je zal het snel genoeg merken. sommige bezels is het een minuutje werk en andere (de ondiepe) ben je uren bezig omdat je de aangebrachte verf er altijd terug “uittrekt” door het teveel verf van de bezel af te vegen. Vandaar het ideetje om te verdunnen
Vanmorgen deze Crones met FE 233-60 uurwerkje onderhande genomen. Volledig gedemonteerd schoon gemaakt en weer netjes met de juiste smeermiddelen gemonteerd.
3 foto’s van de afregeling van het uurwerkje. In 1 positie ben ik zomaar 40-50° amplitude kwijt. Maar we doen het er maar mee. Dit is overigens meteen na montage. Ze zeggen dat je eigenlijk minstens 24 uur moet laten lopen alvorens af te regelen.
Eigenlijk past dit niet in deze rubriek, maar ik post hem toch. Ik had me onlangs een Credor (quartz) aangeschaft. Eenmaal hier leek het horloge niets te doen, gaf geen puls op de timer. Maar ja, het stomme kreng bleef wel tijd houden. Het is ook moeilijk te zien, het uurwerkje heeft geen secondenwijzer, maar elke 20 seconden beweegt de minutenwijzer een klein stukje vooruit en geeft het uurwerk ook een puls. Dat kende ik wel van Casio, maar niet van Seiko. En ik maar denken, dat het stuk was…
Grappig! Ik heb één quartz horloge dat iets dergelijks vertoont, maar niet zo extreem als jouw Credor.
Het is een kleine, beetje damesachtige Eterna Quartz die elke twee seconden i.p.v. elke seconde een puls geeft. Omdat ze geen secondenwijzer heeft, zie je dat niet en loopt de minutenwijzer dus keurig op tijd. Het ding doet mede daardoor (denk ik) eeuwig met een batterijtje. Dat zal ook de bedoeling zijn van zo’n constructie.
Ik ben er nog niet achter kunnen komen welk calibernummer het is.
Dat zijn twee verschillende samenwerkingsverbanden.
France Ebauches is een Frans samenwerkingsverband van o.a. Jeambrun, Cupillard en Anguenot.
Jouw zeer interessante en lezenswaardige linkje verwijst naar wat uiteindelijk ETA zou worden, dus zo Zwitsers als maar kan.
De FE 233-60 waarnaar verwezen wordt startte zijn leven als Cupillard 233-60.