Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

je zal het snel genoeg merken. sommige bezels is het een minuutje werk en andere (de ondiepe) ben je uren bezig omdat je de aangebrachte verf er altijd terug “uittrekt” door het teveel verf van de bezel af te vegen. Vandaar het ideetje om te verdunnen

Veel succes en laat weten hoe het is gelopen

3 likes

Thanks voor de tips!! :pray:

1 like

Jullie mogen je naam ondertussen veranderen maar RADOMASTERS; echt weer geweldig om zien hoor!

2 likes

Eigenlijk is het heel simpel blijkbaar :innocent:
“Als het automatische uurwerk kapot is, schud het dan 2-3 minuten voordat u het installeert.” (© Catawiki)

4 likes

Tsja… daar zitten de èchte experts hè! :crazy_face: :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Joh, als het zo simpel is; wat zit ik dan altijd moeilijk te doen? :rofl:

3 likes

Zullen we samen gezellig bij Cata… uh hoe heetten ze ook alweer… gaan werken? Dan kunnen we onze huidige bezigheden wel ehhh… schudden! :japanese_ogre: :penguin:

4 likes

:laughing: :laughing:

Vanmorgen deze Crones met FE 233-60 uurwerkje onderhande genomen. Volledig gedemonteerd schoon gemaakt en weer netjes met de juiste smeermiddelen gemonteerd.

3 foto’s van de afregeling van het uurwerkje. In 1 positie ben ik zomaar 40-50° amplitude kwijt. Maar we doen het er maar mee. Dit is overigens meteen na montage. Ze zeggen dat je eigenlijk minstens 24 uur moet laten lopen alvorens af te regelen.

Ik heb verder geen foto’s gemaakt van montage of demontage.
Dit is het hele horloge.

23 likes

Wel een leuk ding met die rode wijzerplaat. Wek uurwerk? Op de foto erg vaag, ik meen een AS 1130 te zien?

Een FE 233-60 zoals ik in de eerste zin aangegeven heb. Een France Ebauches dus.

2 likes

Mooie kleur wijzerplaat!

2 likes

Is er toevallig een balanstap niet mooi afgerond?

1 like

Eigenlijk past dit niet in deze rubriek, maar ik post hem toch. Ik had me onlangs een Credor (quartz) aangeschaft. Eenmaal hier leek het horloge niets te doen, gaf geen puls op de timer. Maar ja, het stomme kreng bleef wel tijd houden. Het is ook moeilijk te zien, het uurwerkje heeft geen secondenwijzer, maar elke 20 seconden beweegt de minutenwijzer een klein stukje vooruit en geeft het uurwerk ook een puls. Dat kende ik wel van Casio, maar niet van Seiko. En ik maar denken, dat het stuk was…

17 likes

Dikke meevaller :grimacing:

1 like

Oeps… goed lezen is ook wat… Dank Peter!
image

1 like

Grappig! Ik heb één quartz horloge dat iets dergelijks vertoont, maar niet zo extreem als jouw Credor.
Het is een kleine, beetje damesachtige Eterna Quartz die elke twee seconden i.p.v. elke seconde een puls geeft. Omdat ze geen secondenwijzer heeft, zie je dat niet en loopt de minutenwijzer dus keurig op tijd. Het ding doet mede daardoor (denk ik) eeuwig met een batterijtje. Dat zal ook de bedoeling zijn van zo’n constructie.
Ik ben er nog niet achter kunnen komen welk calibernummer het is.

Het energiezuinige Eterna Quartzje

7 likes

Heb hem even opgezocht en vond een pagina met best veel historie over het merk. Leuk om te lezen.

History of Ebauches SA (grail-watch.com)

1 like

Dat zijn twee verschillende samenwerkingsverbanden.

France Ebauches is een Frans samenwerkingsverband van o.a. Jeambrun, Cupillard en Anguenot.
Jouw zeer interessante en lezenswaardige linkje verwijst naar wat uiteindelijk ETA zou worden, dus zo Zwitsers als maar kan.

De FE 233-60 waarnaar verwezen wordt startte zijn leven als Cupillard 233-60.

Was dat niet gewoon de Cupillard 233 en is de -60 erbij gekomen toen het FE werd?

5 likes