Sliwowic?
Dat pruimen destillaat, gok ik
NOT mooi geworden weer
Slivovice, huisgestookt (maar niet mijn huis, jammer genoeg)
Op je gezondheid!
Deze Valory is net binnen. Meteen bekeken en onderhanden genomen. Nieuwe opwindveer en de spiraal zat in de knoop. Aan de binnenzijde deze keer, het duurde even voor ik het ontdekte.
Kast in de ultrasoon, beetje oppoetsen en een nieuw glaasje… Voilà !
Prachtig
prachtig!! Geen foto’s van de de en montage gemaakt?
Nee, er was niks bijzonders mee. Een AS 1220. Jumbo formaat. Uit Spanje. Dat zie je daar vaak!
Gaaf ding Bas!!
Knappe klok
Rado 4/10 is klaar: de franken companion. Dit is ie bij aankomst → hij loopt niet en in de kroon is geen beweging te krijgen
Het is een franken omdat de plaat van een companion is en de kast van een day-night, zie je aan de achterzijde op het deksel
We hadden nog een day-night plaat op overschot dus die is er in gegaan en nu hebben we een companion plaat over
demontage alles in de pot en daar kwam iets raars tevoorschijn, een voorganger had een kif-veer en een spreizveer onder het plaatje van de rotor geplaatst. een aantal schroeven was ook verkeerd geplaatst. Dat voorspelt eigenlijk nooit veel goeds
montage - wijzerpanning is aangepast en alle schroeven zijn op hun juiste plek gestoken
wijzerplaat en wijzermontage
alles de kast in
banden montage en eindresultaat. Glas is gepolijst, zou nog wel een keer mogen, volgende keer. Aan de kast is niets gebeurd, ik ben nog niet vergeten dat heel gedoe met die bezel bij de vorige, dus we leren wel leven met die paar krasjes op de lug
eindtiming
op de display, dus nog 1 kast te kort voor de grijs-grijze uitvoering en dan is het klaar. Eigenlijk klopt dat niet helemaal, de day-night hebben we dubbel omdat we de grote 39mm ronde uitvoering in staal en met rechthoekige markers ipv bolletjes markers niet vinden. Dus het zal dan deze day-night zijn als substituut daarvoor.
nog een andere hebben we nu ook dubbel, een ronde uitvoering
en eindigen doen we met een prentje om de pols
Zo nummer 4/10 is klaar. Van deze 4 belandden er 3 op de display en eentje in de onderdelenbak, nog 6 te gaan en nu moeten we ons wat haasten want over een week of 3-4 is het volgende pakket hier Die display moet vol en als het even kan zo snel mogelijk zodat het eindpunt er is. Nu ja nee, dan moeten er nog een aantal anderen van de andere displays gedaan worden. Maar goed deze week is geen horloge-doe-week maar wel poetsweek zodat alles spik en span is voor de knutseldag met @TKH en @Jenneke Joehoe bijna vrijdag
Laatste prentje
Rado we love rado
Wat een mooie, Bas. En met een prachtig merkbeeld met doorverbonden letters.
Vandaag deze Seiko Business Weekdater onderhanden genomen. Het uurwerkje liep wel, en zag er ook wel zuiver uit, maar geen historie, dus uit voorzorg toch maar een beurtje gegeven. De Seiko Business is in principe gewoon een Seikomatic, maar dat op de zakelijke markt gericht. Ze zijn om die reden ook wat zeldzamer. Deze is uit 1966, en zag er werkelijk slecht uit. Maar de wijzerplaat was goed, alleen de binnenbevel heeft wat sporen van de tand des tijds. Het uurwerkje zag er best zuiver uit, alleen wat vuil bij de veerton. Binnenin zit een Seiko 6206B uurwerkje. Eigenlijk best een leuk uurwerkje om te doen, maar er zijn 2 veertjes, waar je bijzonder goed op moet letten. 1 veertje zit geklemd op een plaatje, dat de datumring vasthoudt. Die heeft echt de neiging om weg te springen, maar als hij eenmaal zit, dan blijft hij ook zitten. Om die reden laat ik het veertje dan gewoon zitten tijdens het reinigen. Tot nu toe altijd goed gegaan…
Om de spanning van de veer te kunnen halen, moet je eerst de automaatbrug verwijderen. Daarna is alles kinderspel.
Ik denk dat dit de oorzaak was van de lage amplitude (142°), wat zwarte smurrie onder de veerton.
De beruchte veertjes…
De schijnbare eenvoud van de “Magic Fingers” automaatbrug.
Van de opbouw geen foto’s gemaakt, maar wel van de regelbeelden. Nog steeds geen hele hoge amplitude, maar ik ben er tevreden mee.
Dail up:
Dail verticaal:
Dail down:
Wellicht dat de amplitude nog wel iets zal stijgen, morgen nog eens kijken.
Aan de kast alleen opgepoetst en een glaasje passend gemaakt, bij gebrek aan beter (glaasje had een te dikke rand, maar paste wel perfect op het horloge, alleen de bevel paste er niet overheen).
En nu is het weer een prachtig horloge, dat weer lekker gedragen kan worden.
Prachtig!
Mooie!
Ik kan ook Japans lezen! Daar staat gewoon ’ maandag’. !
…1 april…
De amplitude is inderdaad nog toegenomen.
Dial up 268°, Dial down 257°, Dial vertikaal 248°
Lijken me vrij acceptabele waarden.
Mooie paasgedachte
Zeker bij Seiko. Daar is de amplitude vrij standaard aanmerkelijk lager dan bij de Zwitserse tegenhangers.
Mooie Seiko - mooie reportage ook