Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Wat een mooi model!
Mazzel dat de kast er bij aankomst nog relatief goed uitzag.
Door zijn vorm geen eenvoudige kast om te restaureren als je geen lapideer machine hebt.

1 like

Je ziet meer dat vanaf de jaren 70 de focus steeds meer gaat liggen op goedkoper en efficiënter produceren ipv de kwaliteit van daarvoor :slightly_smiling_face:

3 likes

Inderdaad, ik denk ook niet dat Eta als een van de weinige uurwerkbouwers is overgebleven omdat ze zulke goede kwaliteit leverden. Eerder omdat ze er zelf het meeste geld tussenuit konden houden door goedkoop produceren :roll_eyes:

3 likes

Pontiac met ETA 1280 motortje.

16 likes

Mooi !!!

1 like

Deze keer op de operatietafel: een Mortima penanker:

Als niet lopend opgepikt op de beurs in Visé en bij thuiskomst bleek de balanstap gebroken.
Een vervangende balans voor deze Cattin C66 was snel gevonden en zodra deze erin zat begon het uurwerk meteen te lopen, al was het een kwartier te snel in twee uur tijd.
Never mind, dat beurtje zou nog wel een keer komen.
Totdat een kameraad dit horloge spotte en er helemaal verliefd op was.
Zodoende deze toch maar naar voren gehaald in de wachtrij. Bovendien mijn eerste penanker voor service, dus mooi leermoment in het verschiet.
De Cattin C66 komt in verschillende varianten wat betreft het aantal steentjes en dit is de luxe versie met (op papier) 17 stuks:

De radertrein gesteent, dat is alvast mooi.
De balans lijkt een schokprotectie te hebben, maar blijkt bij demontage onder de deksteen een vaste chaton te hebben, waarvan alleen de platinezijde ook gesteend is. Balanszijde is staal :face_with_monocle:.
Het uurwerk is verder behoorlijk simpel. Aparte ankerconstructie, volgens mij wel gangbaar bij penanker

En dan zit er voor het ankerrad een reservesteentje bijgeleverd, zo lijkt het:

Enfin, je moet toch aan de 17 komen, nietwaar?

Na demontage in de schoonmaak en weer opbouwen.

Het positioneren van de bruggen is soms wat onhandig omdat ze op pootjes staan, maar verder gaat alles gesmeerd.
Over smeren gesproken: ankerrad smeren doe ik normaal gesproken via de ankerpaletten als deze gemonteerd zijn op de platine.
Dat gaat door de positie en vorm van het anker niet lukken, zodoende de tandjes rechtstreeks gesmeerd vóór montage:

Een andere interessante constructie is de schroef van het palrad. Meestal zit in het rad een ringetje. Hier niet. Daarentegen zit er een flensje in de schroef:

Tenslotte het afregelen. Beat error kan beter, maar blijf ik liever van af bij een vaste piton.

Boven en onder vrijwel gelijk:

Kroon omlaag levert wel aardig wat in, maar dat lijkt me penanker gedrag

Natuurlijk nog het glaasje gepolijst en een bijpassend blauw rubber bandje gemonteerd:

Nu rest nog een paar dagen proefdragen om te zien of ie aan de pols ook goed lopen blijft en daarna ga ik er iemand blij mee maken.

30 likes

Mooi verslag, gave foto’s, superleuk horloge. Daar gaat iemand weer heel lang plezier van hebben!

image

1 like

Leuk dat je hieraan begonnen bent! Heerlijk die lumedot over dat datumvenster :rofl:

3 likes

Dank je, Lex!

1 like

Dat datumvenster moet je sowieso niet te lang naar kijken, anders wordt je duizelig :face_with_spiral_eyes:

3 likes

Mooie Mortima geworden.
Je hebt wel eer van je werk.

2 likes

Dank je wel.
Was leuk om te doen, net effe wat anders.

Je ziet aan de bruggen dat het goedkoop gemaakt is, maar het zit best degelijk in elkaar.
Zo’n palrad schroef bijvoorbeeld. Scheelt weer een onderdeeltje (dacht bij montage even dat ik het ringetje kwijt was).
De “palveer” zelf idem. Geen pal met los veertje, maar beide in een.
Wijzerverzet zit robuuster in elkaar dan bij de meeste Zwitsers met die fragiele hebelveer.
Wat me ook opviel: De schroefkoppen zijn ook een maatje groter dan normaal.

7 likes

De Rado Brienzer is nummer 8/10. Bij aankomst doet ie niets, ook de wijzers verstellen niet. Hij is lelijk bekrast en het glas hoewel het originele glas is op zijn minst niet geschikt om nog door te kijken. Band is ook de originele. Prentje van verkoper.

Alles in de pot, ik was weer blij, weer een eta 2824 :wink: en de kast + band gedemonteerd

Tijdens de kuistijd gaan we met kast en glas aan de slag. Het glas is geschuurd en gepolijst, kast idem. op de zijkanten van de kast en het gedeelte onder de glasbezel hebben we terug fijne “zonnestraaltjes” gezet, de afgeschuinde kanten zijn blinkend afgewerkt.

Montage automaatmodule

montage raderwerk

montage voorkant. Het gehele wijzerwerk is vervangen, al goed dat er eentje sneuvelde, was ook een eta 2824, dus makkelijk uit het bakje te nemen :slight_smile: Het ergst aangetast was de tirette, fotootje van de oude en de nieuwe zegt het helemaal

Montage balans en tussentijdse timing met halfopgewonden veer

Montage automaat

Wijzerplaat en wijzers monteren. Wijzerplaat heeft lichte vochtschade, enkele bolletjes fraaien de plaat op, wel enkel maar zichtbaar bij schuin houden in het licht :wink:

Alles de kast in en de rotor er op. ook de rotor is vervangen

Eindresultaat

Eindtiming met volopgewonden veer

En de prentjes om de pols met ook juist gezette datumaanduiding. We vinden het echt wel een leuk horloge met die oranje-bruine plaat en geïntegreerde band.

Nog 2 te gaan, eentje die per accident gekocht werd, een dameshorlogetje en dan nog de manhattan mark 2. De manhattan mark 2 is tot laatst gehouden want daar gaat flink gewerkt aan moeten worden om hem terug in ere te kunnen herstellen. En dan mag het 2de pakketje afkomen.

37 likes

Mooi resultaat weer!

Die rotor lijkt bijna op geknabbeld te zijn. Is dat een soort nickel die reageert op vocht?

En wat ik me nou afvraag. Op de wijzerplaat zit zo’n wiebelankertje. Moet je dat ook smeren?

1 like

Heel mooi horloge

1 like

Dank je. Deze Pontiac was de reden dat ik het lotje van 4 heb gekocht.
Ze lopen nu wel alle 4, dus dat is mooi meegenomen.

2 likes

de konijntjes zijn langs geweest :wink:
bij die eta’s heb ik al vaak ervaren dat het ook zonder vocht voorkomt dat de chroom of de nickel gaat opblazen, in dit geval was het extra erg door idd ook vochtproblemen. de vervangrotor was eentje die uit een new old stock kwam en daar zie je ook lichte aantasting van de plating, is gewoon minderwaardig afgewerkt en vocht maakt het dan allemaal extra erg

nee dat smeer je niet, tenzij het mutvast zit maar dan is het enkel om een beetje los te maken en daarna met de rodico de smering weghalen. Als je die smeert dan kan dat op de plaat terecht komen en verf met olie, zelfs in heel kleine hoeveelheden, is geen goed idee

8 likes

Junghans met verse service. Lastig uurwerkje om te monteren.

22 likes

Lijkt op mijn Junghans beauty :innocent:

10 likes

Het lastigste stuk zit net in de centrale secondewijzer en diens aandrijving.
Dat heeft die van jou niet.

1 like