Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Duh! @Domega’s alte Junghans hat uberhaupt keine secunden Zeiger!

3 likes

Vandaag nog eens aan de gang geweest met een ander horloge. Hij liep wel, maar niet enthousiast.
Deze oude Velona heeft een OSCO 800 uurwerkje onder de kap en die heb ik vanmiddag dus gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd en gesmeerd.
Door de microscoop is mijn werk aan horloges een heel stuk makkelijker geworden. Je ziet alles veel beter. Ik weet al niet meer wat ik zonder een microscoop zou moeten.

Het resultaat mag er zijn vind ik.

Dit is het OSCO 800 uurwerk.

En het komplete Velona horloge. Een beetje fout is ie wel, maar mij gaat het om het sleutelen aan uurwerkjes wat ik leuk vind.

20 likes

Wat is er fout aan, Peter? Dresser? Goud(kleurig)?
Moet kunnen.
Jij draagt toch ook wel eens een net pak?
Of een Gala trainingspak alias Put-Bull smoking?

Prachtige Velona man! Mooie gestructureerde wijzerplaat en leuk, die verticale markers.

2 likes

Nee en nee…geen net pak en geen pitbull smoking.

1 like

Ik vind alleen het bandje

Met een glad zwartleren band bijv, zonder stiksels, zou ik hem bijna chic noemen.

Ik ook. Gefeliciteerd!

3 likes

Het bandje is maar tijdelijk, maar ik had geen ander in deze maat.
Op de rikketik eens kijken voor iets anders

1 like

@Scudo

Dat dus.

1 like

Vandaag deze leuke Hydraulica Memomatic met ETA 2782 opgeknapt die ik op Vinted getipt kreeg van @Bram27

Leuk ding, beetje gaar glas en natuurlijk niet lopend… past wel leuk bij de Memodate die ik al heb, beide met matte wijzerplaat:

Zoals gezegd hij liep niet, dus dan maar eens demonteren en kijken wat we tegenkomen:

Eigenlijk niets gevonden wat kapot was en de veer lijkt nog prima, dus dan maar gewoon in de Elma ermee:

Montage verliep vlot en dat was maar goed ook want ik heb zo een etentje, dus kan hij mooi om :innocent:

Het glas moet nog vervangen worden door eentje met spanring (deze is even uit nood) en de spiraalrol moet nog wat verdraaid worden op de balans omdat ik de scheeftik niet met de pitonhouder eruit gesteld krijg… timegrapher beeld volgt nog wel, nu het restaurant in :+1:

30 likes

Toch leuk, horloges vinden en geen kosten maken :innocent:

4 likes

Hahahah ja vooral ik vond het leuk :wink:

1 like

Toen ik mijn plechtige communie deed kreeg ik een Rodania uurwerk cadeau van de grootouders. Na verloop van tijd werd die te klein rond de pols en droeg ik em niet meer. Het was zo’n junior model.
Mijn grootmoeder heeft hem zelf nog jaren gedragen tot we hem om de ene of andere manier uit het oog verloren.
Nu ik zelf knutsel aan uurwerkjes zou en moest ik een vintage Rodania onder handen nemen.
Op 2dehands stond er eentje die niet meer werkte en vlak in de buurt verkocht werd. Een wat oudere man vertelde me dat het zijn plechtige communie horloge was dat hij jaren droeg. Zowat een gelijklopend verhaal. Hij had hem een aantal jaren geleden te hard op opgwonden en hij niet meer liep. Je kent het overwound verhaal wel.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken kocht ik de Rodania en eens thuis ging ik ermee aan de slag.
Het betreft een F 4012 uurwerk uit de jaren 60.

Hoe meer ik demonteerde hoe vuiler hij werd maar ik kon niet meteen een andere oorzaak vinden die het overwound zou kunnen verklaren. Alle juweeltjes waren intact, alle tapjes aawezig de ankersteentjes zaten nog goed, geen afgebroken tandwieltjes enfin niets dat me verbaasde buiten vuil en aangekochte olieresten.

Raar bij deze F 4012 en wat ik eerder nog niet zag was het kroonrad dat onder de platine zit ipv erboven opgemonteerd.

Ook de secondenwijzer wordt apart aangedreven iets wat ik tot hiertoe enkel zag bij de vostok 2414 die ik opengooide .

De veerton ziet er ook iets anders uit met vaste tonarbre

Nu alles maar eens reinigen. Eerst alle juweeltjes maar eens Peggen met Pegwood. Dan was ik eerst alle onderdeeltjes nog steeds met een borsteltje in wasbenzine.

Daarna ( het is vloeken in de kerk ik weet het) alles nog eens een 20 min in de ultrasoon. Daarna alles 10 min in de droger (ik kocht hiervoor een voedsel droger die warme lucht blaast). Opnieuw 7 minuten in de utrasoon in IPA en opnieuw 10 minuten in de droger.
Het anker en de complete balans reinig in gewoon in wasbenzine of hexaan. Al naargelang er in huis is maar ik vermijd ten alle tijden IPA.
Ik reinig in tussentijd de kast en polijst het glaasje.
Nu na het reinigen begint de montage in omgekeerde volgorde en het olien.
En ja hoor, het moment dat de balans begint te spinnen geeft toch zo’n zaligmakend gevoel. Hier doe je het tenslotte voor

Dan gaat hij op de timegrapher en blijkt bij een BE van 5.7 te hebben.
Dat hebben we dan moeten aanpakken;. Balans een paar keer van de balanskloof. Ik sta hier eerlijk gezegd nog steeds niet om te springen maar al doende leert men.
Uiteindelijk kom ik uit op volgende waarden. Ik heb het punt van nu gaat het mis gaan als ik het nog eens probeer bereikt en dan stop ik beter heeft het verleden me geleerd.

DU

DD

DV

Geen Perfecte waarden i know maar ben dan ook maar een learning hobbiest.Maar ik ben best tevreden met het resultaat voor een uurwerkje dat 62 jaar oud zou zijn
Het uiteindelijke resultaat mag er best wezen. Ik vind de rode datum wel wat hebben trouwens.
Toegeven de NATO staat er niet op maar had voorlopig niets passend meer in huis.

30 likes

Mooi resultaat toch.
Inderdaad, als de balans begint te bewegen is dat elke keer weer een fijn gevoel.

1 like

Zou de face front toch willen beter zien. Nu polijsten van tapjes deed ik nooit eerder!

Prachtig resultaat, mooi bandje erbij en ervan genieten :ok_hand:

1 like

zijn toch behoorlijk mooie waarden hoor, je max positioneel verschil bedraagt 38 seconden, in school werd een afwijking van 25 sec toegestaan voor NIEUWE horloges, dus ik vind die 38 echt wel geweldig voor zo een oud horloge dat er dan ook nog eens zo smerig uitzag

En een dikke pluim dat je de 3 standen toont!

Doe zo voort!

6 likes

Een Hafis horloge met een ETA900. Het enige probleem is dat ik de rate niet verder kan afstellen dus hij verliest veel seconde per dag (zie foto). Wat zijn mogelijke oorzaken hiervoor?

3 likes

Is de laatste winding van de spiraal uit het kompas pennetje geschoten?

1 like

Heb je een amplitude van 295 gehaald met dat zielige opwindveertje erin? :star_struck: Of staat de lift angle niet goed?

1 like

Ik krijg de exacte lift angle niet gevonden dus ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen. Zoals ik in een ander topic had vermeld was ik zon 30 graden kwijt toen ik 52deg naar 49deg ging dus zit nog altijd boven de 260deg. Ben er wel tevreden mee buiten dat die rate niet verder te verstellen is. Is ook echt een oudje volgens mij. Ik verjaar snel en dan krijg ik de rits moebius olie dus ben benieuwd wat er daarna te halen valt :grin:

1 like

Dit is grammaticaal correct Nederlands, maar ik moest er toch even over nadenken… :thinking:
Fijne verjaardag alvast gewenst in elk geval.

1 like