Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Volgens wat ik hier zie kan je die gewoon verwijderen:

2 likes

Mooi geworden :ok_hand:

1 like

Deze hadden jullie nog tegoed, zoals geschreven kreeg ik de scheeftik niet goed via het verstellen van het pitonblok:

Niet echt een dramatische waarde, maar you cannot unsee it…

Dus de automaatmodule eraf, balans eruit en met de spiraalrolversteller aan de slag:

Daarna nog de fijnafstelling met het pitonblok en omdat @Vintagewatchstuff daar zo gek op is, de regelbeelden in 3 standen:

De veer is niet vervangen, dus de amplitude zou wat hoger kunnen, maar is voor mij niet zo interessant.
Nog even een nieuwe dekselpakking en hij kan weer shinen aan de pols :sunglasses:

17 likes

Wat doe je daar mee? Er voor zorgen dat het steentje in rust precies in het midden van van de opening komt te staan waar hij het anker pakt? Oftewel, de balansveer verdraaien tov de as waar hij op geklemd zit?

2 likes

Precies dat dus

2 likes

Is dat een homemade tool? Ken dat ding niet.

1 like

Nee, ze zijn er oa van Bergeon. Hairspring Collet Tool 30017

3 likes

Die er jammer genoeg in niet minder dan 5 maten is - G, M, P, TP, TTP. Volgens grootte op zijn Frans vermoed ik dan. Dure grap ook aan 40 euro per stuk. :neutral_face:

Ergens gek dat voor iets dat weinig om handen heeft, er géén generieke Aliexpress versie bestaat. Te weinig vraag wellicht, Flume en Boley hebben die 30017 niet eens in de catalogus op het eerste zicht.

2 likes

Ik heb de P. Ik vraag me af of je al die maten nodig hebt. Ik ken ook horlogemakers die een oude oliegever gebruiken. :roll_eyes:

Mooi gedaan. En dikke pluim voor de 3 regelstanden, het is maar met de 3 regelstanden dat je kan zien of het horloge in orde is of niet, is mij dan ook een raadsel waarom in sommige opleidingen slechts aangeleerd wordt in 1 stand - en dan nog dial down, de minst frequente stand - af te regelen. Dus op nieuw dikke pluim dat je dit van me overnam :slight_smile:

Wij vinden je waarden trouwens meer dan ok voor zo een oudje met amper verschil horizontaal tov verticaal, dus netjes gereviseerd en heel mooie BE!!!

Draag hem met trots!

PS: in Zwitserland regelen ze zelfs in 6 posities af, daar hebben wij nooit het geduld voor gehad :wink:

3 likes

Ik controleer eigenlijk wel altijd 3 standen, maar zet ze zelden op de foto :see_no_evil:

3 likes

Het steentje zit vast op het plateau, die verdraai je meestal niet en haal je alleen los als er iets met de plateausteen is of de balansas vervangen moet worden.
Dit tooltje dient er inderdaad voor om de spiraalrol te verdraaien op de balansas, bij moderne uurwerken kan je dit via een verstelbare pitonhouder doen, maar hier zat ik al aan het einde van de verstelmogelijkheid. Dus de spiraal iets verdraaid met dit tooltje, het is een hol pijpje met een nokje eraan, het pijpje zakt over de balansas en het nokje valt in de opening van de spiraalrol, zo kan je deze verdraaien zonder risico op schade van de spiraal wat wel gebeurt als je met een schroevendraaier uitschiet.

5 likes

Gisteren en vandaag stonden 2 super leuke horloges van de rommelmarkt op het programma, want ja er moet een einde aan komen. En het einde van de rit is echt wel in zicht en zodoende stonden gisteren en vandaag deze 2 leukerds op het programma

Van de merkloze geen foto’s, zit om de pols en is klaar

En dan gingen we vandaag verder met de Thalès. Begintiming is nu niet dadelijk mooi afgelijnd

Alles de pot in

Montage

Timing

Ik vond die beat error te groot, 2de lid van het duo zei afblijven, maar als iets in me kop zit, dan zit het erin en gaat het er niet meer uit, dus de beat error aangepast

Wijzertjes en wijzerplaat plaatsen en de kast in

En nu zit ie mooi te wezen om de pols

Omdat we echt wel uitkijken naar het einde, hebben we even geteld: er liggen nog 9 polshorloges in de to-do-bak en er liggen er nog 9 in de projectenbak met horloges die veel werk vereisen en waarvan we ook niet weten of het nog kan zonder hele nieuwe binnenwerken te sourcen. Dan zijn er wel nog 17 rado’s onderweg om de rado display vol te krijgen. En dan zit het erop, dat zeg ik nu wel mooi “dan zit het erop”, dat is maar waar als we de nog to-do-zakhorloges niet mee tellen, die liggen er ook nog wel wat. Maar kom het aftellen kan beginnen :slight_smile:

En eerlijk is eerlijk we hebben nog een klein lijstje van horloges die we zouden willen, maar met klein lijstje bedoelen we ook klein lijstje met daar dan ook nog 2 groen gekleurde op die we nooit zullen hebben, dat is echter gewoon vanuit het idee dat een verzameling nooit af kan zijn en dus hebben we er 2 op het lijstje gezet die de verzameling idd “niet-af” zullen houden :joy: :rofl: :joy: :rofl: :joy: :rofl:

wishlist

Eindigen nog eens met de net klaargemaakte Thalès. toch een leuk cool horloge :slight_smile:

26 likes

Ziet er weer mooi uit!!

1 like

@Vintagewatchstuff

Vintage Rado Captain Cook Mk2 | Vinted

1 like

Montre RADO captaitn Cook | Vinted

1 like

heel erg leuk, alleen is daar nu het budget niet meer voor, heb er 17 onderweg he :rofl: :rofl: :rofl:
De blauwe gekleurde vanop de wishlist zijn voor ergens de komende jaren, nu eerst de 17 die onderweg zijn en de zwart gekleurde op de wishlist :wink:

De captain cook mark ii uit de 1960s hebben we trouwens al, het is de mark i uit de 1960s die we nog zoeken, is zowaar duurder dan de heruitgave van de moderne captain cook.

2 likes

image

En de rest! Keurig! En wat een leuk horloge!

2 likes

Wat een mazzel ! Bijna gratis een micro rotor!
Uit een lotje, voor héél weinig geld. Maar er zat geen bezel op.
Toch loopt hij heel keurig, zelfs zonder service al.
Monocoque constructie, dus met deelbare tige.
Hamilton kroon, van het zuster merk van Buren.
Ik heb de wijzerplaat en kast nog niet onder handen genomen. Maar met een glaasje over de rand voor de bezel is t ie toch bruikbaar.

o ja, een fotootje van toen hij binnenkwam

Dus ja, alleen een glaasje gezet, maar daarmee is hij inderdaad ’ tot leven gewekt’.

12 likes

Ik had een Raketa die niet goed wilde lopen. Ik had er al eens ooit vluchtig naar gekeken, maar een oplossing was er niet. Sterker nog, ik had de oorzaak niet gevonden en vandaag heb ik me eens verdiept in dit probleem.
Met een microscoop zie je tenslotte meer.

Behalve dat ie erg vuil was op sommige plaatsen en vol olie zat kon ik er in eerste instantie niet veel mee. De tandwielentrein liep erg zwaar en dan begin je met schoonmaken en astappen controleren.
Dus uit elkaar met dat uurwerk en in de schoonmaakmachine.
Toen alles mooi schoon was heb ik de asjes eens goed gecontroleerd. Ik kon niks vreemds ontdekken en dus begin je dan maar met monteren. De tandwielentrein liep nog steeds zwaar en vooral als het escapewiel er in ging. Deze zit bij zo’n Raketa afgedekt met boven en onder een deksteen. Ik ging de hoogtelucht controleren en kwam tot de conclusie dat het escapewiel gewoon te strak zat, alsof het te lang is. Het is uiteraard al een oud horloge en wie weet wat er allemaal al aan gesleuteld is. Ik kon niks anders bedenken dan de bovenste deksteen verwijderen om te kijken of alles dan wel soepel liep en dat deed het gelukkig. Er zit bij zo’n Raketa een rotveertje waarmee de deksteen vast zit en zo’n ding breekt bij het demonteren. Dat hebben anderen hier ook al meegemaakt. Dus dan maar proberen zonder deksteen. Er zijn zoveel uurwerken die geen deksteen voor het escapewiel hebben. Hij schijnt er niks van te lijden want hij loopt na netjes monteren gewoon goed.

De veertjes op de balans lijken op incabloc, maar klappen niet open. Je moet ze eruit schuiven. Een beetje vervelender, maar wel te doen. Het terugzetten ging na een paar pogingen ook goed en het geheel zit weer.
De Raketa loopt eigenlijk nu wel goed. De Amplitude zou wat hoger kunnen, maar de oude veer is terug gegaan, dus met een nieuwe veer zou er nog wel meer mogelijk zijn maar ik vind het zo wel OK.

Een hele lap tekst, dus hier komen een paar foto’s van het resultaat.

Meting op 3 posities. Valt me niet tegen.

Foto van het uurwerk.

En aan de pols. Nu kijken hoe hij zich houdt in de praktijk.

24 likes