vandaag de schuifjes even open getrokken om zeker te zijn dat we geen “projecten” die nog een poging waard zijn, zouden vergeten. 3 stuks zijn in een bakje “als laatste” beland, een NOS tissot, een NOS iets anders en een zgan iets anders, maar met vele mankementen. Maar dan zijn er ook nog 3 op de werktafel beland om “naar te kijken”.
De eerste waar we naar keken was een record Genève horloge en dit is waar we mee beginnen: een kast, een roestbak mechaniek en een tweede mechaniek die bij de kast zou moeten horen
Beat error aangepast en 2de tussentijdse timing. Beat error bij deze oudjes aanpassen is niet met een mobiele piton, de piton is vast en je moet met het oog kijken waar de pitonblok moet komen te staan, die positie onthouden, balans demonteren, spiraal verdraaien en terug het werk in steken. Op dat vlak wil ik dan wel toegeven dat de door ons niet zo geliefde eta 2824 wel wat makkelijker is met zijn mobiele pitonblok
De eindtiming met vol opgewonden veer. Klein positioneel verschil, de rate varieert tussen +22 horizontaal en -22 verticaal, die 44 seconden blijven mooi zitten. Dit omdat ze hoofdzakelijk het resultaat zijn van slijtage en minder van een zwaartepuntje en dan nog een zwaartepuntje van 44 seconden wegwerken, ik begin er niet meer aan.
Een coole record Genève met in-house caliber 022-18 uit de periode 1945-1955 en laten we wel wezen het was schroot, dus al bij al zijn we er meer dan tevreden mee. Jammer van de aangetaste wijzerplaat, maar misschien hoort dat wel bij de charme van dit horloge.
Twee avonden en een stukje middag zitten klooien aan deze Timex Automaat. Had het al van meerdere mensen gehoord, maar ben genezen van Timex of de Franse Timex genaamd Kelton.
Een anker en een tweede tandwiel gesloopt…… had nog een Timex liggen en heb ik als donor gebruikt.
Ondanks dat hij draait ben ik er helemaal klaar mee. Wat een K uurwerken zijn dit zeg.
Ik krijg de datum en dag niet goed ingeregeld. Snap niet hoe het werkt. Heb geen zin meer een verslagje te maken met foto’s. Waar het op neer komt zijn: twee veertjes die de dag en de datumschijf klemmen, maar er is maar één tandwieltje met pin die beide bediend. Hoe in vredesnaam kan dat? Zal gewerkt hebben, maar het spul ligt los onder de wijzerplaat welke met vier lipjes op de “grondplaat” zit geklemd. Uren aan besteed maar klaar mee
Wellicht heeft iemand zin om hem over te nemen en ik er blij mee kan maken? Op de beurs bijvoorbeeld? Wegkiepen gaat me te ver. Als je niet naar de datum/dag kijkt kun je gewoon de tijd aflezen
Dankjewel dat je aan mij denkt! Maar ik zou het zonde vinden een kroon te gaan slopen uit een horloge dat toch wel mooi loopt. Dat probleem met de dag en datum moet toch te fixen zijn!
Dankjewel. Ik zoek een opwindas met goudkleurige kroon voor een m24 movement in deze TV Case Mercury uit 1972. Ik weet dat die eigenlijk in één stuk komen maar denk dat ik eentje dat te lang is wel kan inkorten.
Hmhm, ik heb wel wat opwindassen liggen maar niet gesorteerd en hoogstens een Ronda nummer erop. Kronen wel bij de vleet maar dan heb ik een maat nodig