Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Mooie strakke plaat

een levende gemaakte prul die me ineens 1000 grijze haren bij gaf

Gekocht als zijnde NOS, dat was ie toch niet. Er is 2 maal onderhoud op gepleegd in het verleden en de amateur die het laatste onderhoud deed, heeft hem dan ook helemaal gemolesteerd. Afgezien van hij loopt, was er verders niet veel positiefs over te zeggen.

Alles in de pot

wat we tegenkwamen van kakfouten:

een scheve tap, ok richten met de tappenrichttang dat ding:

een spreizveer die onder een brug uitkwam, lang moest ik niet zoeken om uit te vinden waarom die daar zat. De meest grote prutsoplossing om een brug op te hogen is wel een spreizveer steken. Als je een brug moet ophogen omdat je een rubis niet voldoende diep stak en die dan ook nog eens brak, ja wat kan ik daar van zeggen … Vervangen die handel

wisselrad kapot. Wijzerspanning stond veel te strak. Wanneer je dan alles monteert en je corrigeert de wijzerspanning niet terug naar lichter en je verstelt dan de wijzers dan kan je er donder op zeggen dat het wisselrad beschadigd raakt

wijzers waren blijkbaar verloren gegaan. De vorige amateur heeft dan nieuwe wijzers gezet die te lang waren en ze afgeknipt. Geen probleem met afknippen, maar ja zou je ze dan niet beter ook even terug in vorm vijlen of ben ik de enige die dat doet …

en toen kwam ik bij de balans, daar heb ik geen foto’s meer van, toen zat ik zo ongeveer op het kookpunt en er over heen. Uiteindelijk is de timing niet wat ik telkenmale als doelstelling heb, maar dit krijg ik NU niet meer beter. Over een maand of zo doe ik er nog wel eens aan verder werken :wink: De balans fouten: tap WP zijde afgevlakt, dekplaat WP zijde verbogen, spiraal verbogen en regelsleutelpinnetje verbogen. De verbuigingen zijn op gelost, de tap mag - lees: moet - nog iets meer opgerond worden, maar t zal voor de volgende keer zijn want nu ben ik het beu

dit was dan de opbouw na al de herstellingen

dit is het eindresultaat

en dit is de timing en ja de timing dial down op de WP-zijde kant laat te wensen over. Tap moet nog iets meer bewerkt worden. Maar ik had het er mee gehad. DD positie is de minst vaak voorkomende positie, dus t is voor volgende keer.

nu zie ik dat ik de verticale vergat, die was in orde zoals de eerste horizontale, het is enkel de horizontale DD die nog aandacht vraagt bij de tap om het te verbeteren

Het ding rond de pols

Vanaf nu ipv oude verprutste meukzooi horloges alleen nog maar eta/AS 1960s-1970s radootjes - we hebben een keicoole spacewing gedaan die vrijdag op de mat viel, nondepie dat is een cool horloge - :rofl: :rofl: :rofl:

24 likes

Ho ho, tussenresultaat :wink:

:thinking:er zouden toch geen meer bijkomen? :crazy_face: told you so :stuck_out_tongue_winking_eye:

In ieder geval een goede poging. Ik heb ook de angst zo’n prutsgevalletje tegen te komen in mijn projectenbak :grimacing:

2 likes

komen er ook geen meer bij, die was 3 weken geleden al gekocht en nu is er nog een pakketje onderweg dat vorige maand aangeschaft werd om alle kussentjes vol te krijgen en dan is het klaar.

Er liggen wel nog een 40 tal zakhorloges en polshorlogeprojecten rond te slingeren, maar die liggen er al heel lang. Dus we zijn nog wel even bezig, maar echt dingen bij zoeken daar is de goesting helemaal voor over. Er is zo nog een lijstje met 6 radootjes die we zoeken omdat ze deel zijn van de starliner, captain cook en manhattan reeks die we pogen compleet te krijgen, maar verders staat er zo goed als niets meer op de wensenlijst. Ik geloof 8 horloges, dus buiten de 6 radootjes nog 2 andere die we al zolang zoeken en die zullen we idd blijven zoeken.

het is een mirakel dat dit nog zo lopend gekomen is zonder extra reservemechaniek. En die tap + dekplaat, nee ik had het er helemaal mee gehad. En dan kan ik beter stoppen en er over een week of maandje of zo nog eens wat tijd in steken ipv voort te doen.

2 likes

Uhuh
image
:wink: ik zit te stangen hè :+1:

3 likes

je mag stangen zoveel je wil, je krijgt er me niet de kast mee op :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Er is idd nog een dik groot pakket onderweg want we hadden nog 30 lege plekjes en die moesten nog gevuld worden, dus ja 30 stuks onderweg nog :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Maar verders is er eigenlijk naar niets meer gekeken. Als t klaar is zetten we de displays op foto samen met het lijstje van de 6 ontbrekende uit de reeksjes die we bijeen sparen + 2 extraatjes :slight_smile:

4 likes

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

2 likes

Mooie resultaten Arie!

1 like

als pakketje binnen is zal ik het op foto zetten, volgens de track zou t tussen vrijdag aanstaande en de dinsdag erop aankomen.

3 likes

Ik krijg een melding. :face_with_hand_over_mouth:

Mooi resultaat. Creatieve oplossingen ook van de vorige horlogemaker (prutser). :sweat_smile:

2 likes

Ik krijg een melding. :face_with_hand_over_mouth:
[/quote]

:rofl: :rofl: :rofl:

2 likes

Er zijn veel zgn new old stock horloges in omloop tegenwoordig, maar ik neem dat ook altijd met een grote klomp zout.
Toch nog vrij goed gekomen en wel dagelijks bruikbaar.
Het is wel een heel mooi horloge vind ik.

4 likes

Ja hé, de plaat is de reden dat ie mee kwam. We hadden alleen niet verwacht dat ie er binnenin zo erg aan toe was. Hij loopt op tijd, maar het stoort me toch die dd gang.

3 likes

Deze Lero heb ik gisteren binnengekregen. En meteen maar opgeknapt.
De vaste lugs waren afgebroken. Dan zie je dat het uurwerk verder in orde was! Evengoed wel een service gegeven, natuurlijk.
En een nieuw glaasje en wat poetsen aan de kast.
Ik heb gaatjes geboord voor pushpins.
Ooit wat boortjes gekocht

en die gaan makkelijk in een pinvice( hoe heet die ook alweer in Nederland?)
Ik heb zelfs een bandje gerepareerd. Ik leerde laatst dat Kaufman erg hoogstaande bandjes zijn en deze past hier wel.

16 likes

Pennentang.

Leuk horloge Bas :+1:

1 like

Hij ziet er in elk geval nu NOSer uit dan voordien! Wederom chapeau!

Hoe doe je dat “recht” (aangezien er altijd een tegenoverliggende lug in de weg zit)? Accepteer je een klein beetje afwijking of boor je ze van buitenaf helemaal door?

Het boortje is lang genoeg om net langs de tegenoverliggende lug te kunnen. En dan voor ik aan beide kanten. Vast niet de officiële manier, maar werkt goed…
Het verbaast me hoe makkelijk je zelfs met de hand kunt boren. Nog niet eens een dremel nodig…

2 likes

Die plated kasten zijn inderdaad erg zacht; boor je zo lugholes in.
Rvs kasten zijn een heel ander verhaal, daar moet je echt goed gereedschap en veel geduld hebben wil je daar een lughole in boren :grimacing:

2 likes

Ja, dat zal zeker! Maar daar gaat ook minder vaak iets mee mis! En daar zitten zeker geen vaste lugs aan,:smile:!

1 like