Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Deze Eiger is ook weer gered voor jaren tijdsaanduiding.
FHF ST 974 uurwerk is weer geserviced en tikt vrolijk de seconden weg.

17 likes

Ook weer blauw en bejaard…:+1:

1 like

Zo die is opgeknapt! Wat voor uurwerk zit erin?

Moest ik ook meteen aan denken-) :smiley:

Aanleiding voor deze was eigenlijk een tooltje dat ik al een tijdje geleden kocht.
Dit nl

Ik had nog een NILAX liggen die niet meer liep ( opwindveer gebroken) en hij mistte een secondenwijzer.
Nu had ik nog een goudkleurige secondenwijzer liggen maar de diameter van de tube hiervan was te klein voor de seconden van de Nilax.
Je hoort me al komen.
De nilax uir mekaar en idd de veer was gebroken en zag er niet al te fris meer uit doch ik wou met de secondenwijzer aan de slag dus de 'noodoplossing ’ voor de veer voor één keertje toegepast.
De veer rood stoken met de Zippo aansteker die ik nu nog enkel hiervoor gebruik en vul met de gebruikte wasbenzine (soms ben ik gieriger dan de ergste jood of hollander mag je zelf invullen)
Daarna aan de slag met de secondenwijzer.
Eerst maar de secondenwijzer in het bovengetoonde tooltje gespannen en voorzichtig het gat proberen ruimen met deze ronde vijl

Dat liep aardig goed, tot ik na een paar keer passen vaststelde dat de tube meedraaide met de as van de seconden en de wijzer echter bleef stilstaan.
Dus de tube van de secondenwijzer zat los.
Meteen maar es de onlangs aangeschafte triebniet bovengehaald en geprobeerd of ik de tube niet kon doen spannen.

Ik ging aan de slag met deze ponds

Opnieuw eens passen et voila

De resultaten op de weishi zijn niet om over naar huis te schrijven maar ik weet waaraan het ligt.
Volgende keer ik bestel zal ik eens een nieuwe veer meebestellen en deze vervangen.
DU

DD

Dial front is helemaal niet om over naar huis te schrijven en om te tonen.
Enfin, weer wat bijgeleerd vandaag.

13 likes

Ik dacht een FHF 72-4. Maar het is al een dag geleden…Ik weet het niet meer zeker😅

1 like

Vandaag deze weer levend gemaakt. Gevonden in de kringloop, maar het is geen blijvertje. Wijzerplaat is interessant door de goudkleurige beschadigingen op de wijzerplaat. Uurwerkje is een Tissot 2481, waar helaas de quickset voor de datum niet werkt, omdat gewoon dat onderdeel er niet meer is… Verder loopt het weer voortreffelijk en ik hoop dat het snel een nieuwe eigenaar vindt, die wat meer met Tissot heeft, dan ik…

16 likes

Citizen Parawater met het 5270 uurwerk uit maart '69. Loopt weer netjes.

Helaas ontbreekt de bezel insert. Die vinden schijnt erg lastig te zijn…

12 likes

Ziet er weer mooi fris uit. Jammer inderdaad van die bezel. Hopelijk vind je die nog eens. Zou hem wel af maken.

Zo, vanavond de Lanco geserviced. Deze had ik kort geleden binnen gekregen en bleek geen stem en kroon te bevatten (was in de advertentie gemeld dat de kroon eraf was.)

De wijzerplaat ziet er top uit.

In de kast zit een FHF 82 uurwerk.

Afgelopen week viel de bestelde stem op de mat en vond in mijn voorraad een passende kroon dus daarmee konden we aan de slag :sunglasses:

Dit verklaarde waarom de nieuwe stem niet op zijn plek wilde. De stem bleek afgebroken te zijn en er zat een restant in het uurwerk.

Uurwerk uit elkaar gehaald en in mijn nieuwe oude uit 1955 Elma gestopt. Moet zeggen: bevalt me wel. Moet alleen nog even kijken naar de draaisnelheid. Uurwerk was schoon maar … denk dat het schoner wordt als ik de snelheid wat omhoog gooi. Denk dat hij te laag in zijn toeren stond. Volgende horloge even mee experimenteren.

Het uurwerk weer in elkaar gezet, olie gegeven en daarna afgesteld. Mooi resultaat op de timegrapher.

De stem op maat gemaakt en daarna de wijzerplaat met de wijzers erop gezet en weer in de kast gezet. De kast had ik al schoon gemaakt en het glaasje van gepolijst. Mooie nieuwe lederen band eraan et voila :sunglasses:

27 likes

Mooi resultaat! De vuurdoop voor je ’ nieuwe ’ Elma!:grin:

1 like

Mist het horloge geen secondewijzer? Lijkt me alsof er daar nog eentje moet zitten. Verder wel mooi, hoor!

Je ziet duidelijk een dichte minuutpijp, dus geen secondewijzer.

Nou, de lol van dit horloge was van hele korte duur. Toen ik vanmorgen opstond wilde ik het opwinden, maar zat de kroon/stem vast. Begreep er helemaal niets van. Omgeslingerd (had hem gisteravond buiten de kast opgewonden om af te stellen) en gaan ontbijten. Uiteraard tijdens het knagen aan mijn ontbijt draaide de radartjes in de bovenkamer met de vraag: Hoe dan. Dus na het ontbijt voordat ik de fiets op sprong om naar het werk te gaan weer naar boven om het spul open te maken.

De stem heeft de juiste lengte. Die heb ik gisteravond echt correct ingekort op de kroon die ik erop heb gezet. Zit nog een fractie ruimte tussen de kast en de kroon. Dus bandjes eraf en de kast open gedraaid. Het was me gisteravond wel opgevallen dat de stalen afstandhouder vrij losjes om het uurwerk lag en kreeg het idee dat deze met het deksel meedraaide en zo wellicht strak tegen de stem werd aangedraaid. Want … de stem kreeg ik ook niet meer aangetrokken.
Leer momentje voor mezelf: controleer nog eens extra de verstelling van de wijzers als ik het uurwerk in de kast heb gelegd. Doe ik vaak genoeg, maar niet altijd. Toevallig had ik gisteren het uurwerk op tijd gezet voordat ik deze in de kast had terug gezet. De veer was opgewonden dus ook die kon niet verder.

Zoals het er nu naar uitziet lijkt het alsof er een afstandhouder/ring mist tussen de wijzerplaat en het glas/de kast. Beter gezegd: hij ligt er net te diep in. Vervolgens komt er om het uurwerk ook nog een ring met van die nokjes die tegen het deksel klemmen die het uurwerk helemaal strak klemt.

Denk dat er twee dingen kunnen spelen:

1. Doordat het uurwerk te diep wegzakt in de kast klemt de tube van de kroon in de kastwand OF
  2. De afstandhouder om het uurwerk klemt op de stem omdat de kroon in de kast op een vast punt zit. Want ik kan de stem niet uittrekken als ik het deksel erop schroef.

Opwinden en verstellen lukt dus niet. Wellicht dat ik eens kan experimenteren met een pakking tussen de wijzerplaat en het glas waardoor het geheel omhoog komt (en dan hopelijk niet klemt).

Jammer dat ik aan de knutsel moet want dat is zoals het hoort, maar aan de ander kant een uitdaging.

1 like

Ik ben hier gisteravond de hele avond mee bezig geweest. De Orient Grand Prix Olympia Auto 64 jewels. Het uurwerkje is speciaal ontwikkeld voor de Grand Prix serie, en achter de 64 jewels zit ook een gedachte: in 1964 waren de Olympische Spelen in Tokio, vandaar ook de naam van dit horloge.

Ik kocht dit als defect, en het liep ook niet. Gelukkig leek er wel iets beweging in te zitten, maar de veer kon niet opgewonden worden. Ik dacht eerst aan een kapotte veer, maar het was zoiets simpels als een loszittende schroef… (met linkse draad op een onderdeel dat rechts draait…). Daarnaast was het uurwerkje behoorlijk smerig. Een badje in de Elma deed het zeker goed, want nu loopt het weer. Er zijn nog wel wat issues, want het anker is niet heel jofel meer. Daar moet ik een ander voor zien te vinden. En de veer heeft zijn beste tijd gehad. Een voetje aan de wijzerplaat ontbreekt, en van de kast laat de vergulding los.
Maar het was leuk om aan dit uurwerkje te mogen werken. Gelukkig was de automaat nog goed, dat is schijnbaar een kwaaltje bij deze uurwerkjes.

16 likes

Klopt. Geen secondewijzer. Minutenpijpje is dicht.

De ring wellicht verkeerd om gemonteerd? Heb ik ook al eens gehad. Ring omdraaien en geen problemen meer

Hoe bedoel je dat? Ik heb even geen foto’s bij de hand (zit op kantoor en de foto’s staan thuis op de laptop).

Die stalen afstandhouder/ring die om het uurwerk ligt past maar op één manier. Is zo’n blikken ring. Op de plek van de stem zit zo’n boogje/uitsparing in de ring. Ik zou niet weten hoe ik die op een andere manier zou moeten monteren.

Wellicht is dit wel een verklaring waarom de vorige stem afgebroken in het uurwerk zat … ?? Ergens klopt er dus iets niet.

Misschien een juweeltje gebroken?:joy:

1 like

Net even een hele snelle test gedaan. Ik moet namelijk zo weg en heb weinig tijd. Maar een pakking tussen de wijzerplaat en de kast in lijkt de oplossing. De wijzerplaat komt daardoor minder diep te liggen. Kan in die geval weer de stem in/uit trekken en het uurwerk qua tijd verzetten. Opwinden gaat sowieso ruk vanwege het ontwerp van de kast. De kroon ligt onder de rand. Je zou er dan een bredere kroon op moeten zetten die dan makkelijker pakt. Maar dat gaat weer ten koste van het ontwerp lijkt me.

Morgen of van de weekend maar eens op mijn gemak kijken.

3 likes