Ja dat is wel belangrijk als je met aluin dingen probeert op te lossen; snel gaat het niet
Mooi opgeknapt
Ja dat is wel belangrijk als je met aluin dingen probeert op te lossen; snel gaat het niet
Mooi opgeknapt
Maar ook maar beperkt. Heb ook wel eens dagenlang een potje laten pruttelen om een stuk stift uit een kroon te krijgen. Mogelijk dat er nog andere factoren zijn, zoals de exacte legering van het staal dat je wilt oplossen. Soms gaat het redelijk, maar soms duurt het echt eindeloos.
tja de verwarming staat hier uit-)
Ah, da’s een aardige nieuwe stap! Succes
Vandaag aan het poetsen en schoonmaken geweest. De wijzerplaat en het glaasje zijn goed gelukt. Wijzerplaat was vies en vlekkerig en op het glaasje zaten wat krasjes. De kast is niet veel eer meer aan te behalen aangezien het chroom is aangetast. Toch nog een leuk horloge geworden vind ik. Oohja dit is voor mij het eerste horloge wat ik schoonmaak dus was voor mij ook ff wat uitproberen. Hierbij wat foto’s van ervoor en erna. Op de wijzerplaat is het verschil het beste te zien.
Prima resultaat. Was je wel voorzichtig met de Radiumverf?
Zit hier radium in dan?
Toch eens een metertje bestellen bij Ali.
Ik ben wel voorzichtig geweest, ik wist het niet zeker.
Er zat alleen nog lumen in de urenwijzer, de minutenwijzer is al bijna leeg.
Ik heb de wijzerplaat schoongemaakt met een wattenstaafje gedrenkt in remmenreiniger dus goed nat gehouden om verstuiven te voorkomen.
Ja, ook al is het misschien niet veel Radium, stuiven van kleine deeltjes is het gevaar. Het directe stralen is nog niet zo erg, maar inademen wel! Als je vaker aan vintage gaat klussen is een apparaatje echt een aanrader. Iets van 45 euro, meen ik.
Ik denk het wel zo’ n beetje te weten, maar wordt een enkele keer toch verrast. Opgepast dus!
que!? Wijzerplaat? Hoe dan?
Huh bedoeld Qué… Wtf in het Spaans het is wat ongebruikelijk om remmenreiniger te gebruiken on een wijzerplaat schoon te maken denk ik, ik heb er eigenlijk ook nog niet van gehoord
Haha, oke!!
Snap ik dat je er nog nooit van gehoord hebt maar ik heb een eigen garagebedrijf en gebruik remmenreiniger voor heel veel dingen om iets schoon te maken en te ontvetten.
En het werkte op deze wijzerplaat heel goed. De tekst bleef zitten en het vuil kwam los.
Ik wil nog gaan proberen om een uurwerkje ermee schoon te maken maar wegens omstandigheden heb ik geen fut en vaste hand om dat te gaan doen.
Remmenreiniger kan op (bijna) elke lak of ondergrond gebruikt worden zonder dat het die lak of ondergrond aantast heeft de leverancier mij gezegd!
Het glaasje is gepoetst met commandant cleaner nr4 en alle kransjes verdwijnen.
Roeien met de riemen die je hebt.
En in dit geval ging dat goed.
Interessant. Weet je welke scheikundige verbinding dat is? Moet normaal op de verpakking staan. Mijn geld staat op tetrachloroethyleen, heb ik thuis staan dus zou ik ook wel eens willen proberen dan.
Ik zal vanmiddag even een foto hier plaatsen.
Ik weet wel dat er verschil zit in merk want de 1 maakt beter schoon dan de ander.
Interessant experiment! Ik heb nog wel een paar wijzerplaatjes liggen waarbij ik dat zou willen proberen en waar het er niet zo toe doet als het toch mis zou gaan.
Kan je mij vertellen hoe het product heet wat bij jou zo goed werkt en of dat ook te koop is voor particulieren die géén garagebedrijf hebben?
Remmenreiniger verkopen ze zelfs bij de action volgens mij.
Dat zal best, maar geen idee wat daar allemaal voor chemie in zit…
Maar als iemand kan bevestigen dat het actieve middel
is, dan loop ik een dezer dagen wel even langs de Action.
Tetra (zoals het vroeger genoemd werd, kon je vroeger gewoon in een 100ml flesje bij de drogist halen. Net als het nu nergens meer voor gewone particulieren beschikbare tri(chloorethyleen), wat behoorlijk giftig is. Het was vroeger zelfs bekend als een soort drug (snuiven). Werd je lekker snel dement van.
Volgens mij zijn trouwens al die chloor/kool/waterstof verbindingen giftig. Zo was er ook nog perchloorethyleen. Kortweg ‘per’ genoemd. Dat werd (vroeger?) gebruikt in de filmindustrie / filmlaboratoria om vervuilde bioscoopfilm projectie kopieën schoon te spoelen. Daar hadden ze speciale machines voor en er gingen per film liters van dat spul doorheen. Kleding werd er vroeger ook mee gereinigd in de zgn. Chemische wasserij. Ik geloof niet dat dat nog mag tegenwoordig.
Het rook heel apart. Voor de ouderen onder ons: Herinner je je nog dat speciale luchtje als je een vestiging van C&A binnenliep? Dat dus.
Maar nogmaals, die remmenreiniger van @deheerdejong wil ik wel eens proberen. (buiten in de tuin, met een mondkapje voor de snuit).
Ik was laatst nog ergens waar ze een per installatie hadden staan, hoewel goed afgesloten stond ik toch wel raar te kijken.
Remmenreiniger is volgens mij gewoon een mengseltje van vluchtige koolwaterstoffen.
Dat is de spreeknaam voor tetrachloroethyleen
Perchloor mag nog, al vind je het minder eenvoudig. Ik kan er aan raken via het bedrijf. Trichloor is ongelofelijke rotzooi en simpelweg verboden tenzij expliciete uitzondering voor speciaalindustrie.