Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Klopt, zie ik op wikipedia. Ik ben niet zo goed met chemie maar het is toch een kwestie van molecuulstructuren herkennen.

image

image

Zo. Zijn we weer helemaal bij. Voorzichtig er mee!

2 likes

Bij mijn weten ook.

2 likes

De ultiem ongezonde hobby: Je vintage Radium horloges schoonmaken met Tri en Per!

image

3 likes

Bij deze de foto!
Ingrediënten staan onderaan de NL gebruikshandleiding en boven de EN
Wel in een goed geventileerde ruimte gebruiken en niet opdrinken!!

3 likes

Ik heb momenteel 2 versies 1 van Motip en 1 van Eurol. Ik heb gister die van Euroland gebruikt.
Wurth heeft het ook en die reinigt beter, heb je minder van nodig.

1 like

Dank! Ik ga het toch een keer proberen al was het alleen maar voor het experiment. Meten is weten.

Que?

“HAHA!” Lachte de Graaf in het Spaans. Alhoewel hij die taal niet meester was.

3 likes

Ha, apart, hexanen. En geen ethylenen in. Minder vieze boel, goed om weten :+1:

N-hexaan is ook wel te vinden, meen ik me te herinneren uit andere topics. En ontvet inderdaad heel goed. Als dat alle lakken netjes met rust laat is dat wel een groot pluspunt.

2 likes

Dat is mij verteld maar kan ook de huidige autolakken of verf mee bedoeld worden.
Daarom wilde ik het eerst eens proberen.
Ik ga nu in de onderdelenbak eens op zoek naar meer wijzerplaten.

Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn, hou me (ons) op de hoogte!!

3 likes

Heerlijk, zulke acties! Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat! :+1:

3 likes

Hier komt nog een nieuwtje voor jullie!!
(Althans denk ik)
Vandaag weer bezig geweest met mijn Citizen Promaster waar ik een 3 maanden geleden al eens het uurwerk en glaasje uit had gehaald om de kast wat meer te laten schijnen en het glaasje te vervangen want daar zat een gaatje in.

Nu heb ik vanmiddag dus de kast gepolijst met Commandant cleaner nr4 waardoor de kast en achterdeksel er gelijk veel mooier uitzien maar vooral het monteren van het nieuwe glaasje met BANDENVET zodat het glaasje er super makkelijk in glijd en de montagering/afdichting niet vervormd of beschadigt. Werkt perfect, je hoeft bijna geen kracht uit te oefenen op het glaasje. Hier alvast een foto hoe ik de Promaster binnen kreeg. Foto van hoe de Promaster geworden is volgt later een keertje want de wijzerplaat moet nog wat gerepareerd worden.

7 likes

Ligt bij de plaatwerker? :wink:

7 likes

Ja, bij het schadeherstenbedrijf hier in het dorp!!

4 likes

@lassale ff zonder dolle, nee de wijzerplaat is wat beschadigd door het glas wat aan de binnenkant los was geraakt. Ik heb met een merkstift getracht dit wat weg te werken maar blijf je toch zien.
Misschien kom ik ooit een een mooie wijzerplaat tegen maar voorlopig loopt deze mooie Promaster weer met zijn automatisch uurwerk.
Ben alleen vergeten om te kijken naar het nummer van het uurwerk. Ik vind het in ieder geval een geslaagde reanimatie!!

15 likes

Op de laatste foto ziet het er een stuk acceptabeler uit. Je zou een poging kunnen wagen met enamel hobby verf. Daar heb ik eerder een wijzerplaat mee gerepareerd. Is wat dikker dan stift en vult het wat op.
Maar zoals gezegd, het ziet er al veel beter uit. Het is een mooi horloge geworden.

3 likes

Bedankt voor het compliment!
Het probleempje is dat als ik de plek wil wegwerken dan moet ik ook de minutenstrepen er opnieuw op maken en dat wordt erg lastig denk ik. Zoals het nu is valt het het minste op en heb ik er vrede mee.

2 likes

Netjes hoor. Ja, perfect is het niet. Maar dit is prima draagbaar en het springt niet meer in het oog. Maximale winst met minimaal risico, nooit iets mis mee. :ok_hand:

2 likes

Geloof me het tooltje werkt niet beter dan een fijne oliegever om de BE te regelen. Ik dacht ook dat zo’n tooltje gelukzaligmakend zou werken.

net een spacewing afgewerkt, eentje met blauw-grijze plaat die verandert naargelang de lichtinval.

Maar wat een brokken zeg. Het begon met een kapot wijzerspanningsonderdeel, is vervangen

een ingesleten automaat schakelrad, is vervangen

Toen we aan het afmonteren waren, kwamen we tot de vaststelling dat er foutieve onderdelen voor het datumwerk in zaten. De AS 1858 heeft 3 verschillende datumwerken, ze zien er hetzelfde uit, maar ze zijn niet hetzelfde, onderling uitwisselen gaat niet. Het veertje dat de eerste datumpal doet terugduwen verschilt in dikte, vorm en schroefgat de ene tegen de andere. de datumpal waarop het veertje inwerkt verschilt in zeer kleine vormafmetingen. Ook vervangen en het juiste erop gezet

en toen kregen we dit

met deze timing en een werkend datumsysteem

bij zijn broertjes

Vet mooi horloge en na de starliners favoriet model nummer 2, gevolgd door de balboa’s en diastars op 3 en de manhattan op 4.

26 likes

Afgelopen weekend aan de Pontiac Simpatico begonnen die ik op de Rikketik afgelopen juni heb gekocht. Ding zag er niet helemaal fris uit en met de stem/kroon was ook wat aan de hand.

Het uurwerk uit de kast gehaald en daar kwam toch wel een hele mooie wijzerplaat onder vandaan.

De wijzerplaat verwijderd.

En daarna begonnen met de ontmanteling van het uurwerkt. Ik kreeg deze schroef ontzettend slecht los. Draaide erg strak en daar heb ik later in de montage nog aardig last van gehad.

Het uurwerk is overigens een FHF 974 ST (FK). Moet nog eens achterhalen wat die overige letters betekenen. Volgens mij is dat een soort serie aanduiding of productie datum.

Nadat uiteindelijk alles uit elkaar was is alles de schoonmaak in gegaan. Na het schoonmaken begon het opbouwen weer. Daarmee begon ook mijn uitdaging. Het afregelen van het uurwerk heeft me aardig wat tijd gekost. De Timegrapher gaf bij tijd en wijlen ook wat vreemd beeld wat ik niet eerder hebt gezien en niet kon verklaren. Als ik de balans snel of langzaam liet lopen waren er strakke lijnen te zien. Maar rondom het nulpunt kreeg is een soort van ruis in het beeld. Ik dacht eerst aan een plakkende spiraal of een spiraal welke niet vlak was of ergens tegenaan schuurde. Ik heb het niet weten te vinden en het klokje liep verder netjes.

Toen begon het afbouwen van het uurwerk aan de wijzerplaatzijde. En daar speelde de schroef van het datumverzet me weer parten. Het was net alsof ik heb er niet in kreeg. Ik heb heel wat foto’s na zitten kijken omdat ik dacht dat ik de verkeerde had te pakken. Maar dat kon eigenlijk niet omdat ik alle secties apart van elkaar bewaar. Dus verschuiven van onderdelen is feitelijk niet mogelijk. Toen schoot me in de gedachten dat ik in een Prisma horloge hetzelfde uurwerk heb zitten. Ook daar de foto’s van bekeken en toen was het echt wel duidelijk dat ik de juiste schroef had. Wat me ook opviel was dat ik vrij slecht het tandwiel op de platine kreeg. Die kneep enorm om het deel waar de schroef in zat. Uiteindelijk de schroef er eerst een aantal malen in en uitgedraaid en die liep op het laatst een heel stuk soepeler. Het tandwiel echter kreeg ik niet teruggeplaatsts. Bummer …

Alles onderzocht en kon echt niets vinden. Uiteindelijk besloten om het hart van het tandwiel wat om de schoef valt met een vijl wat “op te ruimen”. Het is echt niets wat eraf is gekomen. Wat ietsiepietse materiaal wat ik enkel onder de microscoop kon zit. In drie of vier keer met tussentijds passen en meten wat glad weten te krijgen en toen viel hij op zijn plek. Het tandwiel draaide daarna ook weer soepen om zijn as.

Goed, toen dacht ik klaar te zijn en EVEN een nieuw glaasje in de behuizing te persen. Lang verhaal kort: met geen mogelijkheid erin te krijgen. Hij bleef iedere keer op een klein puntje hangen. Alsof het glas te groot was voor de kast. Maar ik heb op basis van de oude een nieuwe besteld en die waren qua afmeting exact even groot. Na een half uur martelen op het idee gekomen om waterproof schuurpapier te pakken en rondom een flinterdun rand eraf te schuren. Het glaasje paste namelijk zonder spanring wel in de kast. Dit had ik eerder moeten doen, want ondanks dat er zo goed als niets af is gegaan kreeg ik hem er nu wel in.

Vervolgens mocht ik nog met de stem/kroon aan de slag, Kwam er achter dat er helaas geen Pontiac kroon op zat. Het type wat er wel opzat was ook nog eens een verkeerde. Deze zat tegen de tube aan in plaats van dat hij er overheen viel. Uit mijn doosje een nieuwe passende kroon gepakt, de stem 2 mm moeten inkorten en toen was hij dan wel klaar.

Deze heeft me aardig van de straat gehouden, maar het resultaat mag er zijn.

19 likes

Denk dat je uurwerk wat losjes in de kast zit, met de kroon tegen de metalen klem zetten en met een penhoutje oid het uurwerk lichtjes aandrukken in de kast tijdens het meten en dan zal het weg zijn denk ik.

4 likes