Nu je het zo zegt Tim……… stom. We hebben hier eerder ergens een verhaal gehad met goed lopen en slecht lopen als het deksel erop zat of eraf.
Het zijn soms van die kleine dingen……… doordat je soms zo loopt te martelen zie je andere dingen over het hoofd. Misschien maar eens vaker even aan de kant leggen en laten bezinken. Vaak dat je er dan wel achterkomt. Of gewoon hier even vragen
Oeh, dat moet je ook maar net weten. Anders blijf je zoeken naar het probleem.
idd en zo leer je dan na wat prullen en prutsen die dingen te onderscheiden. De eerste keer dat ik dat aan de hand had, passeerde er een vol uur voor ik in de gaten had dat er verschillen zaten op de datumonderdelen want in de boeken en op ranfft staat dat niet dat er verschillen zijn. Nu ja 1 keer je het weet, vergeet je het ook nooit meer
Vandaag deze Hoffmann: Ik had 'm ook in “Welke Vintage dragen wij vandaag” kunnen posten, maar omdat er nogal wat aan gepoetst moest worden toch maar hier. Het uurwerk liep wel, maar cosmetisch was het ding op sterven na dood.
Zo kwam ie binnen van de verkoper uit Oostenrijk (via eBay).
Na enig poetswerk werd het dit:
Ik heb lang gedacht dat die rare hobby van vliegtuigjes, tanks en raketten op de caseback een typisch Zweedse hobby van horlogefabrikanten/importeurs was. Maar dit exemplaar kwam uit Oostenrijk, dus nu heb ik geen idee meer waarom ze dit deden en wie dat deed. Misschien werden die dingen in Zwitserland al zo gemaakt. Het heeft mogelijk iets te maken met de enigszins militaire status van het uurwerk:
een AS 1130 Wehrmachtswerk, wat je ook veel in Zweedse en Finse horloges tegenkomt.
Van het merk Hoffmann ( met 2 x f en 2 x n) kwam ik slechts een vermelding in Mikrolisk tegen.
Verder geeft Google wel verwijzingen naar contemporaine ‘Hoffman’ horloges, maar dat schrijf je met één n, dus dat is toch een ander merk, denk ik.
Vanwege het Zwitserse AS 1130 kaliber neem ik aan dat het hier de Fa. Hoffman uit Neuchatel betreft.
En een chance dat wij het hier kunnen lezen anders gegarandeerd ook geklooi de eerstvolgende keer dat net die specifieke AS passeert.
Is het geen idee om een scheurkalender op te stellen met dat soort dingen?
“De Vintagewatchstuff Almanak - 365 horloge weetjes die u uuuuren frustraties kunnen besparen”
Ik zou m meteen kopen. En er zouden wellicht meerdere jaargangen van kunnen komen ook, 365 van die je-moet-het-maar-weten tidbits is maar het topje van de ijsberg.
Ter aanvulling op het Hoffman verhaaltje:
Doorgeklikt in Mikrolisk op Francis Hoffmann uit Neuchatel hadden ze nog een aantal andere merken op de markt (waarbij ik niet uitsluit dat enkele van de vermelde merkvarianten het gevolg zouden kunnen zijn van typ/invoer foutjes in de Mikrolisk database…):
Arlasca; Arlasco; Ascania; Askania; Astania; Offo; Shocresist (?); Wehrmann; Wehrmatic; Wehrsport; Wehrzeit.
De laatste 4 namen wijzen op een zeker voorkeur voor het gebruik van Wehrmachtswerk kalibers.
Er waren overigens nogal wat Hoffmann’s actief in de Zwitserse en Duitse horloge industrie:
Erika Hoffman-Amman uit Kirchberg,CH; Paul Hoffmann uit Genève, CH, Nicolas Hoffmann uit Basel, CH; B. Hoffman, ook uit Basel, Hoffmann Watch Co./F. Hoffman uit Biel, CH; Hoffmann & Co. uit Weissenfeld, DU; R. Hoffman uit Montreux, CH; Wilhelm Hoffmann uit Bramsche, DU; Morris Hoffman uit de USA; Annemieke Hoffman uit Italië; Spichiger & Hoffman uit La Chaux-de-Fonds, CH; en tot slot een Robert Hoffmann, die net als Francis eveneens in Neuchatel, CH geregistreerd staat.
Zoveel Hoffmann 's en dan toch een volkomen onbekend merk! Tenminste, ik ben nog nooit eerder een Hoffman horloge tegengekomen.
Omdat het AS 1130 uit ca. 1955 afkomstig is, heb ik ook nog even een kijkje genomen in de Davoine adressen catalogus uit 1955.
Daar nog veel meer Hoffmannen, en ook een F. (Francis?) Hoffman met het merk Askania.
Even naar pagina 387, en ja hoor, daar staat ie. Helaas geen mooie advertentie, alleen deze adresvermelding.
Met dank aan @Maurits voor zijn tip om voor het zoeken in de duizenden pagina’s van de Davoine PDF documenten het (gratis!) zoeksysteem van Adobe PDF-Exchange Editor te gebruiken.
Je hebt wel eer van je werk met zo’n transformatie qua uiterlijk!!
Het horloge ziet er mooi uit met de zwarte wijzerplaat.
Wat is de diameter van de kast?
Ik gebruik Google helemaal verkeerd als ik dit zie en lees!!
Hoe lang ben je aan het zoeken geweest voordat je dit allemaal gevonden en uitgezocht hebt??
Wel interessant om te lezen.
35
Niet gezocht, wel gevonden.
Hier:
En dan een uurtje alles doorspitten en downloaden. Daarna Adobe xchange editor downloaden en installeren en dan kun je er -deel voor deel- in zoeken.
Aangezien de “ruis” maar aan één kant zit, kan het ook zijn dat je spiraal de kompaspen raakt.
Thanks. Zal daar nog eens naar kijken met de endoscoopcamera. Die kan ik mooi van opzij erop richten.
Van Lex heb ik alweer een hele tijd geleden twee gelijksoortige horloges gekregen. Een ’ his ’ and ‘hers’ als het ware.
De Olma met vissen leren ’ Lexaf special’ band heb ik al wel eens laten zien.
Vandaag de Royce weer op gang geholpen.
Ik heb er niet zo’ n fraai bandje bij, maar hij wordt toch al gedragen!!
Toch wel een goed merk. Met FHF kalibers.
Toen ik mijn Royce binnen kreeg had ik het idee dat deze niet veel gedragen was.
Ik moet wel een x het glaasje schuren en polijsten want er zitten helaas 2 krasjes op door mijn toedoen.
Op een vrije dag maar eens aan de poets @Scudo!!
Mijn oudste weet ik FF niet, maar de Electric heeft geen FHF, maar Landeron
@basvg, @deheerdejong, @Scudo en @domega
Leuk dat door jullie postjes zo’n vergeten merk als Royce weer even wat aandacht krijgt!
https://www.watchuseek.com/threads/royce-watch.5182499/
Royce was the brand name for watches manufactured by the Eska Watch Company, founded in 1918 by Silvan Kocher in Grenchen, Switzerland. Some of their divers look half decent
watch-wiki.net/doku.php?id=Eska
Hieronder wat info door Stephen Foskett ( Grail Watch ) (vertaling van Google bijgewerkt door mij)
Eska en Royce waren Zwitserse horlogemerken van S. Kocher & Co SA, opgericht in 1918.
S. Kocher werd in 1918 in Granges - CH opgericht. In de jaren '70 verkochten ze massamarkt- en luxe horloges met de merken Eska en Royce . Hoewel ze oorspronkelijk los van elkaar bestonden, kwamen deze merken in de jaren 70 en 80 samen als “zusters”. Royce werd een sportmerk, terwijl Eska zich richtte op het hogere segment.
De Fa. Kocher was traag met het adopteren van quartz uurwerken en worstelde zich door de late jaren '70 en vroege jaren '80. Het bedrijf stopte in deze tijd met de productie om zich te richten op licenties en design. De laatste verschijning van deze merken op een grote show was in 1986.
Royce
Het merk Royce werd onafhankelijk van het merk Eska verkocht. Royce adverteerde simpelweg als “Royce Switzerland Grenchen” of “Royce Swiss” en de wijzerplaat had alleen de naam “Royce”. Het logo van het bedrijf was een gestileerde kroon. Royce was een massamarktmerk, dat de nadruk legde op stijl en waarde, net zozeer als op prestaties, maar bood ook volledig met juwelen versierde uurwerken.
Het merk voegde in 1960 ook automatische uurwerken aan het assortiment toe en dit werd, samen met waterdichte kasten, hun belangrijkste verkoop speerpunt in de jaren '60. In 1965 bood het bedrijf duikhorloges aan en in 1967 voegde het een nieuw dubbel uurwerk side-by-side reishorloge toe aan de verkoopcollectie. Men produceerde ook een dag-datummodel dat sterk leek op het beroemde aanbod van Rolex. Het merk stapte dit decennium over op een gevleugeld “R”-logo.
In 1970 ging Royce meedoen met de munthorloge rage (coin-watch) met een “tien dollar horloge”. Een ander uniek aanbod was de Royce Amphibian, een waterdicht sporthorloge met verwisselbare roterende bezels. Royce voegde daarna de “Mexico”-lijn van horloges toe met een kleurrijke synthetische kast in 1973. In 1975 breidde Royce hun sportchronograaf lijn uit met het nieuwe kaliber Valjoux 7750 automatische uurwerk.
Royce raakte in de jaren 80 uit de belangstelling. De productie werd beëindigd en het merk verdween na 1986 van de markt.