Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

En weer hele interessante informatie!
De oprichters had ik ook gevonden maar kan helaas geen jaartal aan de Royce koppelen.
Weet jij welk jaar die van jouw komt @Scudo?

Ik ook :smiling_face:

15 likes

S Kocher staat ook binnenin vermeld bij
de mijne!

2 likes

Eska? Nee deze :
ELKA uit Amsterdam!
Ik google -de wat op Elka, die had ik ééntje uit de grabbelbakken bij Marnix gevist.
Deze twee kwamen allebei zonder kast.
Waarschijnlijk omgesmolten?:scream::grimacing:
Dat heeft wel als voordeel dat ze vaak nog goed functioneren!
Zo ook deze!

Ik heb een andere NL kast aangepast , van een Prisma…
Beter een Frankenwatch dan geen watch, toch?

En gelukkig ook met neutrale deksel en incabloc, wat er ook in zit…
En met dezelfde zending kwam ook het volgende project mee:
Elka heel oud dameshorloge zonder kast.
Dat wordt ook weer puzzelen!(Maar dan na de vakantie…)

17 likes

Als je er achter kunt komen welk uurwerk er in zit, kun je via Ranfft.org of via de wayback machine voor de originele pink pages er wel achter komen wat de productietijd van het uurwerk is geweest en daarmee dan ook van het horloge.

Voor de waybackmachine / ranfft gegevens klik hier:
bidfun-db

Mooi gedaan Bas, met dat neutrale kastje. Ziet er zeer origineel uit, ik zou het geen Frankenwatch durven noemen.

10 likes

merci voor alle opzoekwerk, weten weer wat meer :pray:
dit is mijn opgeknapte Royce duiker

mooie stalen 20 ATM kast, gewone kroon en Eta binnenwerkje

24 likes

Ik zag nu dat dat bij mij er ook in staat.
Er zit in mijn Royce een AS2063 uurwerk.
Volgens Ranfft.org (zoals ik het kan vinden) is het uurwerk uitgegeven van 1969 tot1978 en is mijn uurwerk van rond 1975.

9 likes

Ook hier even spammen.

3a02533 (1)

De advertentie foto. Wat hebben ze gedaan met de tube?? Fok. Dan maar voor onderdelen.

Voorzichtig met een puntige tang wat open geknepen. Ze hadden de stem er in vast geklemd zodat het uurwerk vast zat. Of horloge dich. Erg lomp, want deze kronen zijn niet erg zeldzaam.

Oude kroon gepakt uit het bakje. De oude stem was op juiste lengte. En ik heb met een. Wetsteen de tube wat bewerkt. Hij is te kort en niet mooi. Maar hij houd de kroon op de juiste plaats.

Super jet uurwerk zonder datum snel verzet. Een oudje uit 1962 tot 1964.

18 likes

Behalve de vermoorde tube is ook de caseback nogal ernstig mishandeld. De kast heeft ook een zwaar leven gehad. Geeft te denken over de rest van het uurwerk.
Ik hoop dat je er niet te veel voor betaald hebt…
:thinking: :worried:

Maar 150 ex verzenden en import. De onderdelen zijn het meer dan waard. En hij loopt subliem. Beetje beaterror maar strak 0 tot 1 seconde te langzaam :hugs::hugs:

Pitting to the max. Iemand met zweet handjes denk ik. Zelfs de band was zo :rofl:

4 likes

Is er nog iets bijzonders aan de tube of kan je er gewoon een nieuwe in drukken?

Ik denk dat de tube niet heel bijzonder is. Gewoon een buisje. Misschien de oude uitboren en er een andere in persen/lijmen. Ik heb al geprobeerd uit een donor kast de tube te verwijderen. Die zit wel goed vast.

Misschien de zaag in die kast om de tube los te krijgen. Die tube zal ook vast wel te krijgen zijn kwestie van meten.

1 like

Whoaaa - tof! Ik zou hem upside down dragen! Sommige freaks betalen een vermogen voor een stukje meteoriet als dial :smirk:

2 likes

Haha hoef voor mij ook zeker niet nieuw te zijn. Ik heb al genoeg van die vintage rakkers. Maar het lijkt me gewoon tof om van zo’n oude kast die bijna door iedereen wordt afgeschreven om daar een wannahave van te maken. Kunst gewoon.

5 likes

Mooie gedachte Abel, respect! :four_leaf_clover:

2 likes

Echt een schatje

19 likes

Ik denk dat de Tube eruit boren, en dan de nieuwe eventueel op maat maken de beste optie is…

een Tube is zo gedraaid… zelfs uit de hand op een Boley…

3 likes

Misschien heeft Cousins ze gewoon op voorraad; even de maten uitpluizen:

https://www.cousinsuk.com/category/pendant-tubes

2 likes

Deze kwam nog in het zelfde pakje binnen. Gekocht eigenlijk voor het uurwerk, of een deel er van zelfs.

Maar twijfelde daar over. Misschien valt er nog iets van te maken.

Het horloge is van 1963.

Een passende kroon gevonden. Helaas staal kleur :face_exhaling:

Glaasje opgeschuurd met korrel 600 en met slaat poets weer laten glimmen.

Loopt zelfs ook netjes. Weer een mazzeltje voor maar 11 euro.

15 likes

Deze Prisma weer wat meer toonbaar gemaakt en het uurwerkje een beurtje gegeven. Er zit een FHF St-96-4 uurwerkje in. Leuke geborstelde wijzerplaat met een leuk font. Ik vind de lichtblauwe secondewijzer wel grappig. De lumen waren uit de wijzers gevallen, dus die ook maar van nieuwe lumen voorzien. Nu nog een nieuw glaasje, en dan is dit horloge helemaal af.

21 likes