Ziet er inderdaad een stuk beter uit. Wel vervelend dat het weer vrij gauw terugkomt. Ik heb een aantal vergulde PR516’s en die zien er ook niet meer uit. Maar op geborstelde vlakken met polywatch is geen goed idee, dus daar moet ik nog eens wat anders op verzinnen
Je laat er geen gras over groeien
Mooi geworden
Ik denk dat het wel weer even duurt voordat dat super donkere zwarte patina terug is. Of althans, dat hoop ik.
In principe haalt polywatch of een ander mild/fijn polijst middel geen materiaal weg. Dus of het de brushing zal aantasten betwijfel ik. Maar het zou zonde zijn om het risico te nemen de brushing te verpesten.
Ik heb het al eens geprobeerd, en ergens al een beetje een glimmende plek gekregen, dus die moet ik opnieuw borstelen
Misschien dat het met een licht zuur zou kunnen🤔
Anderen laten er het gras over groeien.
Ik maai het dan weer.
@vouwfietser gedaan!

Is wel een tijdje geleden. Maar toch weer even hier delen omdat ik hem vandaag draag
Laatst dropte m’n schoonvader hier weer eens een aantal niet werkende horloges; onder andere deze Sicura:
Bij het openmaken zoals verwacht een penanker binnenin, en wel met gebroken balanstappen; dat klinkt als einde verhaal, dood en begraven
Maar goed, ook daar blijkt gewoon een nieuwe balansstaf voor de koop; dus dat gaan we maar eens proberen.
Oude staf eruit persen:
Nieuwe erbij:
En erin:
Vlakheid controleren:
Balanceren:
Plateausteen en spiraal erop en kijken of het past:
Verder mankeerde er niet veel aan het uurwerk, dus gewoon servicebeurtje:
Vind het wel knap optimistisch om “shockprotected” op de wijzerplaat te zetten terwijl er geen schokprotectie op de balans zit.
Maar goed; hij doet het weer en kan weer terug naar de eigenaar
Mooie reportage Wilko
Dank je. Had even geen tijd om er een compleet topic van te maken, maar toen bedacht ik dat jouw topic eigenlijk wel een passende plek was
Leuk Ik denk dat de shock protection slaat op de vorm van de balans band, deze zal ook deels schokken opvangen
Leuke schoonpa, mag je ze houden en waar haalt hij ze vandaan?
Vermoed ik ook, in combinatie met het rubber “slangetje” dat om het uurwerk zit:
Helaas is het niet afdoende gebleken, de tappen waren namelijk gebroken
Mijn schoonpa is (hobby)klokkenmaker maar er komen nog wel eens mensen bij hem terecht met de vraag of hij ook horloges repareert. Dan zegt hij nee, maar dat hij wel iemand kent. En die horloges komen vervolgens vaak op mijn bordje
Maar ze hebben over het algemeen een liefhebbende eigenaar, dus gaan ze na de reparatie weer terug, net als deze Sicura
Koning!!! Heel.mooi geworden.
Dank je
Uiterlijk heb ik overigens niet heel veel aan gedaan; schoongemaakt en glaasje gepolijst
Ik heb deze al is zien passeren in zijn nieuw jasje, leuk om ook het werk er achter te zien!
Blijft een mooi uurwerk, de eigenaar kan er maar van genieten!
De eigenaar wilde ook graag de foto’s hebben, dus hij is denk ik enthousiast
Horloge uurwerk liep niet goed, problemen met chrono functie en iets met de wijzers, dit is resultaat!
Ik had weer een projectje nodig en had op ebay bij een verkoper uit de Oekraïne een Ruhla worldtimer gezien die niet liep. Deze Ruhla’s worden al knap duur tegenwoordig, maar omdat deze niet liep ging de verkoper op mijn prijsvoorstel in en na een aantal weken reistijd (waarvan 2 weken ! bij de douane liggen in NL) kon ik hem gisteren na het betalen van 5,05 euro ophalen bij een PostNL punt.
Gelukkig heb van Ruhla uurwerkjes wat onderdelen dus ik was er van overtuigd dat ik deze ook weer een tweede leven kon geven.
Zo’n oud horloge komt dan zo binnen. Gelukkig compleet en met alleen maar krassen in de plexi en geen scheuren.
Na verwijdering van de bezel, die niet wilde draaien vanwege het opgehoopte vuil.
Dus de kast gaat in de ultrasoonreiniger, alsmede de achterdeksel, schroefdraadring en spacers voor het uurwerk. De plexi heb ik gepolijst en die kwam er netjes uit. De bezel heb ik gepoetst en dan ziet zo’n horloge er toch al heel anders uit.
Het uurwerkje is de simpele UMF 24 van Ruhla. Hier heb ik maar één foto van gemaakt. Het eenvoudigste uurwerk wat er is dus daar hoef je niet veel foto’s van te maken. Zoals zo vaak was de balans versleten en heb ik een nieuwe balans er in moeten zetten die ik gelukkig nog had liggen.
Het geheel is weer gemonteerd en hij loopt erg mooi en op tijd. Dat is bij deze penankertjes niet altijd het geval, maar bij deze gelukkig wel.
Vlug een bandje er aan vandaag om de pols. Sinds gisterenavond is ie nog erg goed op tijd gebleven, dus dat zit wel goed.
Op deze eerste dag van mijn vakantie mag ie om de pols.