Ik start de 15de met de 3jaarse avond opleiding. Offer me graag op om je te helpen met de stapel
Prachtig verhaal Martijn …en dat je dit met veel plaatjes deelt …op naar het volgende project.
Haha, wie weet kan ik je hulp wel een keer gebruiken. Al doe ik natuurlijk het liefst allemaal zelf
Haha snap ik helemaal. Ben benieuwd hoe groot mijn stapel is over een paar jaar
Ik ook
Top. Wat een mooie wijzerplaat, het is idd net dezelfde kast als de Eberjax
Gisteren de graveringen in de bezel terug ingekleurd. Had ooit al eens een pantografie op mijn oude koeursfiets terug ingekleurd met wat modelbouw verf en een doekje met white spirit om het teveel van de randjes weg te halen.
Viel dat even tegen bij de Eberjax - de graveringen zijn zo ondiep dat de verf niet bleef plakken in de groefjes. Is uiteindelijk een werk van enkele uurtjes geworden.
Ik hoop binnenkort de hele restauratie van de Eberjax te kunnen posten - binnenwerkje moet enkel nog een service krijgen
Blijft een leuk ding!
Momenteel heb ik ook een opknappertje hiervan onderweg. Deze zou ergens volgend weekend aan moeten komen.
Deze week heb ik mijn allereerste particuliere vraag gekregen of ik iets met een Rodania kon. Weliswaar een Quartzhorloge, maar ik heb de uitdaging aangenomen om er weer leven in te krijgen.
Stom genoeg niet eerst even een foto voor gemaakt, dat de volgende keer.
Het gaat om een Rodania AB’s special met een ETA 955.112 uurwerk met de datum op drie uur. Het uurwerk tikte wel, maar wel steeds een seconde en dan weer terug. Waarschijnlijk iets in de circuits, maar dat laat ik aan andere experts over. Ook het glas (saffier) was gebarsten en ook de kroon ontbrak.
Normaal gezien economisch niet verantwoord om er aan te beginnen, maar de eigenaar heeft emotionele herinneringen aan dit horloge, vandaar dat ik de uitdaging heb aangenomen.
Afijn alles eruit en ook de fixoflex heerlijk laten bubbelen in een ultrassoon badje. Wat is een fixoflex een smerige boel eigenlijk… bah! wat daar allemaal in is gekropen in die jaren…
Alles uit het bad, gedroogd en met een houten tandenstoker alle randjes netjes nagepend. Uurwerk heb ik nieuw aangeschaft bij Peter vd Kraats en de andere dag in huis! Topservice waarvoor dank!
Beginnen met het nieuwe uurwerk uitpakken:
Daarna het glaasje vervangen. Ik heb weliswaar geen glaspers, maar met beleid een glaasje in de pakking drukken was in ieder geval netjes gelukt.
Daarna de wijzers en wijzerplaat netjes schoonmaken. Zelf doe ik dat voorzichtig met wat Rodico, wat alle vingerafdrukken en vlekken er meestal wel afhaalt. Nu is deze plaat van kunststof en redelijk nieuw, wat dit proces wat makkelijker maakt.
Het nieuwe uurwerk uit zijn behuizing gehaald en prepareren: plastic kroon eraf en het urenrad met dat verduvelde ringetje om dit rad op zijn plek te houden, wat te pas en te onpas wegspringt van je werkblad.
Daarvoor werk ik ook expres met een doekje (weliswaar vezels) maar dan springen eventuele ontsnappende onderdelen niet zo ver weg. En op een witte ondergrond zie je meestal het meteen wel liggen.
Wijzerplaat vastdrukken op het uurwerk:
Op dit uurwerk zitten een tweetal klemmetjes die je eerst open moet zetten vooraleer je de pinnetjes in het uurwerk kunt drukken. Daarna schuif je deze klemmetjes weer terug en zit de wijzerplaat weer vast. Het ziet er uit als een haakje (rechtsonder op de foto).
Urenwijzer netjes uitlijnen op 0.00 uur met een perfecte datumverstelling:
Dito met de minutenwijzer:
En ook tot slot de secondenwijzer gezet:
En dan het moment van de waarheid: batterij erin en testen… Ja… hij loopt netjes. Nu de rest monteren en dan komt meteen het lastigste: de lengte van de opwindstift.
Ik weet niet precies hoe jullie dat doen, maar ik knip maar kleine stukjes per keer af en draai dan elke keer de kroon erop om te kijken hoe ver ik al ben. Ik vind het een zenuwslopend werkje, maar ook dat lukt uiteindelijk wel.
Tot slot de frisse fixoflex er weer om gedaan en dit is het eindresultaat:
Op verzoek van de eigenaar is de kast en band alleen schoongemaakt en niet gepolijst. Op deze manier houdt het horloge zijn eigenheid en patina. Smaken mogen verschillen, maar ik ben trots op het resultaat!
Bedankt voor het lezen en mocht je feedback hebben, hoor ik het graag!
Serge
Lekker bezig geweest, die is weer mooi opgeknapt
Niet helemaal uitgesloten dat vuil in het uurwerkje ervoor zorgt dat hij te zwaar loopt en daardoor heen- en weer gaat tikken. Dat zou je met service van het uurwerk dan wellicht kunnen oplossen.
Vervelendste klusje met deze quartz uurwerkjes vind ik altijd het netjes op de seconde laten tikken van de secondewijzer. Bij het monteren verdraai je ongemerkt het asje en tikt hij toch weer net ernaast. Ik zie dat het jou ook niet 100% gelukt is, maar als het een beetje in de buurt zit vind ik het op een gegeven moment wel gezegend. Je ziet over het algemeen dat er rondom ook best wat variatie in zit en dat hij bijvoorbeeld bij 9 uur wel netjes erop tikt en bij 3 uur niet
Succes met je volgende project
Hoi WBcoupe,
dank je voor de feedback over de secondenwijzer, die neem ik voor de volgende keer mee! Ken je iemand die quartzuurwerken serviced?
Serge
Als je zo’n quartz uurwerkje moet laten servicen kan dat denk ik niet uit; kost meer dan een nieuwe Kan alleen uit als je het zelf doet.
Ik heb er wel eens een gehad die na een minuutje stopte. Die heb ik toen geserviced en daarna liep hij weer prima.
Zou niet weten waar ik moet beginnen…
Je hebt die oude nog liggen neem ik aan? Handig als oefenmateriaal. Gewoon uit elkaar schroeven en veel foto’s maken. In omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten. Print haal je er als eerste af en leg je uit de buurt; dat is het gevoeligste onderdeel.
Overigens zijn die minuscule tandwieltjes van zo’n quartzuurwerkje wel een behoorlijk gepriegel. Een mechanisch uurwerk is dan haast makkelijker (afgezien van de balans)
Gisteren met @Sjoerdjasp gezeten om eens gezellig samen aan horloges te sleutelen.
Nadat hij bijna een heel jaar zo in de kast heeft gelegen…
Is dit er gisteren uit gekomen.
Nog niet helemaal over de finish, maar een goede eerste poging
Stap 2 wordt hem weer demonteren, dag/datum schijven vervangen, andere wijzerplaat en mogelijk andere wijzers erop.
Nog een duikertje, komt uit een lotje niet werkende horloges en komt van ver.
Jaquet Droz heeft wel wat duikers gemaakt
Wie herkent wat? had begrepen dat ze toen als een soort outlet van onderdelen/oude modellen fungeerden voor de aangesloten leden/horlogefabrikanten
Lume secondewijzer zo goed mogeljik gematched
Tropical noemen we dat zeker
Binnenwerk ETA 2450 automatic is gelukkig goed na een service
In de avondzon nog best mooi - wijzerplaat heeft wat weg van gepatineerd brons
Voor geen geld mij weer kostelijk geamuseerd
Prima amplitude, die kan er weer even tegen
Ik heb me weer een poosje bezig gehouden met iets wat m’n schoonvader hier neergegooid had, een oud cilindergang zakhorloge. Compleet vastgelopen in dikke oude olie
Was wel het nodige aan gerommeld; iemand had de tonarbre zo mishandeld dat die door dikke bramen volledig klem zat tussen de platine en de tonkloof. Die even in de draaibank wat opgezuiverd zodat je hem weer een beetje fatsoenlijk opwinden kunt.
Verder de deksteen van de balans weer opnieuw vastgezet met schellak, spiraal een halve centimeter ingekort omdat het ding een kwartier per dag te langzaam liep en uiteraard alles grondig gereinigd en opnieuw geolied.
De timegrapher heeft trouwens ook wat moeite met zo’n cilindergang:
Maar hij doet het weer:
heel nice!
En zo zijn wij bij dit eindresultaat aangekomen.
Ergens wel heel jammer dat de lume op deze plaat van rafflestime zo beroerd is. De plaat zelf is namelijk erg knap.
Misschien ook nog een keer een nieuw kroontje erop; deze is helemaal glad en steekt een klein beetje uit.
Naar aanleiding van het topic van @Serge2, waarin hij een 955.112 quartz uurwerkje heeft vervangen, heb ik contact met hem opgenomen en het oude uurwerkje overgenomen. Ik had namelijk een Certina DS met hetzelfde uurwerk, waarvan het wijzer verzet (tirette) niet meer werkte. De electronica van mijn Certina werkte nog prima.
De boel uit elkaar, schoongemaakt en de tirette van het donor uurwerkje overgezet. Het horloge loopt en werkt weer als vanouds.
Waarom al de moeite? De kans is zeer klein dat ik hem ga dragen, ondanks dat het een prachtig vintage (1985?) Certina is, compleet met turtle caseback, originele DS kroon en een prachtige wijzerplaat.
Maar ik heb een avondje lekker gehobbyd en weer een Certina gered.