n°2
de Vostok komandirskie is niets geworden (gebroken tandjes en geen reserve onderdelen)
Maar heb wel een mooie Pontiac Hydraulica van 1974 in een EPSA Compressor kast terug aan de gang gekregen: een schroef die los was geraakt + een onderhoudje
binnenwerkje = een ETA 2783
Krijg wel niet zo’n mooie amplitude als met de vorige (die was +300) en ze verandert ook in dezelfde positie van zo’n 275-> 286. Is dat de veer? Best vervangen? of krijg ik de amplitude op een andere manier omhoog?
Kan uiteraard aan vanalles liggen. Nieuwe veer kun je proberen maar mijn idee ligt het vaak gewoon aan slijtage. Van uurwerken die door de jaren slecht onderhoud hebben gehad zijn de tappen niet mooi rond meer, de lagerstenen niet meer mooi cilindrisch, zitten er putjes in de dekstenen. Dat soort vormafwijkingen zorgt voor een lagere amplitude en een wapperend gedrag.
Een nieuwe balans en lagerstenen helpt meestal het beste
Echt tot leven gemaakt heb ik dit horloge niet. Het liep nog, maar de datumverzet deed het niet. Schijnbaar heeft dit horloge in het verleden een klap te verwerken gehad, misschien eens gevallen of zo, want het uurwiel was uit zijn positie geschoten. Dat draaide nog wel, maar maakte geen contact meer met de datumwielen. En terug gedrukt, en alles doet het weer.
Leuk detail, als de datum verspringt, dan springt ook de dagineens vooruit. Niet na een uur of zo, maar direct. Ben ik nog niet bij veel modelllen van Seiko zo tegen gekomen.
Een grote blij, want een Seikomatic-P in SGP en in deze staat vind je zo snel niet meer. En deze zat in een lotje met een ander horloge, dus een mooie bijvangst!
Recht uit de bubbeltjesplastic: rechts NA dikke duiker Eberjax Automatic - 42mm SS case, 20 Atmos en een schoefkroon - ik begrijp niet dat ik de enige bieder was
De duikring is gegraveerd en ik vermoed dat de markers en de getallen met verf opgevuld zullen geweest zijn zoals bij een Doxa 300T (nu is de bezel quasi onleesbaar)
Graag jullie advies met welke kleur(en) ik de graveringen in de duikring terug zou kunnen opvullen. horloge met nogal een druk kleurengebruik:
donkerblauwe plaat me rode opgelegde markers
stalen wijzers met groenige lume (dat groen is het enige dat mij aan deze combo een beetje tegensteekt - lume op de wijzerplaat is een mooi lichtgeel)
witte secondewijzer
Als iemand iets weet over de het merk Eberjax? of wie de case heeft gemaakt zou dat ook tof zijn.
Denk niet dat het een Monnin is, want die kasten zijn gemaakt door MRP SA en er staat in de Erberjax niets binnen in de caseback
Maar een Monnin had ik al: Geota is er ook mee aan de slag gegaan
2: de ar coating had een aantal vlekken, hierdoor heb ik de ar aan de buitenkant eraf gepolijst. De binnenkant is nog wel egaal dus deze gewoon zo gelaten
3: de kast heb ik licht gepolijst toen de kast volledig gedemonteerd was, deze is weer netjes en blinkt wrer als een spiegel
4: de wijzers stonden heel slecht uitgelijnd daardoor heb ik alles opnieuw gemonteerd, dit was echt een k*t klusje. De wijzers moeten exact op een seconde markering worden uitgelijnd. De wijzerplaat heeft lichte patina rondom de uurmarkers maar is over het algemeen in nette staat. Vervolgens alles gecontroleerd op werking en de batterij vervangen. Tijdens het afmonteren alle pakkingen gecheckt en een aantal vervangen.
Wat nog resteert is uitvinden welke band er aan de breitling zat? Het is volgens mij niet de originele band, maar waar hoort hij dan wel op?
Hier zitten de chrono wijzers nog fout, deze moest ik erna weer demonteren, centreren en daarna uitlijnen, uurwijzers zaten ook fout maar waren hier al juist gemonteerd
De Baume et Mercier van mijn opa is ooit mishandeld door B. De Haas horlogemaker. Vorig jaar besloten hem toch te laten reviseren ondanks de geringe waarde en nu loopt hij weet netjes en zit hij in de doos in afwachting van de juiste gelegenheid.