Ben benieuwd
Prachtig!! Voor een prikje gekocht?
Bij electronische horloges is de amplitude altijd afwijkend en lager. Dat heeft te maken met de andere werking van het mechanisme.
Een lage amplitude wil dus niet zeggen, dat er iets slecht is, het horloge heeft immers geen veer en om het horloge aan te drijven.
Top, merci voor die info. Dat is een geruststelling
Maar het kan waarschijnlijk toch geen kwaad de incabloc’s en de asjes van de balans te poetsten en opnieuw te oliën
merk nu deze ochtend dat hij idd sterk voor loopt (+4 min op 12u), de timegrapher gaf ook al iets in die richting aan. Zal ze vanavond eens proberen beter af te regelen
alles is relatief uiteraard, maar niet zo goedkoop als je denkt - maar wel goed gezien de LIP direct begon te lopen.
Heb er wel een goed nieuw contact bij
Hmm, da’s een hoop speling
Inderdaad, daarom dat ik dit deel
Ik zie de as van de rotor bewegen, kan best dat
die gebroken is.
Vorig jaar is mijn moeder overleden. Bij het opruimen kwam ik haar ‘oude’ horloge tegen. Ik herinnerde me dat zij die altijd om had toen ik nog heel jong was. Mijn oudere zus wist te vertellen dat zij het horloge gekocht/gekregen had voor mijn geboorte.
Leeftijd zal vermoedelijk dus rond 1972 zijn.
Horloge lag in een bakje met kapotte spullen. De stalen band was er erg slecht aan toe en het horloge liep niet.
Op advies van het forum met @Aad57 contact gezocht en die heeft er voor gezorgd dat dit oudje weer loopt. Uiteindelijk besloten om ook het glaasje niet te vervangen en hem gewoon zo te laten.
Nu op zoek naar een leuke bijpassende horlogebandje en dan kunnen mijn dochters dit oudje gewoon gaan ‘rocken’
Nogmaals bedankt Aad!
Vanochtend bij de holrogemaker op kunnen halen, het oude horloge van m’n vader.
Seiko 7025-8000 uit eind jaren '70 en het zou zomaar kunnen dat dit de eerste onderhoudsbeurt is geweest sinds de aankoop, de kast en het kunststof glaasje heb ik niks aan laten doen, maar het uurwerk en afdichtingen zijn onderhouden en er is een partij aan onderdelen vervangen.
De rotor en de “magic lever” met de kenmerkende zoem klinkt nog net zo als ik me kan herinneren als kind.
Met de fixoflex(achtige) band waarop m’n vader het horloge droeg:
En op de pols is het voor mijn doen met 38mm echt een van de kleinere horloges.
Ik had begrepen dat er van oorsprong een bruine leren band op heeft gezeten, dus een tijd terug heb ik al een 20mm hirsch besteld en het ziet er best netjes uit.
En om m’n vader hoef ik me niet druk te maken, die is al tijden tevreden met z’n Casio Lineage.
Het glaasje zou ik ook even polijsten
ééntje om te koesteren
Vandaag kwam de post deze Meister-Anker brengen. Ik heb het uurwerk, een UMF 24 (Ruhla) geserviced, maar daar heb ik geen foto’s van.
De plexi was erg bekrast en meestal is het een werkje van een paar minuten om het weer als nieuw te krijgen, maar bij deze zaten de krassen aan de binnenzijde. Hoe iemand dat voor elkaar gekregen heeft ?
Enfin na een boel polijstwerk met wattenstaafjes en Peek Polish is het glaasje weer toonbaar, al is het nog lang niet perfect.
De kast heeft een schoonmaakbeurt gehad in de ultrasoonreiniger en is eigenlijk nog erg mooi.
Vlug even een bandje er aan en nu een paar dagen kijken of er grote afwijkingen zijn in het houden van de tijd.
Ben bewust vd dial afgebleven. Vind dit wel iets hebben…
Alleen de kast vraag ik me af wat de beste weg is om op te knappen
De kast is verchroomd messing. Daar kun je verder ook niet veel aan doen, behalve opnieuw laten verchromen.
Bijna net dezelfde blazon duiker is hier al eens voorbijgekomen
Hier was wat meer werk aan en lag dan ook al enkele jaren in de bak te wachten
Beide voetjes van de wijzerplaat waren afgebroken dus de plaat was los
nog niet geplakt (en uiteindelijk nog iets dieper uitgefreesd omdat ze anders de datum ring raakten
Eerste keer dat ik dit toestel gebruik, dus heb wat moeten experimenteren om de juiste lijm te vinden - uiteindelijk bleek 2 componenten epoxy lijm sterk genoeg
Uitgelijnd op de stift (3u), datum en cannon pinion
Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.
Binnenwerkje was weer eens een FE3611
!
Naast de andere Blazon
Niet echt weer levend gemaakt, wel een rescue uitgevoerd.
Er zat een flinke hoeveelheid verf op de kast.
Een middag afbijt heeft de kast weer schoon gekregen. Met een tandenstoker, en tandenborstel is dat weer een plaatje.
Een nieuwe plexy zat een heele hoop extra opknappen. Bijzonder die facet rand onder het glas.
Nice! Leuke keuze band ook erop.
Ik zit mij af te vragen of sierraden lijm ook geschikt zou zijn voor dit soort herstel
Iemand ervaring mee?