Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Prachtig horloge Filip…maar hoe krijg je die wijzerplaat toch zo proper?

1 like

Dag Pierre. Eigenlijk niets aan de wijzerpaat gedaan,
ga er meestal eens over met een dikke/zachte make up borstel en daarna met de blaasbalg voor het laatste stof

3 likes

En ik maar denken dat er een wondermiddel bestaat :wink:

1 like

Die ziet er (weer) fantastisch uit, mooie dial vooral - gefeliciteerd met deze prima ‘gok’ :+1:

1 like

Verkoop je die metalen band?

Lux bedoel je denk ik :wink:

1 like

Zal met Ikea in mijn hoofd gezeten hebben :roll_eyes:
Hier is de Lux

spijtig dat ie zo klein is
Zijn dat nu corne de vache lugs?

Geen idee, tot voorkort zat ik hoofdzakelijk op engelstalige fora waar deze gewoon doorgaan voor fancy lugs. Ik zie hier ook wel koeienhoorns in

1 like

Nu ja, Pax als horlogemerk bestond ook :wink:, dus had gekund

1 like

Beste topiclezers,

Inmiddels heb ik de smaak te pakken en twijfel erover om een slordige 3000 euro uit te geven voor de horlogemakerscursus in Schoonhoven. Ik heb er weer eentje wederom tot leven getoverd. Niet de dure mannen die ik ook in dit topic voorbij zie komen maar goedkopere varianten. Niet dat dat de pret mag drukken, maar er is wel verschil… ik ga de boot in voor 50 euro als ik iets kapot maak… met een Omega o.i.d. lopen de rillingen over de rug… dat komt nog wel.

Ik kreeg een Glashütte met caliber GUB 67.1 te pakken waarvan het horloge niet liep en ook de automaatfunctie was geblokkeerd. Nu komt dit caliber niet zo vaak in Nederland voor, omdat het een DDR-uurwerk was.
image
Gelukkig vond ik voor $39.= twee 67.1 calibers waar er helaas al aan geknabbeld was, maar op 1 van de twee zat nog de automaatbrug (zonder rotor) maar die rotor had ik nog.
Wat was het probleem? Op de foto van onze Dr. Ranfft zie je linksboven een rad met daarop een soort sluitring, deze scheidt een klein rad en het grote rad. Bij mijn caliber was, waarschijnlijk door slijtage en met teveel kracht het horloge getracht op te winden, dit kleine tandwieltje gebroken en lag in stukjes in het uurwerk. Blokkade als gevolg.
Allereerst heb ik (tijdens te wachten op post uit Hongarije) de automaatbrug verwijderd en de kleine brokstukken uit het uurwerk gevist. Horloge liep nog steeds niet, ondanks dat ik het wel kon opwinden. Balans eruit en een beetje rodico door dat gedeelte gehaald en daarna teruggeplaatst…

Het horloge begon spontaan te lopen! Hoera!!! Een kniesoor zegt natuurlijk: “Waarom niet meteen geserviced?” maar dat ga ik pas doen als ik wat meer ervaring heb.

Afgelopen dinsdag kwam de post… overigens wacht ik al twee maanden op een pakketje uit Oekraïne voor een Luch die ik heb liggen, maar goed… Post op de mat uit Hongarije. Ik weet niet hoe dat met jullie is, maar dat pakket brandt in mijn handen en dat moet open en ik moet meteen aan het horloge beginnen. Koffie kan niet snel genoeg op om naar mijn werktafel te gaan.

Donorcalibers bekeken… foto’s zijn altijd minder scherp dan de eigen ogen en het juiste caliber ontdaan van het beruchte tandwiel (in orde overigens) Schoongemaakt en geplaatst in het uurwerk ven mezelf. Alles aangedraaid en dan voorzichtig aan de kroon gedraaid… en waarempel het horloge windt op en windt zichzelf na het plaatsen van de rotor zichzelf op…

Stiekem apetrots en dat mijn vrouw verteld… die kijkt me dan aan … en jullie kennen wellicht de reactie.
Ik ben een 1960-1965 Glashütte met GUB 67.1 rijker, waaraan ik zelf heb gewerkt, De foto bij deze:

@lexaf : Jij kunt vast wel een mooie historie van dit merk vinden…

Bedankt voor het lezen en ik ben weer aan een ander projectje begonnen. Heb je overigens iets liggen waar je niet aan toekomt en waar je vanaf wilt? Ik kan nog wel projectjes gebruiken…

Met groet,

Serge

21 likes

Knap werk! Als je dit zo leuk vindt en je bent blijkbaar handig genoeg, dan zou ik zeker die cursus doen! Die verdient zichzelf bovendien toch wel terug…

2 likes

Goed gedaan Jochie! Bij mij loopt het zweet al over mijn rug als ik een balans uit een uurwerk verwijder. Meestal gaat er daarna ook van alles fout, dus van spontaan gaan lopen is er bij mij meestal geen sprake.
Knoffelpoten. Dat doe ik dan nu ook maar niet meer tegenwoordig. Ik beperk mij tot kastjes en glaasjes poetsen en af en toe eens een wijzertje stellen of rechtbuigen. Verder geef ik zo’n oud opgepept horloge dan graag een mooi zelfgemaakt bandje. Als ik een horloge erg leuk vind en het heeft echt een service nodig dan laat ik dat doen.
Dus misschien heb ik nog wel wat voor je liggen.

Even over het merk van deze:

Daar hebben we de onvolprezen database van Mikrolisk voor.
Voila:

Bij de onderste vermelding zie je het zelfde logo als op jouw horloge.
Dat is m dus.
VEB betekent Volks Eigene Betrieb, wat zoveel wil zeggen dat men tijdens het communistische DDR bewind vond dat het bedrijf of fabriek eigendom van het Volk zou zijn en de arbeiders dus eigenaars van de fabriek, In werkelijkheid leek het er meer op dat het Volk eigendom was van het dictatoriale bewind…

GUB staat dan voor Glashütter Uhren Betrieb.
Dit alles geeft aan dat het horloge dus in ieder geval van (ver) vóór de val van de muur is.
Kijk je bij Ranfft dan vind je dit uurwerk terug met een beschrijving die het voorbeeld werkje dateert op 1963

Dus jouw datering van 1960-1965 is correct.

Voor een verdere geschiedenis van de Glashütte horloge industrie kan je hier nog wat meer vinden.

https://www.uhrenmuseum-glashuette.com

8 likes

Zo’n opleiding is wel heel gaaf, maar als het niet verder komt dan hobbyen, dan is het serieus veel geld. Zo stak ik er ook in. Vergeet niet dat je nog een behoorlijke investering moet doen mbt speciale gereedschap, zoals een triebniet, stenenpers, draaibankje, Elma, etc.
Het gereedschap heb ik inmiddels en de kennis door veel te oefenen, vragen, proberen, slopen en opnieuw beginnen.

8 likes

Hmm dan is België toch echt een stuk voordeliger (zo ong. de helft) en ik krijg les van mensen die nog bij Swatch (omega) werken. Top lessen en na 5 bijeenkomsten al veel geleerd (juwelen persen/hoogtespeling, smeren van het radarwerk, akkerrad en sommige hebben al het incablok smeren geleerd.

Hopelijk hier binnenkort ook mijn eerste projectjes posten, maar eerst nog even oefenen :ok_hand:t5:

6 likes

Wat ontzettend leuk dat je in Schoonhoven hebt ingeschreven. Altijd goed je hart te volgen. Mogelijk krijg je er anders later heel veel spijt van. Praat even over mijzelf. Hou ons op de hoogte van je belevenissen en veel succes.

2 likes

Prachtig resultaat.
Mooi en goed uurwerk ook, zo’n Glashütte.
Als het goedis staat het juiste bouwjaar op het uurwerk.
Er staat een code in met, ik dacht, de maand en het jaar dat het uurwerk gebouwd is.

2 likes

Ah jammer - heb net gisteren een oude Glashutte voor reparatie weggebracht. Had ik nog eventjes onder de kap moeten kijken of die al oud genoeg voor me was :innocent:

Beste leden,

In de herfstvakantie hebben zich een aantal projecten opgestapeld en kon ik deze afwerken. Via MP kwam ik een aardige Pontiac tegen die serieus de klappen van de spreekwoordelijke tijdzweep had gekregen. Over het merk Pontiac ga ik niet uitwijden, daarover kun je op het forum veel vinden. Bovendien is het mijn favoriete vintage merk en vind ik het leuk om me daarover te buigen.

Zoals jullie zien is de wijzerplaat flink bruin verkleurd en heeft de kast diepe sporen. Aan wijzerplaten begin ik niet na mijn avontuur met mijn Roamer (ander topic) en sinds de data van het datumwiel zijn weggedreven, blijf ik van wijzerplaten en datumwielen af.
Als er iemand veel ervaring heeft, dan hou ik me graag aanbevolen voor deze Pontiac.
Afijn, het demontagewerk achter de rug en het uurwerk blijkt heel netjes te lopen. Het gaat om een ETA 1256 uit de jaren 50

image

Maar de meest zichtbare schade was toch de kast. Na veel wikken en wegen besloot ik toch offerte op te vragen bij Haveman. Ik wilde de gok wel wagen en na een anderhalve maand (ziek personeel) wachten op de kast, plofte deze van de week op de mat.

Uiteraard is het eindresultaat relatief als je weet hoe erg de kast er in het begin uitzag, maar alles paste nog, glaasje, uurwerk en achterdeksel pasten perfect. Ik draag het horloge graag en het loopt spatzuiver. Dat is toch alles wat je wilt van een vintage beater?

Nu volgen nog een paar foto’s en het eindresultaat: de redding van weer een leuke Pontiac. Uiteraard zijn er nog de hele diepe putjes te zien in de nieuwe chroomlaag, maar die waren ook echt heel diep. Je kunt je afvragen of het voor 80 euro waard was. Tja… waar vind je een NOS passende kast voor dit juweeltje?

Bedankt voor het lezen.
Serge

13 likes

Hi Serge,

Voorafgaand aan het opnieuw verchromen, heb je zelf de kast voorbereid zoals polijsten e.d? Kan mij dan namelijk niet voorstellen dat er dan putjes ontstaan. Anders is er toch iets mis gegaan met het chroom proces. Is de kroon ook origineel, lijkt zo groot of komt het door de foto. Wel een heel gaaf model om weer puntgaaf te maken met behoud van de vintage look.

1 like

Hoi Dirk,

Ik heb het hele proces uit handen gegeven bij Haveman. Ik kan niet beoordelen of het proces goed of fout gegaan is. De kroon is niet origineel, maar de nageurs hadden wel grotere kronen dan de dressers.

Ik heb hem dagelijks aan omdat het zo’n fijn horloge is.

Serge