Ik zet het uurwerk altijd in de opwindstand, maar ga het ook eens anders proberen.
Het heeft me bloed zweet en tranen gekost. Deze plaat zat op een uurwerk die in zo’n Tissotkast zit waar een stalen band aanzit, waarvan de band geïntegreerd wordt in de kast, met een uitsparing in de band. Die andere was een Day date en dat uurwerk is naar zn grootje, maar prikkelt nog wel…
Ik vind het geweldig om te doen. Ik was van zin om naar Schoonhoven te gaan, maar kan nu al zoveel, dat ik me heb teruggetrokken. In de buurt heb ik een gepensioneerde meester horloge maker, die wil me wel wat leren.
Mooi klusje gedaan net die Tissot. Ik doe het je niet na.
Ik heb het probleem met die stift ook al eens gehad. Gelukkig kon @wbcoupe me toen uit de brand helpen.
Knap werk Serge, mooi horloge ook .
voor de minuutpijp te kijpen: je stopt door het pijpje toch eerst een naald,oliegever ofzo zodat je hem niet plet
ik heb de laatste keer mijn treibniet gebruik ipv de nagelknipper en had toch iets meer controle
als je een ponsendoos hebt, is de kans groot dat er zo’n 2 ponsjes bijzitten (lijkt wat op een schroevendraaier (eentje met een vlakke bek en eentje die wat scherper toeloopt)
Dat helpt veel inderdaad! Idem hier - eerst zelf proberen en onderzoeken, en als ik er niet uitraak spring ik eens bij hem binnen en krijg ik op een half uurtje tijd een berg informatie gebaseerd op 50+ jaar ervaring binnengelepeld.
Jazeker, ik heb een aantal naalden in verschillende diktes die ik daarvoor gebruik. Ik vind het ongelofelijk spannend werk, maar tof dat daarna het uurwerk netjes loopt. Met name zijn naar mijn idee de AS uurwerken daar wel gevoelig voor.
Ik heb nog niet gekeken of mijn treibniet dit heeft, maar dat is inderdaad een goede tip! Dank daarvoor, een van de redenen waarom dit forum zo top is.
Vandaag van drie horloges twee horloges gemaakt. Ik had me onlangs een Lord Matic 5605-5000 gekocht, dat is er een met een vierkante behuizing. Maar die deed dus niets. maar daarvoor had ik onderdelen nodig. Dus nog maar een slopertje besteld, die wel werkte. En toen bleek, dat ik nog een LM had liggen met een foute wijzerplaat, die het ook deed. De sloper deed het wel, maar niet heel erg goed. Al snel bleek al waarom, de binnenkant was nog smeriger dan de buitenkant.
Dan is goede raad duur, maar goede ideeën zijn goedkoop. Bij de vierkante LM was de veer kapot. Natuurlijk had ik ook een nieuwe veer kunnen bestellen, maar ik had ook nog wat nodig voor de datumverzet, die in de sloper ook nog goed werkte. Dus beide uurwerken uit elkaar gehaald, en daar de veerton met veer overgezet, en alles weer gemonteerd. Ook het onderdeel van de datumverzet overgezet en op de timer. De amplitude is nog wel wat laag, maar goed genoeg om weer te kunnen gebruiken. Maar daarvoor loopt het wel weer lekker accuraat.
En zoals ik al zei, ik had ook nog een LM liggen met een foute plaat. Nu wil het toeval, dat deze plaat wel erg veel leek op de plaat in de sloper, en het was dan een no-brainer om de plaat over te zetten. Daarmee is het horloge wel niet meer origineel, maar daarvoor heb ik op zijn minst weer een werkend horloge terug, dat er weer redelijk uitziet. Ook deze wijzerplaat is niet echt fantastisch, ze heeft wat beschadigingen en de wijzer zijn ook niet meer zo goed, maar het uurwerk loopt wel als een tiet!
Persoonlijk had ik me deze seiko 5606A uurwerkjes moeilijker voorgesteld, maar ze waren eigenlijk best simpel. Het datumgedeelte was ook niet heel bijster moeilijk, al moet je wel goed kijken, hoe alles heeft gezeten. Al met al een leerzame middag.
Hier mijn eerste echt opgeknapte uurwerk.
Liep niet of soms heel slecht. Compleet sneeuw op de timegrapher. Gekocht voor twee tientjes op de rikketik
Henry sandoz & fills.
Uurwerk; hsf55
Volledig schoongemaakt, hoogtespeling afgesteld en spiraal van de balans waar mogelijk (was een blauwe spiraal) bijgebogen (met hulp van de docent) om het horloge goed werkend te krijgen en opnieuw olie gegeven volgens omega normen.
Schommelt nog een beetje op de timegrapher en de amplitude is te laag, daar ik geen nieuwe veer voorradig had. Enfin, hij doet het weer . Patina op de plaat lijkt hier heel erg, maar in het echt staat het best tof.
Haha ja ben er ook heel blij mee!
Echt een fantastische hobby erbij. Heeft de liefhebberij en het verzamelen een heel nieuwe dimensie
Vooral weinig veerkracht en een stuk kwetsbaarder (is dat een woord?) waardoor de spiraal mega ver bengelt bij het plaatsen/verwijderen van de balans. Tevens was die zo kwetsbaar dat op de juiste punten bijbuigen voor mij als eerste jaar te lastig bleek en ik het in eerste instantie erger maakte . Gelukkig een docent erbij die wel van wanten wist, waardoor die nu, vooral gezien de staat waar die in verkeerde, prima loopt
Heel leuk om te herstellen gezien de binnenwerkjes meestal heel courant zijn: Eta, France Ebauches, AS …
De 38mm kast van de Reglex 09 was ik al eens eerder tegengekomen onder de vorm van een Thales (één van de vorige projectjes in dit draadje - die hele smerige)
Het binnenwerk Reglex had wat roest/oxidatie rond de keyless works en op de schroef van de veerton
Gelukkig had ik nog wat FE 4611 onderdelen rondslingeren en heb ik wat onderdelen vervangen
PS: als je op Reglex duikers zoekt, kom je er verschillende tegen zoals Reglex 05, Reglex 10… en dus ook een 09. Iemand een idee waar die nummering op slaat?