Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Volgens mij is het voor de rest allemaal bagger,
Maar ja,
Dat dacht ik eerst van deze 2 ook, dus, wie weet?

1 like

Niet lopende Tissot dameshorloge weer aan de praat gekregen en na een beetje poetsen toch wel weer een leuk horloge geworden

22 likes

Netjes opgeknapt :+1:
Tissootje uit de quartz-crisis tijd :upside_down_face:

1 like

Deze heb ik weer aan het lopen gekregen met een donoruurwerkje, dat ik hier nog had liggen. Er was flink met dit uurwerkje gerotzooid, want het zat ook niet goed gemonteerd, het ankerrad zat schreef en de balans wilde niet goed draaien. Die zat nog op het donoruurwerkje, en die paste zonder problemen.
Het loopt niet superstrak, maar het werkt weer en daar was het mij om te doen. Veel zal ik het niet dragen, maar het is toch een mooi horloge.

Eigenlijk wilde ik deze Seiko Marvel bekijken, maar toen ik die oppakte, begon het plotseling weer te lopen. Dat was niet het geval toen ik het kreeg. Gevalletje geluk?

18 likes

Mooie aanvulling van je (grote) collectie alweer Patrick :hugs:

Eerste Zenith restauratie - cal. 106 handopwinder
heeft wat jaren in de schuif gelegen in afwachting van een donor
balansas was gebroken en barrel arbor schroef was afgebroken, veer was slecht, maar de kast is messcherp :slight_smile:

en we zijn terug vertrokken

geen gedoe met datums

stofkapje was er nog bij

en om de pols

serienummer geeft hem als van 1962, dacht zelf dat hij ouder was dan dat

46 likes

Mooi opgeknapt, mooi uurwerkje ook :+1:
Blijkbaar door iemand aan geklungeld dan, hoe krijg je anders de balansstaf gebroken bij een horloge met incabloc :roll_eyes::sweat_smile:

3 likes

Prachtig horloge. Mooi dat ie uiteindelijk toch weer in een hele nette werkende staat is gebracht. En uit een heel mooi jaar…

3 likes

WoW… wat een mooi en scherp horloge. Keurig werk hoor. Doe dat ook zo graag. En elke keer een stapje verder. Het enige wat ik nog wil leren is het gebruik van een triebniet en balansassen vervangen … en de spiraalveren… en… en…

Hahaha nog genoeg te leren en maar mooi werk!
Serge

2 likes

Blijft toch een kunst, kunnen werken aan zo een klein caliber. Knap gedaan! :+1:

1 like

Als het lukt is het geweldig hé

1 like

Zeker… zo trots als een aap met zeven polshorloges… hahaha en de mislukte projecten verdwijnen in het donorarchief… wie weet kan ik het ooit nog gebruiken…

Herkenbaar?

4 likes

zeer herkenbaar Serge, maar ik ga er van uit dat ze nooit echt verloren zijn - gewoon de juiste skills en onderdelen nog vinden :slight_smile:

2 likes

Hier toon ik mijn Ricoh Autojust 33 juwel, die ik de bijnaam geef: Grijze haren fabriek…
Ik heb dit horloge vorig jaar een keer gekocht, alleen kwam ik er toen achter, dat de datumverzet het niet deed, maar wel de dagverzet. Die bleef altijd maar op de 20e staan, niet echt zoals het hoort…
En daarom droeg ik het ook haast nooit. Maar omdat ik laatst ook al een andere Ricoh gemaakt had, die ook last had van de datumverzet, dacht ik, deze kan ik ook wel.

Nou, dat is me gelukt, maar ik zal jullie maar de nodige scheldwoorden en vloeken onthouden, die ik tijdens het repareren heb uitgebracht. Het is niet, dat dit een heel complex horloge is, integendeel zelfs. De dag/datumverzet is verrassend eenvoudig en kent maar 8 onderdelen, waarvan je heel eenvoudig kunt zien, hoe het moet zitten. Het heeft twee veertjes, en juist daar zat hem het probleem. De grotere veer, die voor de dagverzet, maar tevens ook de dagverzet is, was niet het probleem. De datumring wordt op spanning gehouden door een klein palletje en een veer. En het was een enorm &%@#$ werk om dat veertje precies goed te krijgen.

Enfin, het is me gelukt en is deze best wel zeldzame Ricoh Autojust weer helemaal functioneel en is alle leed en stress weer vergeten. Het horloge heeft geen snelverzet, terwijl de dag en datum om 12 uur 's nachts gelijktijdig verspringen. Dus het was even uitvogelen hoe je dan de datum moet verzetten en de dag. Het blijkt, dat je de dag achteruit kunt draaien om op de juiste dag uit te komen en de datum moet je op semi-snel verzet doen, dus tot 12 uur draaien en dan weer terug naar 9 uur om dan weer de volgende te verzetten. Het is wat gedoe, maar het werkt.

Nu het horloge werkt, heb ik even geen idee, wat ik ermee zal doen. Het is een mooi horloge, maar ik heb er ook geen plaats voor in mijn verzameling. Ik denk, dat ik ga kijken of er nog een liefhebber voor is, die zo’n uniek horloge kan waarderen.

25 likes

:joy::joy::joy:…het resultaat mag gezien worden

Liever niet, anders ren je nog van schrik weg…
Gelukkig ben ik nog gevrijwaard van grijze haren, dwz. mijn hoofdhaar. Mijn baard is wel al grijs en die is toch wel wat grijzer geworden door dit horloge.

3 likes

Beste topicliefhebbers,

Afgelopen weekend heb ik weer een projectje opgepakt. Een Tissot…
Een topic hierboven kun je lezen dat ik al eens met een Pontiac bezig ben geweest met zon snelverzet door.de kroon in te drukken. Er blijkt weinig tot geen verschil te zitten tussen een 2461, 2481 en een 2571.
Hoera… uitwisselbare onderdelen !!

Ik weet het… frankenwatch maar ja, je moet wat. Uit het Pontiacavontuur had ik nog een reserve secondenrad en een heel uurwerk binnen.

Ik heb twee Tissots gekregen bij de aankoop van een vintage duikertje en dan gaat het toch kriebelen.
Voortvarend te werk… kast in de ultrasoon, bandje zoeken en het uurwerk op de timegrapher… 1 seconde per 24 uur… subliem!
Maar dan assembleren… het tussenwiel wat het urenrad aandrijft miste wat tanden, dus dat vervangen en alles terug plaatsen. Andere balans want de originele was aan frieten… Wijzerplaat mist een pootje, maar zit wel netjes. Wijzers gemonteerd en dan

@=€£¥@!!$# !!!

vijf keer de hele zooi moeten demonteren omdat de opwindstift de pion uit de tiretteveer duwt en ik de tijd alleen kan verzetten en niet kan opwinden…je weet wel zo’n veertje ipv een tiretteschroef…
Uiteindelijk maar een onorthodoxe manier gebruikt… ik heb de stift gemonteerd zonder kroon, wijzerplaat en wijzers gemonteerd en dan met wat gefriemel het uurwerk in de kast gekregen… eigenlijk eerder geduwd en gefrot… dan pas de kroon erop draaien.
maar …

Het paste! Loopt netjes alleen…

De wijzers gaan niet! WAT IS DIT???

Denken, denken, denken…

1 minuutpijpje knijpen? Smeren
2 ander minuutpijpje (had toch twee donoren)
3 iets anders…

Het was iets anders. Nadat ik twee minuutpijpjes zowar aan gort had geknepen (ik gebruik een nagelknipper met afgeplatte bekjes (supertip van het hf!!) Nog niks. Zon bergeon minuutpijpklopper heb ik niet… je moet impriovseren.
Wijzer geplaatst en de balans komt tot stilstand… wat zou dat nu kunnen zijn. Wel seconden maar geen minuutgang (en ook uren)…

Hmmmmm als ik heel lichtjes de minuutwujzer help, gaat ie weer lopen. Stop ik daarmee, stopt ook het uurwerk… hmmmm???

Denken denken denken

Eureka!!!

Het wieltje tussen pion en urenrad kwam uit een 2571 geplaatst in een 2481… ietsjes 0.00001 dikker? Afdekplaatje om datumschijf te fixeren ietsjes losser gedraaid en warempel! Uurwerk begint netjes te lopen!

Het geheel weer helemaal gemonteerd, stofjes weggeblazen en het nieuwe bandje eromheen.

Weer eentje uit de donorenbak gered… Helaas alleen maar een foto van het eindresultaar. Een eta is fijner om aan te werken, maar uitdagingen gaan we niet uit de weg…

Bedankt voor het lezen.
Serge

29 likes

Prachtig :heart_eyes::yum:

1 like

De stift terugplaatsen bij dit soort uurwerken is echt een crime… de hebel wordt zo snel uit de pion geduwd… vreselijk…

1 like

Ja dat is wel een uitdaging bij deze uurwerken, heel voorzichtig doen is het devies. In welke stand van de kroon had je het trouwens gedaan? Wijzerverzetstand of opwindstand?

Ik heb zelf de beste ervaringen in de opwindstand, maar er zijn ook genoeg mensen die zweren weer bij de wijzerverzetstand :sweat_smile:

Heb overigens het idee dat er wel meer Franken is aan die Tissot. Deze combinatie van wijzerplaat en kast heb ik volgens mij nog nooit eerder gezien :grin:

Maar top dat het uiteindelijk gelukt is. Dat geeft altijd veel voldoening :+1:

2 likes