Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Groetjes van zijn blauw broertje. Ik weet het jaartal ook niet precies maar wel de passende reclame gevonden
Prijs was destijds
298 DM
Reclame komt uit een voetbalgerelateerde campagne waarschijnlijk 1974/76

5 likes

1977??? Een pdf waarop google dit modelnummer tracked komt uit 1977, te laden via junghansarchiv.de

3 likes

Pfoe, respect hoor. Zelf glazen fabriceren met ongewone vorm :grinning: knap resultaat!

1 like

Een poos geleden een geweldige Tissot antimagnetic galli urhenboutiek variant uit 1946 heel uniek en gaaf maar liep niet en nu na Lang gezocht te hebben kon ik eindelijk het nieuwe balans ( die was kapot ) kopen en Erin doen en na een service beurtje loopt ie een solide -3 +4 seconden per dag
Nu nog de kast opnieuw vergullen en Dan is hij compleet

14 likes

Dat is een handige site. Is mijn horloge opeens een stukje jonger volgens het caliber J 633.01 geproduceerd tussen 1979 en 1982.
En de originele reclame staat er ook op :+1:
Unbekannt_31_0002_kleinuhr (2).pdf (705,9 KB)
Bedankt Domega

2 likes

Graag gedaan - zoals @lexaf zegt: we zijn op de wereld om… :male_detective:

3 likes

Ik heb 't geprobeerd, en ja inderdaad, dat is m!

image

image
En de band komt ook aardig overeen.

Dank voor het helpen zoeken, @domega

Ik schrik wel van de prijs (DM328,–) , die er toen voor gevraagd werd. In aanmerking genomen dat de huidige prijs omgerekend naar de actuele geldwaarde waarschijnlijk nog hoger zou uitvallen zou ik dat er nu absoluut niet meer voor betalen. Maar in de jaren '70, toen quartz horloges het nieuwe horologische geluk schenen te zijn waren de prijzen voor een beetje aardige (merk) kwaliteitshorloges met zo’n prachtig nieuwerwets uurwerk soms hoger dan die voor een degelijk Zwitsers of Duits mechanisch horloge. Gelukkig zat mijn Junghans exemplaar (daar gaat ie weer @fredpanarai1) in de lot uit Ferries boodschappentas, en kostte ie dus eigenlijk bijna niks. Maar voor mij is ie onbetaalbaar natuurlijk.
Om in de stemming te blijven hier dan ook nog maar even een plaatje van het binnenwerk.
Zonder batterij, want die springt er uit als je de kast opent, het batterijtje wordt a.h.w. door de achterplaat vastgehouden.

Oorspronkelijk zal er wel een beugeltje zijn geweest om die batterij te fixeren (zie het rode pijltje, daar zit een gat waar m.i. een schroefje in hoort), maar dat is bij een vorige ‘reparatie’ of batterijwissel waarschijnlijk verloren gegaan. En ach, zo gaat het ook… Tandjes des tijds.

Het uurwerkje met het cal. nummer 63301 (kan ook weer lekker op gezocht worden, Ranfft geeft hier geen referentie) is aan het ernaast geprinte Junghanslogo en de tekst ‘Germany made - six(6) jewels’ te zien waarschijnlijk in house ontwikkeld en/of vervaardigd. Voor de nieuwe technologie in die tijd maar ook aan de degelijke bouw zien we wel een hoge kwaliteit. Dat blijkt eens te meer uit het feit dat dit horloge na ruim 40 jaar nog steeds functioneert. Misschien was dus de prijs van ruim 300 D-Mark voor die tijd zo gek nog niet.

14 likes

De mijne heb ik net een maand of twee, ook bij mij een leeg gaatje. Komt uit een achtergebleven inventaris van een juwelier uit de eifel. Was echt NOS.

Het uurwerk 633.01 zit dus ook in die van mij en volgens de Junghans PDF lijst zou hij dus tussen 1979 en 1982 zijn geproduceerd. Wat me erg oud lijst voor het binnenwerk, maar zij zullen het het beste weten.

7 likes

13 likes

Prachtig horloge. Complimenten dat je 'm weer helemaal in orde hebt gekregen.

Ik vind zo’n door de tijd gemerkte kast ook wel heel mooi, past goed bij de gepatineerde wijzerplaat en de verweerde wijzers. Ook het oude (originele?) leren bandje staat 'm goed. Schoonheid met ouderdom. Ik zou zeggen: Laat 'm zo!

@PT_Seiko

WOW!!!

4 likes

Aaah oke ja ik kan het begrijpen ik hou hem voorlopig ook helemaal zo en ja volgens mij (niet zeker) Zijn de wijzers orgineel alleen de secondewijzer is mee geknoeit denk ik is.niet netjes gedaan in ieder geval
Ik Ben er in ieder geval erg blij mee

2 likes

Kleine greep uit m’n opknapper, sommige hebben alleen cosmetisch een opknapbeurt gehad en andere wat eenvoudige mechanische reparaties erbij.

12 likes

Die wijzers horen niet rood te zijn, dat heeft iemand achteraf gedaan, maar verder zijn ze denk ik inderdaad origineel. Juiste vorm in elk geval.

2 recente opknappers, lopen weer als een zonnetje!

21 likes

Gisteren deze Superbe geserviced.

20 likes

Leuk stukje je weer lex, nu ik de foto zie herken ik hem weer. Ik weet nog de laatste keer dat je bij mij was dat je het toen er over had dat de eerste quartz horloges echt duur waren :smile:. Toch weer een net horloge geworden die Junghans, leuk voor in je vintage verzameling en hij loopt weer :wink:

3 likes

Echt levend maken in de zin van; het uurwerk servicen of aan de praat krijgen, is er voor mij nog niet bij. Het cosmetische gedeelte is voor deze Seiko het belangrijkste. Vandaag eens geen polywatch gebruikt maar een polijstmachine, wat een verademing! De Seiko loopt nog goed, maar werd weggegeven wegens het slechte glaasje. Naar mijn mening is hij weer springlevend.
Suggesties voor een nieuwe band? Deze is niet origineel.

32 likes

Hoho, wat een resultaat! :ok_hand:t2:

1 like

Heel mooi opgeknapt!

Op leer is ook niet lelijk…

7 likes

Lex… vakwerk weer jongen! Ik weet je te vinden als ik een kapot mineraalglas heb… plexi kan ook…

“plexi-lexie”…

Groet,
Serge

3 likes