Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Thx stelt me gerust. Meestal maak ik me zorgen om te lage amplitude.
Mss dat het oefenen in reinigen en olieën toch zijn vruchten begint af te werpen.

4 likes

Afgelopen week heb ik een zakhorloge voor een vriend opgeknapt. Ik heb laatst op het forum geleerd dat je altijd “before” en “after” foto’s moet maken. Was ik bijna vergeten. De volgende foto heb ik gemaakt toen ik de kast al een beetje gepoetst had en een paar nieuwe wijzers had gepast. In het horloge zat alleen een secondewijzer en een afgebroken uurwijzer. Daaraan kon ik wel zien welke type erin had gezeten.

Na een servicebeurt en het nodige poetswerk zag hij er weer prachtig uit. Gelukkig vond ik een passende wijzerplaat op de Rikketik.

Helaas brak bij de laatste montage de tube van de secondewijzer af. Met hulp van een beschrijving van George Daniels een nieuwe gemaakt en gemonteerd. Wat een priegelwerk is dat op een te grote draaibank.

32 likes

Knap werk! En wat een mazzel om precies zo’n wijzerplaat te vinden in 100% conditie!
Super mooi horloge! Er wordt vaak geroepen: die oude zakhorloges zijn niks (meer) waard.
Wat is het dan een plezier om zo’n mooi exemplaar te kunnen zien en zeker om er een in bezit te hebben. Priceless!

1 like

Wat @Lexaf zegt. Prachtig zakhorloge hoor.
Helaas tegenwoordig ondergewaardeerd.

Je secondewijzer is trouwens ietsje te lang

2 likes

Dat klopt. Op de originele wijzerplaat was de subdial groter. Ik had de secondewijzer al een keer gebroken en durfde hem daarna niet meer te demonteren.

2 likes

Ik roep in zo’n geval: je kunt niet altijd alles hebben! Ik zou 'm lekker zo laten.

Mooi opgeknapt, top dat je een vervangende wijzerplaat hebt gevonden :+1::+1:

1 like

Bij een rechte lijn hoef je je geen zorgen te maken…
Na een verse sevice na inlopen nog een keer controleren de amplitude kan nog iets toenemen.

2 likes

Wat is dat verschrikkelijk mooi geworden!

1 like

Wat doe je, als je je horloge niet meer in originele staat kan herstellen en je wilt toch een mooi en goedwerkend horloge? Dat heb je een keuze om het te modden. Normaal doe ik dat ook nooit, ik wil op zijn minst originaliteit behouden, maar die keuze heb ik niet gedaan bij deze 6309-7290.
Hier is dus een en ander aan veranderd. Allereerst zijn de wijzerplaat en wijzers niet origineel, net als de bezel. Maar omdat het uurwerkje echt slecht liep, ben ik op zoek gegaan naar een ander. En toen las ik, dat er ook een 6349 uurwerkje in past, het is in principe hetzelfde uurwerk, maar dan met meer juwels (23 ipv 17). En dat kon ik voor enkele tientjes kopen. En dat loopt eigenlijk best prima. Meteen een beurtje gegeven, maar het zal nog een keer opnieuw moeten voor een nieuwe veer. Dat zijn zorgen voor later, nu loopt het best aardig, alleen de amplitude is wat laag.
Wel een gelukje met het uurwerkje, want dat is nog een origineel Japan uurwerkje, terwijl de meeste uurwerkjes van dit type van Alwyn zijn (uit India), en de meesten van ons weten wel, wat je daar krijgt…

12 likes

Ik neem aan dat je bekend bent met het feit dat Seiko uurwerken altijd een lage(re) amplitude hebben?

2 likes

Weet ik, maar net 200° is toch aan de lage kant. Daarom doe ik er op dit moment nog niets aan, maar voor een later moment dan wel. Zo rond de 250-270 is normaal voor een Seiko.

1 like

Weer vergeten foto vooraf te maken🫣
Nieuw glaasje en de wijzerplaat schoongemaakt.
Deze Junghans is prachtig van binnen. Uit 1955, dus nog een beetje ouder dan ikzelf…
Maar de techniek: if it aint broke…don’ t fix it…

20 likes

Tja… soms maak je een foto voor omdat je denkt, dat je er wel leven in krijgt en dan toch uiteindelijk geen resultaten.
Vandaag andersom… van een kennis kreeg ik een appje of ik naar z’n basis sport horloge wilde kijken. Miste een opwindstift en kroon en uurwerk zat gedraaid in de kast.
Ik weet dat dit een lapanouse penanker is en had er niet veel hoop op.
Toch er aan begonnen en wat een krengen die drukkers. Ik krijg deze niet elke dag op de tafel…
Voor alle zekerheid de balans eruit gehaald en wat draaien en wrikken… uurwerk moet er aan de voorzijde uit.
Ik bewaar altijd alles.

En na wat passen en meten een opwindstift gevonden die passend is, niet origineel maar wel functioneel.
Alles geplaatst nadat ik het uurwerk in de wasbenzine had gespoeld en dan alles geassembleerd. Kast gepoetst en ook het glaasje gedaan…

Psssst! Leuke tip bij de Action…

Werkt echt heel goed voor € 2.50
Opwinden…

En??? Dit is het resultaat…

Weliswaar alle kleur verloren van de kast, maar we hebben wel een goed lopende Basis Sport met werkende ‘nepchrono’
Heel simpel, als je de bovenste drukker in drukt, schiet een palletje tegen de balans en stopt het horloge met lopen. Onderste drukker schiet dit palletje weer terug in de basispositie en gaat het uurwerk weer lopen.

Ik heb een leuke ochtend gehad. Er ligt weer wat anders klaar…
Bedankt voor het lezen.

25 likes

:rofl:

Ik vind die heerlijk om aan te werken. Zo idioot simplistisch, en vaak is gewoon eens schoonmaken genoeg om ze terug met volle moed te doen (pokke luid) tikken.

Mooi resultaat! :+1:t2:

5 likes

Ik heb deze Seiko 3802-7060 weer tot leven mogen wekken. Een afgebroken secondenrad heeft dit horloge een tijdje in onderdelen laten liggen, maar gisteren kwam het benodigde donoruurwerkje binnen en nu mag deze beauty weer tikken! Helaas heeft hij wel wat vochtschade aan de wijzerplaat, maar dat geeft het ook karakter. Het originele geslepen glas heeft wel wat lichte krasjes, maar ik ga het niet vervangen. Bij dit horloge mag gezien worden, dat het is gebruikt!

17 likes

M’n 7009-876A onderhoud gegeven

Ik stop er nog wel een nieuwe veertrommel in, loopt niet helemaal gesmeerd…

21 likes

Weet je zeker dat het een Lapanouse is ?
Ik heb ook een paar van deze horloges en die hebben allemaal een Baumgartner uurwerk.

Hier vandaag een Posor die ik van @singlehoesjes heb overgenomen.
Het Baumgartner 866 uurwerkhe heb ik gisteren uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer gemonteerd.

18 likes

Lijkt op:

Die moet ik ook nog eens onderhanden nemen!

8 likes

Nee… niet zeker… maar icm met die drukkers was het even friemelen om het uurwerk uit de kast te krijgen.
Wel inderdaad eenvoudig en simpel maar goed functionerend uurwerkje. Al snap ik niet zo goed het nut van de functie, je balans stoppen…

Mijn Ruhla’s hebben soortgelijke functie, met de bovenste reset je de grote seconde en met de onderste zet je een stop op het wiel dat de centrale grote seconde aandrijft. Hier blijft de balans wel lopen in tegenstelling tot de basis sport…

1 like