Meestal toch.
Mooie combinatie met die band. Ziet eruit als een bijna uitgestorven dierdoort .
Hé, het tje in huis Lennert
En ook nog 17 medailles
Ja hé met het zalmleer bandje van Lexaf en de idioot luide penanker. Zo luid dat een vriend, rijdend op de autosnelweg met ik als passagier, plots vroeg wat er in godsnaam zo’n tikkend lawaai maakte.
Pohhh wat is dit mooi
Kleur wel, voorkant ook, achterkant niet…
Geweldig bandje… maar niet bij dit horloge?!
Avia is niet zo obscuur hoor. Was in zijn/haar tijd een keurig gerenommeerd Zwitsers merk. Valt ook wel wat over terug te vinden.
Een flinke lijst op Mikrolisk.
En hier. (ook te koop):
En nog wat advertenties.
Enjoy!
Brocantevondst gecharmeerd door het pure Art Deco design , was aardig geoxideerd. Het penanker Ebosa werkje zat nog los en werkt zoals het moet…
Plaatjes
prachtig!
Helemaal tot leven gemaakt, is deze niet. Hij liep nog, en dat heb ik voorlopig zo gelaten. Want ik vertrek morgen op vakantie en zoveel tijd heb ik nu even niet…
Maar ik heb er twee van, waarvan er één dus niet loopt ivm met een gebroken tap en nog wat andere missende onderdelen. Dus ik kan wel wat beelden laten zien van dat horloge.
Het betreft hier een Orient KingDiver O10509, met het uurwerk 4950. Dat is een inhouse uurwerkje van Orient, maar je kunt wel zien, dat ze destijds al aan Seiko gelieerd waren door kleine dingen. Ze gebruiken bijvoorbeeld de shockabsorbers van Seiko. En het zou me niet verbazen, als er onderdelen van andere Seiko’s op deze uurwerkjes zouden passen. Want destijds hebben ze samen een fabriek gehad, waar zowel Orient als Seiko uurwerkjes werden gemaakt. Nu is Orient een zelfstandig onderdeel van Seiko.
Dit is het horloge:
En zo ziet het er aan de binnenkant uit:
(datumwielen verwijderd)
(Automaatrotor verwijderd)
De problemen met dit uurwerkje zijn een defect ankerrad en een defect aan het datumrad. Het geheel ziet er best complex uit, maar in werkelijkheid is het redelijk simpel. Je kunt best weinig fout doen, het past maar op één manier. 1 ding moet je niet losmaken, daar ben ik ook al achter gekomen, en dat is het mechanisme voor de datum te verzetten. Daar zit namelijk een veer achter, die je nooit meer goed terug gezet krijgt…
Op zich wel even wennen aan de bediening van dit horloge.
1e positie is voor het opwinden, 2e positie is voor de tijd verzetten, 3e positie is om de datum te verzetten. Dat ben ik anders gewend… Maar als je het dam maar weet, stelt het niets voor!
Vandaag deze Pontiac Hydraulica met een ETA 2390 terug tot leven gewekt.
Het horloge zat in een lot en de wijzerplaat was nog erg netjes. Brevet kast uit 1961, maar een incompleet uurwerk.
Met behulp van een donor een compleet uurwerk gemaakt en deze door de Elma gehaald.
Dit uurwerk heeft de wijzerspanning waarbij de minuutpijp geklemd zit in het rad. Een goede tip is om bij een service de minuutpijp te verwijderen, het rad te draaien en dan de minuutpijp weer te plaatsen.
Na de schoonmaak alles weer in elkaar en een hele goede loop op de timegrapher gezien.
@Maurits ? Heb je deze kleur wijzerplaat al eens meer gezien? Lijkt een beetje lichtblauw. Ik weet niet of deze op de foto goed uitkomt…
De foto’s…
Ditzelfde euvel heb ik bij een orient calendar gehad.
Zeg niet nooit, maar daar heb ik heel lang op zitten klooien km weer goed te krijgen
Rommelmarkt vondsten. Ik dacht, Ach voor onderdelen…
5 euro voor de drie horloges.
bio hazard!!
Maar na een dagje prutsen:
Ze lopen alle drie!
Mooi resultaat Bas!
Mooie vondst Bas. Rooie wijzerplaten zijn altijd leuk!
Relliac… Lekker exotisch merkje. Maar toch in Mikrolisk en aan de registratie te zien misschien nog manufactuur ook? Wat zit er voor uurwerk in?
En dan die rechter, de bullseye. Mmmm. Ik kan het merk niet onderscheiden op de fto, maar wat een leuk ding is dat! Als je daar ooit vanaf wilt weet je me te vinden he?
Ten eerste: een mooie candidaat voor Vintage & Vierkant.
Ten tweede: ik ben het niet vaak met je oneens, maar juist met dat gold plated american style bandje is deze zo typisch jaren '40 Art deco! Cool!
Tenzij het bandje stuk is, gauw weer terug zetten! (vind ik… )
Junghans lijkt mij
Ja , nou ja, Junghan… Dat is een soort Hans Anders😅
In die Relliac zit gewoon een FE 233-66
De Junghans is zwaar gepatineerd. Hij heeft ook nog een beurt nodig. De tank is natuurlijk een AS 984.