Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ik was bezig aan deze Seiko 5106, maar ik denk dat ik voor deze pas. Natuurlijk, het is allemaal wel weer te herstellen, maar een donoruurwerkje zal goedkoper zijn… Het hele ding zit vol slijpsel!

Dus het zijn niet alleen de juweeltjes, die vervangen moeten worden… Het resultaat van 54 jaar geen onderhoud?

Gelukkig had ik nog wel een donor liggen, die ligt nu ook uit elkaar en die ziet er stukken beter uit…

10 likes

Klopt! We zijn druk bezig en liggen nog op schema!

1 like

Je zal maar op 1-1 jarig zijn, en de deadline is net gemist. Moet je weer een jaar wachten :rofl:

1 like

Vandaag de onderdelen voor deze simpele, maar elegante Univeral Geneve binnen gekregen.

19 likes

Stap 1 in mijn reis is gezet. Ik heb mijn eerste horloge “gerepareerd”. Het is zeker nog geen technisch hoogstandje als anderen hier, maar je moet ergens beginnen. 2 weken geleden in een kringloop in Aalsmeer voor €2,50 een Lorus Titanium Quartz horloge gekocht die niet werkend was. Bij thuiskomst meteen even open gemaakt om te kijken of ik wat kon doen.

Met geen ervaring eens rustig gaan kijken en op zoek naar het “knopje” om de kroon te kunnen verwijderen, maar niet te vinden voor de ogen van een leek. Gelukkig hebben we tegenwoordig het internet en youtube dus toen maar op zoek naar het type uurwerk en dat was de VX32e. Toen ik die opzocht zag het er allemaal wel wat anders uit en bleek het uurwerkje zwart te zijn op plekken waar die niet hoorde :see_no_evil:.

Hiermee eigenlijk al snel besloten dat het waarschijnlijk onbegonnen werk is en bij wat nader onderzoek bleek ome Ali deze uurwerkjes voor iets meer dan €6,00 te verkopen. Voor dat geld ga ik niet moeilijk doen en heb ik een nieuw uurwerkje besteld. Deze kwam vandaag binnen en meteen aan de slag om hem erin te zetten. Dus eerst de kroon eruit (ja ja ook dat had ik in de tussentijd uitgevonden hoe dat moest) en netjes de wijzers en de dial eraf en overgezet naar het nieuwe uurwerkje. Bij het terugzetten van de wijzers was ik helemaal vergeten dat ik nog helemaal geen tooltje had om de wijzers terug te duwen op hun plek dus dat was even behelpen, maar het is gelukt.

Helaas geen foto’s gemaakt van het hele proces, want dat was ik vergeten, maar wel van het resultaat. Mijn zoon heeft nu een leuk (en vederlicht) klokje voor nog geen €10 waar hij lekker mee kan doen wat hij wil.

Ik heb ook nog een ander Seiko quarts horloge liggen waar een nieuw werkje in gaat, maar ik wacht eerst even op het tooltje om de wijzers netjes op hun plek te zetten voordat ik daaraan begin.

18 likes

…mooi en zelden wordt stap 1 succesvol afgerond :innocent:

2 likes

Ik moet natuurlijk morgen nog even afwachten of hij nog netjes loopt, maar goed het leek erop dat hij goed werkte dus de start is goed :slight_smile:.

1 like

Goed van start! Inderdaad, het is verstandig om de kosten van reparatie en de waarde van het eindresultaat af te wegen. Nu in het klein, maar dat blijft straks met duurdere werken nog steeds!
Succes met de volgende stappen!

2 likes

Ja daar ben ik me wel van bewust, maar goed nu is het nog gewoon voor het proberen en mijn eerste stapjes zetten in het proces. Maar zeker als het wat meer uit de hand gaat lopen moet ik daar zeker op gaan letten.

De volgende stappen gaan zeker volgen. Inmiddels al wat goede gereedschappen binnen gekregen en er ligt nog wat klaar voor in de schoen en voor 5 december dus langzaam maar zeker wordt de collectie gereedschappen uitgebreid.

7 likes

Goede keuze. Als ie na demontage en montage nog loopt dan ben je al goed op weg

1 like

Ik hoor nog geen gemopper van mijn zoon dat hij niet meer goed loopt dus ik denk dat het een succes was :muscle:. Op naar de volgende.

1 like

Op de Rikketik had ik deze leuke Seiko SQ 4004 0903-8069 in de grabbelbak gevonden. Zag er heel aardig uit, alleen de batterijdeksel miste. Nu heb ik wel een aantal donorhorloges om mijn werkende draaiende te houden, en daar zat al een passend dekseltje bij. Batterij erin, maar helaas begon de wijzer niet te tikken. Maar op de timer gaf het kristal wel een puls. Dat was hoopgevend. Meestal is dan een beurtje voldoende om het weer te laten lopen.

En dat bleek nu ook weer. Allereerst moest ik wel even wennen, toen ik de wijzerplaat eraf haalde. Een 3-talige datum had ik nu niet verwacht, maar die heeft dit uurwerkje wel. Engels, Duits en Italiaans (als ik het niet verkeerd lees…). Ik had om die reden eigenlijk een heel complex uurwerkje verwacht, maar dat viel behoorlijk mee! Nog nooit zo’n simpel quartzhorloge gezien! Een minimum aan bewegende delen! Daar is goed over nagedacht! Is het daarmee perfect? Nee, de dagverstelling is toch best wel hakerig, bovendien verloopt dan de datum ook meteen. Is dat een ramp? Ook niet, gewoon eerst de dag instellen, dan pas de datum.

Tri-date…

Datumschijf is van plastic, evenals het minutenrad en datumrad.

Hier zie je het hele mechanisme om de datum te verstellen. Er zit nog wel iets aan de onderkent, bij dit horloge zit het keyless gedeelte ook gedeeltelijk aan de onderkant.

Niet veel los te halen aan deze kant…

Ook hier niet echt complexe dingen. Een IC met fijnafstelling. Maar wel een behoorlijk smerig uurwerkje.

Simpelheid troef. De tirette is hier een enkele veer, die de stem vastklemt. Simpel maar effectief. het hele uurwerkje heeft 3 losse veren, de tirette meegerekend.

Hier al bezig met de montage, nadat alles goed is zuiver gemaakt. Een klein verschil…

Ook aan deze kant weer alles vast.

En ik moest natuurlijk mijn nieuwe timer ook uitproberen… Met resultaat mag er wel zijn. Ik teken wel voor -0,02 seconden per dag…

In de tussentijd ook de kast zuiver gemaakt, en een nieuw bandje gemonteerd. En meteen om de pols!

27 likes

Mijn complimenten, vakwerk

2 likes

Deze was zo simpel, dat het me verbaasde. Dus vakwerk valt wel mee, al begin ik er wel behoorlijk in geoefend te worden, dat dan weer wel…

4 likes

Netjes geworden. Weer een mooie aanwinst met eigen inbreng.

1 like

Bij dit resultaat is ook een quartz horloge leuk. Leuk om te hebben, leuk om te servicen, niet alleen door cracks zoals jij, Patrick, maar misschien ook voor de wat meer beginnende horlogeamateur. Jouw super aanwinst, die prachtige Vibrograf timer laat hier gelijk zijn kunsten zien.
Een leuke Seiko ook, van een niet alledaags modelletje en 0,02 sec… wow!

image image Tadaaa

Mooi voorbeeld, leuk verhaal en een gaaf draagbaar horloge als resultaat. Dank voor het delen van je verslag.

3 likes

Klasse :+1:t2:

En weer eentje van de Rikketik. Deze keer een leuke Bullseye. Een Iaxa. Het horloge liep wel, maar zeer zwakjes. Dus even helemaal uit elkaar gehaald. De originele blauwe veer heb ik laten zitten, levert nog net genoeg kracht. Wellicht dat ik die nog eens vervang, maar voorlopig is het nog goed genoeg (250° amplitude). Geen idee hoe oud deze is, maar hij heeft al Incablock. En zit in een “waterdicht” kastje. Helaas geen staal, maar het is wel goed gebouwd. Een binnendeksel voor meer waterdichtheid (de caseback drukt de binnendeksel op het rubber).
Het uurwerkje is een Felsa 465. Erg leuk uurwerkje, alleen de balans was wat lastig terug te plaatsen.
Wel vergeten even foto’s te maken van het uurwerkje, dus maar even een foto van internet:

En dan de foto’s van het horloge. Ik moet nog wel even een ander bandje zoeken, zit wat strak om de pols. Maar ik vind het een erg leuk horloge, en zal het nog wel vaker dragen…

27 likes

@VmaxNL
Mooie klassieke bullseye, Patrick. Een fraaie wijzerplaat met een 2-4-6-8-10-12 indeling (mijn favoriete cijferconfiguratie); de open 4 is apart.

image image

Mooi uurwerk ook, die Felsa 465. Lekker leesbaar ook dat kaliber nummer, zo op de rand van de platine en nu eens niet verstopt onder de balans.

Een echt duideleijk stukje over de geschiedenis van het merk heb ik niet kunnen vinden maar er zijn diverse links waar Iaxa vermeldt wordt en uit alle referenties blijkt dat het wel om kwaliteitshorloges gaat. Dat blijkt ook uit het gebruik van het Felsa uurwerk.
Op een Catawiki aanbieding vind ik:
“Iaxa, een Belgisch merk van Zwitserse horloges gemaakt door de zonen van Jacques Meyer in Brussel.”
Op Mikrolisk vind ik dit:

Een leuke vintage vondst van Belgische herkomst, veel plezier er mee!

9 likes

11 likes