Op de Rikketik had ik deze leuke Seiko SQ 4004 0903-8069 in de grabbelbak gevonden. Zag er heel aardig uit, alleen de batterijdeksel miste. Nu heb ik wel een aantal donorhorloges om mijn werkende draaiende te houden, en daar zat al een passend dekseltje bij. Batterij erin, maar helaas begon de wijzer niet te tikken. Maar op de timer gaf het kristal wel een puls. Dat was hoopgevend. Meestal is dan een beurtje voldoende om het weer te laten lopen.
En dat bleek nu ook weer. Allereerst moest ik wel even wennen, toen ik de wijzerplaat eraf haalde. Een 3-talige datum had ik nu niet verwacht, maar die heeft dit uurwerkje wel. Engels, Duits en Italiaans (als ik het niet verkeerd lees…). Ik had om die reden eigenlijk een heel complex uurwerkje verwacht, maar dat viel behoorlijk mee! Nog nooit zo’n simpel quartzhorloge gezien! Een minimum aan bewegende delen! Daar is goed over nagedacht! Is het daarmee perfect? Nee, de dagverstelling is toch best wel hakerig, bovendien verloopt dan de datum ook meteen. Is dat een ramp? Ook niet, gewoon eerst de dag instellen, dan pas de datum.
Tri-date…
Datumschijf is van plastic, evenals het minutenrad en datumrad.
Hier zie je het hele mechanisme om de datum te verstellen. Er zit nog wel iets aan de onderkent, bij dit horloge zit het keyless gedeelte ook gedeeltelijk aan de onderkant.
Niet veel los te halen aan deze kant…
Ook hier niet echt complexe dingen. Een IC met fijnafstelling. Maar wel een behoorlijk smerig uurwerkje.
Simpelheid troef. De tirette is hier een enkele veer, die de stem vastklemt. Simpel maar effectief. het hele uurwerkje heeft 3 losse veren, de tirette meegerekend.
Hier al bezig met de montage, nadat alles goed is zuiver gemaakt. Een klein verschil…
Ook aan deze kant weer alles vast.
En ik moest natuurlijk mijn nieuwe timer ook uitproberen… Met resultaat mag er wel zijn. Ik teken wel voor -0,02 seconden per dag…
In de tussentijd ook de kast zuiver gemaakt, en een nieuw bandje gemonteerd. En meteen om de pols!