Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

En toch lijkt het mij nog hetzelfde bedrijf, maar dan geen horloges als reclame materiaal maar als deel van de productlijn.
Als ik verschillende online bronnen lees dan komt eigenlijk steeds op hetzelfde uit.
Wel met aanstekers als hoofd product.

Kleinschalige metallurgiefabriek (aanstekerfabriek) van Ets Georges Marguet en Ets Myon et Cie

Franse kamer van koophandel Myon

(ik blijf dat speuren toch ook altijd leuk vinden!)

4 likes

Ha! Good old Patrimoine! Een geweldige site met zeer gedegen en diepgaande historissche documentatie. Op die site ben ik al meerdere malen terecht gekomen als het om Franse (horloge) fabrikanten gaat. Deze keer daar niet gezocht, maar daar was dus wel wat te vinden!

Ik ook! Dank voor de linkjes.

2 likes

Deze week maar even wat meer basic uurwerk aangepakt.

Een EB 8800 met welgeteld 1 steentje.

Had maar 1 22mm bandje en och staat wel fris.

Voor als nog loopt de penanker netjes op tijd.

17 likes

Daar heb ik er ook een paar van. Zijn meestal goed in te regelen na een service. Heb nog een jump hour liggen met een ander type uurwerk. Daarvan is de balanas gebroken en zal een andere in moeten. Moet daar de moet eens voor verzamelen om met de pons een nieuwe te zetten.

4 likes

Welk uurwerk?

Zit een BF 582 uurwerk in.

1 like

Daar is iets niet goed gegaan volgens mij…

Nee. Iedere keer dat gedonder dat foto’s niet kunnen worden geüpload omdat er iets is misgegaan. Doodziek word ik ervan.
Dan maar niet

Ik ben gisteren en vandaag aan deze Nidor bezig geweest. Een volledige service gehad, kast en glas schoon gemaakt.

Voor

En na. Moet eigenlijk bij daglicht wat foto’s maken. Dan spiegelt het licht wat minder.

BRAC 1015 uurwerk.

Loopt heel netjes tot nu toe.

Wie weet hoe oud dit uurwerk is? Ik kan er erg weinig (lees: eigenlijk niets) over vinden.
Onder de wijzerplaat lijkt het haast op een zakhorloge.

13 likes

Leuk ding! Uurwerkconstructie doet me aan een Osco of Lip denken, maar een BRAC heb ok nooit gehad.

2 likes

Dat is een mooie Nidor!!
Ik heb er ook nog 1 liggen.

2 likes

Hebben jullie een idee van het bouwjaar?

1 like

Op de foto’s toont hij netter. De vergulding laat op sommige plekjes los (heel klein) en de wijzerplaat heeft poetskrassen. Lijkt wel of die door de wasstraat is geweest. Lijkt op emaille wat erop zit.

2 likes

Ik zal het weekend mijn Nidor eens opzoeken, ligt nu in het nog opknappen bakje.

Ik heb geen flauw idee welk bouwjaar de Nidor zou kunnen zijn.

Mooie Nidor, met een interessant ruim gesteend penanker uurwerk. De Brac 1015 kon ik niet vinden in de Ranfft data, maar bij 17jewels.info staat wel de Brac 115, die vrijwel identiek is, aan de plaatjes te zien, alleen heeft de 115 geen shoc protection.
(De Brac 115 staat overigens ook niet bij de pink pages van Ranfft)

image

Ik citeer 17jewels:

As every conventional lever movement from the mid last century, the Brac 115, too, uses a directly driven center minute wheel.
Dus het horloge zal ook ongeveer tussen 1950 en 1955 gemaakt zijn

De verdere beschrijving vind je hier:

Nog even een Mikroliskje van Nidor en de documentatie van dit horloge is weer compleet… :slight_smile:

4 likes

Dit lijkt me geen penanker op het eerste gezicht :sweat_smile:

1 like

Klopt. Zit een bijzonder anker in die van “opzij” wordt gepakt.

6 likes

Ik snap Lex wel. Dat uurwerk lijkt enorm veel op die van mij. Denk dat het voor 90% hetzelfde is. Die 115 komt bij Flume uit 1957 al voor. Wellicht dat mijn uurwerk een vernieuwde variant is. Zelf het penanker ziet er op dezelfde manier uit (ook van opzij).

Denk dat die van mij dan van begin 60 is?

3 likes

Maar dat is het wel, of 17jewels is abuis, maar dat lijkt me niet. Klik op de link en lees…

2 likes

Jouw voorbeeld wel, mijn horloge niet. Lex, je moet denk ik ff je glazen bij de opticien laten controleren :face_with_hand_over_mouth::smile::smile::wink:

3 likes