En toch lijkt het mij nog hetzelfde bedrijf, maar dan geen horloges als reclame materiaal maar als deel van de productlijn.
Als ik verschillende online bronnen lees dan komt eigenlijk steeds op hetzelfde uit.
Wel met aanstekers als hoofd product.
Ha! Good old Patrimoine! Een geweldige site met zeer gedegen en diepgaande historissche documentatie. Op die site ben ik al meerdere malen terecht gekomen als het om Franse (horloge) fabrikanten gaat. Deze keer daar niet gezocht, maar daar was dus wel wat te vinden!
Daar heb ik er ook een paar van. Zijn meestal goed in te regelen na een service. Heb nog een jump hour liggen met een ander type uurwerk. Daarvan is de balanas gebroken en zal een andere in moeten. Moet daar de moet eens voor verzamelen om met de pons een nieuwe te zetten.
Op de foto’s toont hij netter. De vergulding laat op sommige plekjes los (heel klein) en de wijzerplaat heeft poetskrassen. Lijkt wel of die door de wasstraat is geweest. Lijkt op emaille wat erop zit.
Mooie Nidor, met een interessant ruim gesteend penanker uurwerk. De Brac 1015 kon ik niet vinden in de Ranfft data, maar bij 17jewels.info staat wel de Brac 115, die vrijwel identiek is, aan de plaatjes te zien, alleen heeft de 115 geen shoc protection.
(De Brac 115 staat overigens ook niet bij de pink pages van Ranfft)
As every conventional lever movement from the mid last century, the Brac 115, too, uses a directly driven center minute wheel.
Dus het horloge zal ook ongeveer tussen 1950 en 1955 gemaakt zijn
De verdere beschrijving vind je hier:
Nog even een Mikroliskje van Nidor en de documentatie van dit horloge is weer compleet…
Ik snap Lex wel. Dat uurwerk lijkt enorm veel op die van mij. Denk dat het voor 90% hetzelfde is. Die 115 komt bij Flume uit 1957 al voor. Wellicht dat mijn uurwerk een vernieuwde variant is. Zelf het penanker ziet er op dezelfde manier uit (ook van opzij).