Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Deze week deze Sandoz aangepakt.
Zit een S.G.T. 200 E-4 uurwerk in. Dit is eigenlijk een simpele versie van een FE 233-60.

Wat een kakzooi… zo’n opgesloten deksteen en geen fatsoenlijke manier om de spiraal los te maken…

Mijn macquyver idee… in de hexaan en met een spuit de hexaan in het blok spuiten.

De 3 posities achter elkaar du/dd/cd.

Deze kan weer een tijdje door.

13 likes

Ik had een tijdje geleden een zogenaamd NOS (New Original Stock) horloge te pakken. Een heuse Philishave :sweat_smile:

Nooit gedragen, originele band, certificaat erbij…… liep niet omdat alle olie aangekoekt zat. Vanmiddag uit het werk uit elkaar gehaald, door de schoonmaak en zojuist klaargemaakt :sunglasses:

Zit een Parrenin 1641 penanker uurwerk in.

En wat loopt ie mooi strak :innocent::partying_face:

19 likes

I stand corrected! Ik zie op jouw plaatje twee ankersteentjes! Ook zonder bril! Daar zit dus een dik verschil tussen de 1015 en de 115! Maakt jouw exemplaar nog bijzonderderderder.

3 likes

Mijn eerste horloge in “opdracht” onderhoud gegeven.
Een maatje van me had een Seiko gekocht uit zijn geboortejaar met de vraag aan mij om hem eens goed onder handen te nemen.
Verder geen emotionele waarde vooraf dus mocht het misgaan geen man overboord.

eerst op mijn nieuwe timer, maar het was niet mogelijk om er een goede waarde uit te krijgen enkel spikkels over het hele scherm.

Alles helemaal uit elkaar en schoongemaakt, kast en de band een beetje opgepoetst je moest wel kunnen blijven zien dat het een ouder horloge was.
Zelf ben ik best tevreden over het eindresultaat.

Ik heb alleen op de timer extra punten onderaan het scherm, wat moet ik hieruit opmaken.
Zijn dat mistikken of een echo?

12 likes

Zit het binnenwerk goed vast in de kast? Ik had een heel gelijkaardig beeld bij een ouder horloge en het lag eraan dat het uurwerk te los in de kast lag - eens goed vastgezet met ring en schroeven was die ruis helemaal weg.

3 likes

Hier de beloofde foto’s van mijn Nidor Vibraflex
Ik heb een Buser 316M uurwerk erin zitten.

Wat ik kan vinden is dit type Nidor uit de jaren 50-60 maar ook 1 uit 1970.

Ik zal morgen nog even een foto maken met daglicht.

7 likes

Deze hoort met een veerring vast te zitten, maar die was niet helemaal top meer.
Zou het best wel kunnen zijn!

1 like

Nog even een betere foto.

8 likes

Ik had voor de verandering weer eens een beste Gremlin te pakken (de laatste tijd vaker wel dan niet …). Maar goed, een kwestie van een lange adem hebben en het spul een keer opzij schuiven om daarna weer op te pakken.

Een Aurex met een FE 233-60B uurwerk erin. Die had ik voor een appel en ei op de kop getikt en bij het openmaken eigenlijk al weer spijt van :grimacing:

Die kwam zo binnen.

Bij het openmaken sprongen mij de tranen in de ogen … pffffffff uurwerk dreef in de olie en zat links/rechts ook wat roest in :sob:

Hoezo een beetje olie. Bij de klik stond de hele rand vol en ook het arbre was verzopen.

Mijn kussen en werktafel kon ik na de ontmanteling eerst gaan reinigen. Ook het onderdelenbakje kon ik na de spoelbeurt niet meer gebruiken om de onderdelen in terug te leggen. Heb daar een schone voor moeten pakken en de andere moeten reinigen.

Alles door de schoonmaak gehaald en het uurwerk weer opgebouwd. Ik was eigenlijk helemaal klaar, de balans tikte vrolijk in het rond alleen moest ik het schroefje van de kloof nog plaatsen en vastdraaien. Valt het schroefje net verkeerd om naar beneden en verdwijnt natuurlijk het uurwerk in :face_with_symbols_over_mouth: Kon de hele bende weer uit elkaar qua treinbrug. Ik dacht nog even het uurwerk te kantelen in de hoop dat het schroefje tevoorschijn kwam en ik heb met de pincet kon pakken. Maar hij klemde bij de balans. Met mijn domme kop was ik vergeten dat die kloof nog los lag en om het plat/grof te zeggen flikkert die kloof naar beneden terwijl de balans nog klem zat vanwege die schroef. Hele balansveer uit zijn fatsoen … gloeiende gloeiende :sob: :rage: :scream:

Dus de treinbrug eraf, seconderad eraf en toen kon ik de balansschroef pakken en de balans afnemen. Getracht om het uurwerk werkend te krijgen, maar die balansveer was zo uit zijn fatsoen en schuurde tegen de kloof aan. Was geen beeld op te krijgen. Helaas vergeten om daar foto’s van te maken.
Denk dat ik een uur bezig ben geweest om die balansveer weer in het gareel te krijgen en met een lange adem en af en toe eens wat krachttermen te gebruiken leek het erop dat hij weer redelijk plat was. Veer weer aan de kloof geschroefd en de balans terug geplaatst op de platine. Et voila … we hadden weer beeld :clap:

Na wat inregelen was dit wat ik eruit kreeg. Dikke prima (al zeg ik het zelf).

Goed, dan de wijzerplaat erop en de wijzers. Dacht ik klaar te zijn, liepen de wijzers niet mee. Slippende minutenpijp. De Boley er maar bij gepakt. Niet mijn favoriet na een Gremlin van een klant die ook een slippende minutenpijp had en ik dat uurwerk wel 5x uit elkaar had gehad.
Dus ik dacht: zal hem eens een tik geven zodat ik zie dat er wat veranderd is.

Voor

En na. Yes dacht ik. Dat is tenminste een zichtbare verandering. Zal nu vast in een keer goed komen ipv 4/5 maal het uurwerk uit elkaar te moeten trekken en de hele procedure weer te herhalen.

Nou, dat was bummer nummer twee :face_with_symbols_over_mouth: Kreeg de minutenpijp niet meer teruggeplaatst… te plat :see_no_evil: :sleepy: Maar, daar heb ik dan gelukkig weer ruimers voor. Dus na een paar passessies zei hij uiteindelijk een keer klik. Die voelde direct een stuk zwaarder aan bij het verstellen van de wijzers. Initieel kon ik met het puffertje de wijzers laten ronddraaien… vond dat al verdacht :sweat_smile:

Goed, dan gaan we door naar het glas en de kast. Het glas wilde ik polijsten, maar de kast was redelijk vies en langs de randen zat overal dikke aangekoekte zooi en wilde ik eigenlijk in de ultrasoon gooien. Echter, onder het glas zat een bezel met kleur en streepjes. Die kan ik niet zomaar in de ultrasoon mikken anders vernaggel ik die bezel. Kan ik de kast met de hand poetsen, maar hand ik niet zo veel zin in. Dus had besloten om het glas eruit te halen. Meestal lukt dat wel met mijn duimen, maar die waren inmiddels blauw van het drukken dus de pers er maar bij gehaald. Ik dacht die er makkelijk uit te kunnen drukken, maar het ding zat moervast. Een klein klikje verder drukken en … KRAK … Bummer :see_no_evil: Glas aan puin. Denk dat het nog de originele was.

Gelukkig een tijdje geleden van @Serge2 een partij spanringglazen over kunnen nemen en daar zat mooi de juiste maat bij. Bezel op de plek van de spanring en met de pers in de kast gedrukt.

En toen kon het uurwerk de kast in en was dit het resultaat.

Fris uurwerk voordat de deksel erop ging.

En … tada… hij was af.

En nog een plaatje aan de pols.

34 likes

Kan je wel zeggen ja! Mooi gedaan Arie, goeie klus.
Gezellig met O.L.H. gepraat? Hij hoorde je brommen…
Respect voor je vaardigheid en je geduld.

4 likes

Wel eer van je werk!!
Is er heeel veeeel mooier van geworden!

2 likes

Leuk verhaal! en op veel punten is de frustratie soms heel erg herkenbaar.
eindresultaat mag er zeker ook wezen, knap gedaan.

2 likes

Die is af op karakter, held. Haha mooi man, het resultaat is prachtig!

2 likes

Ik kon je hier in Breda horen vloeken vanuit Zwolle!
(Nou ja , via WhatsApp dan…)
De aanhouder wint! En na een zware bevalling kun je je toch hechten aan je kindje!

2 likes

Haha, serieuze kalvarietocht zo. Maar de aanhouder wint! En heel knap resultaat :ok_hand:

2 likes

Complimenten voor je doorzettingsvermogen en het mooie resultaat.

2 likes

Bij deze operatie had ik toch graag naast je gezeten, gewoon om te zien en vooral om te horen, maar zoals altijd een prachtig resultaat. Klasse weer.

4 likes

Dat geloof ik graag. Ik kan meestal de rust goed bewaren, maar soms kunnen ze beneden wel eens vernemen dat het boven niet loopt zoals het zou moeten. Ze kennen me inmiddels zo goed dat het op dat moment maar beter is om me met rust te laten :grimacing::face_with_peeking_eye::sweat_smile: Meestal kom ik uit mezelf wel even naar beneden om mijn zinnen te verzetten en horen ze mijn klaagzang aan :smiling_face_with_three_hearts: Kopje thee of koffie, wat lekkers erbij en dan daarna weer opnieuw een poging wagen helpt meestal wel. Op dat moment doorgaan helpt je van de wal in de sloot is mijn ervaring.

7 likes

Wow dat verslag klinkt echt als een parcours met categorie 1 hindernissen, lijkt mij toch een super gevoel dat je heel over de finish bent gekomen. Pet af! :muscle:t2:.
Trouwens hele leuke dial :hugs:

2 likes

Tussen alle verbouwperikelen, werk en familieaangelegenheden toch maar wat tijd proberen te maken om iets uit de projectenbak op te diepen. Dit keer maar eens een dameshorloge, een Tissot cal. 12.6T uit 1937. Lag al een jaar of 5 in de projectenbak; voornaamste probleem is de gebroken stift:

Mini-uurwerkje; 12.6 staat voor de breedte van het werkje in mm:

Service was niet heel spectaculair, niks kapot of versleten, alleen een nieuwe veer, stift en kroon:

Alleen toen ik bijna klaar was ging het nog even mis; bij het op lengte maken van de stift brak ik de tip van de stift af :see_no_evil:
Dus maar weer een nieuwe stift besteld. Achteraf bleek de eerste een ook beetje een misbaksel; de schroefdraad past slecht in de kroon, en ook het keyless work werkte wat hakerig. Bij de nieuwe geen problemen meer; geluk bij ongeluk dus.

Glaasje nog even gepolijst en de boel weer in elkaar:

"clip"bandje eraan en om de pols:

Voor even dan, niet zo geschikt voor een mannenpols. Zelfs niet bij mijn polsmaat :sweat_smile:

31 likes