Ik had voor de verandering weer eens een beste Gremlin te pakken (de laatste tijd vaker wel dan niet …). Maar goed, een kwestie van een lange adem hebben en het spul een keer opzij schuiven om daarna weer op te pakken.
Een Aurex met een FE 233-60B uurwerk erin. Die had ik voor een appel en ei op de kop getikt en bij het openmaken eigenlijk al weer spijt van 
Die kwam zo binnen.
Bij het openmaken sprongen mij de tranen in de ogen … pffffffff uurwerk dreef in de olie en zat links/rechts ook wat roest in 
Hoezo een beetje olie. Bij de klik stond de hele rand vol en ook het arbre was verzopen.
Mijn kussen en werktafel kon ik na de ontmanteling eerst gaan reinigen. Ook het onderdelenbakje kon ik na de spoelbeurt niet meer gebruiken om de onderdelen in terug te leggen. Heb daar een schone voor moeten pakken en de andere moeten reinigen.
Alles door de schoonmaak gehaald en het uurwerk weer opgebouwd. Ik was eigenlijk helemaal klaar, de balans tikte vrolijk in het rond alleen moest ik het schroefje van de kloof nog plaatsen en vastdraaien. Valt het schroefje net verkeerd om naar beneden en verdwijnt natuurlijk het uurwerk in
Kon de hele bende weer uit elkaar qua treinbrug. Ik dacht nog even het uurwerk te kantelen in de hoop dat het schroefje tevoorschijn kwam en ik heb met de pincet kon pakken. Maar hij klemde bij de balans. Met mijn domme kop was ik vergeten dat die kloof nog los lag en om het plat/grof te zeggen flikkert die kloof naar beneden terwijl de balans nog klem zat vanwege die schroef. Hele balansveer uit zijn fatsoen … gloeiende gloeiende

Dus de treinbrug eraf, seconderad eraf en toen kon ik de balansschroef pakken en de balans afnemen. Getracht om het uurwerk werkend te krijgen, maar die balansveer was zo uit zijn fatsoen en schuurde tegen de kloof aan. Was geen beeld op te krijgen. Helaas vergeten om daar foto’s van te maken.
Denk dat ik een uur bezig ben geweest om die balansveer weer in het gareel te krijgen en met een lange adem en af en toe eens wat krachttermen te gebruiken leek het erop dat hij weer redelijk plat was. Veer weer aan de kloof geschroefd en de balans terug geplaatst op de platine. Et voila … we hadden weer beeld 
Na wat inregelen was dit wat ik eruit kreeg. Dikke prima (al zeg ik het zelf).
Goed, dan de wijzerplaat erop en de wijzers. Dacht ik klaar te zijn, liepen de wijzers niet mee. Slippende minutenpijp. De Boley er maar bij gepakt. Niet mijn favoriet na een Gremlin van een klant die ook een slippende minutenpijp had en ik dat uurwerk wel 5x uit elkaar had gehad.
Dus ik dacht: zal hem eens een tik geven zodat ik zie dat er wat veranderd is.
Voor
En na. Yes dacht ik. Dat is tenminste een zichtbare verandering. Zal nu vast in een keer goed komen ipv 4/5 maal het uurwerk uit elkaar te moeten trekken en de hele procedure weer te herhalen.
Nou, dat was bummer nummer twee
Kreeg de minutenpijp niet meer teruggeplaatst… te plat
Maar, daar heb ik dan gelukkig weer ruimers voor. Dus na een paar passessies zei hij uiteindelijk een keer klik. Die voelde direct een stuk zwaarder aan bij het verstellen van de wijzers. Initieel kon ik met het puffertje de wijzers laten ronddraaien… vond dat al verdacht 
Goed, dan gaan we door naar het glas en de kast. Het glas wilde ik polijsten, maar de kast was redelijk vies en langs de randen zat overal dikke aangekoekte zooi en wilde ik eigenlijk in de ultrasoon gooien. Echter, onder het glas zat een bezel met kleur en streepjes. Die kan ik niet zomaar in de ultrasoon mikken anders vernaggel ik die bezel. Kan ik de kast met de hand poetsen, maar hand ik niet zo veel zin in. Dus had besloten om het glas eruit te halen. Meestal lukt dat wel met mijn duimen, maar die waren inmiddels blauw van het drukken dus de pers er maar bij gehaald. Ik dacht die er makkelijk uit te kunnen drukken, maar het ding zat moervast. Een klein klikje verder drukken en … KRAK … Bummer
Glas aan puin. Denk dat het nog de originele was.
Gelukkig een tijdje geleden van @Serge2 een partij spanringglazen over kunnen nemen en daar zat mooi de juiste maat bij. Bezel op de plek van de spanring en met de pers in de kast gedrukt.
En toen kon het uurwerk de kast in en was dit het resultaat.
Fris uurwerk voordat de deksel erop ging.
En … tada… hij was af.
En nog een plaatje aan de pols.