Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Hallo Peter. Mijn wel gemeende excuses! Ik schreef dit:

Waarbij ik alleen aangaf dat wij (allebei!) nogal eens een leuke vondst doen bij meneer Hagman!
Dat was eerder een compliment dan een steek onder water. Als jij dat zo voelt spijt me dat ontzettend! Dat was absoluut niet zo bedoeld!
@basvg Dank voor de toelichting. Dat was precies wat ik wel bedoelde.

Precies! Dat doe je heel goed en o.a daarmee heb je de meest indrukwekkende verzameling Ruhla’s opgebouwd die ik ken. Omdat je ze ook regelmatig hier op HF toont maak je daar ook veel anderen blij mee. En je toont aan dat Ruhla, met hun nogal ‘specifieke’ horloges, zowel qua techniek als qua design een interessant, representatief en historisch belangrijk deel uitmaken van de geschiedenis van de horlogerie! Dank daarvoor!
OK @Scudo? Zijn we weer vriendjes?
handshake

7 likes

Wil het wel voor je proberen hoor Lex, maar ik denk dat jij niet van gokken houdt en je dochter ongelukkig wilt maken :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Gisteren aan deze Onsa begonnen. Had ik van een klant gekregen die bij mij een horloge had laten servicen en waar hij niets meer mee deed. Ik moest er maar wat moois van maken zei hij :smile:

Het uurwerk zag er van binnen op zijn zachtst gezegd wat vreemd uit. Net alsof er koffiemelk in gegoten was :see_no_evil:

Een schoonmaak spoelde het niet weg. Denk dat er in het chemische proces iets niet helemaal goed is gegaan met de hechting van de toplaag. Sommige schroeven zaten knettervast en zo ook de schroef van het arbre … linksom vast … dan maar een klik tikje rechtsom … ook geen beweging in de te krijgen. Grrrrr en nu? Spul met toch los. Misschien maar eens meer kracht. Dus linksom en jawel : los … dacht ik. Shit, kop van de schroef gebroken. Nog nooit gebeurd. Stukje rest materiaal kwam er vrij makkelijk uit, maar vond het vreemd dat het naar mijn idee de “verkeerde” kant om draaide. Gaat hier om een AS 1002 984 uurwerk en toen kreeg ik al vrij vlot via andere kanalen door dat dat linksom draad is. Shit, gesloopt dus. @basvg to the rescue :sweat_smile: Vandaag op de Rikketik een nieuw schroefje gekregen en vanmiddag af kunnen maken. Het uurwerk loopt mooi. De BE had nog iets lager gekund en had ik lager willen zien, maar ik heb aan dit uurwerk genoeg gesloopt. De amplitude is mooi hoog. Niets meer aan doen zeg ik.

Uurwerk in de kast voor de deksel erop ging.

En klaar. Met tevens een plaatje om de pols.

Zit een klein beetje patina op de wijzerplaat. Maar met een horloge van ergens jaren 40 is dat wellicht niet zo vreemd.

10 likes

Zeker niet zou ik zeggen, mooi schoongemaakt en weer netjes om de pols :+1:

Waar ik wel van baal, is dat ik niet wist dat er vandaag een Rikketik was, had ik graag heen gegaan :cry:

2 likes

Netjes weer! Ondanks de rare vlekken een erg mooie loop!
Ik heb -dacht ik- twee horlogetjes uit de grabbelton van Marnix (@Magni80 ) gevist met kaliber AS 984.
Dus voorlopig weer genoeg voorraad…

4 likes

:joy::joy::grimacing::grimacing::see_no_evil: