Hallo Peter. Mijn wel gemeende excuses! Ik schreef dit:
Waarbij ik alleen aangaf dat wij (allebei!) nogal eens een leuke vondst doen bij meneer Hagman!
Dat was eerder een compliment dan een steek onder water. Als jij dat zo voelt spijt me dat ontzettend! Dat was absoluut niet zo bedoeld! @basvg Dank voor de toelichting. Dat was precies wat ik wel bedoelde.
Precies! Dat doe je heel goed en o.a daarmee heb je de meest indrukwekkende verzameling Ruhla’s opgebouwd die ik ken. Omdat je ze ook regelmatig hier op HF toont maak je daar ook veel anderen blij mee. En je toont aan dat Ruhla, met hun nogal ‘specifieke’ horloges, zowel qua techniek als qua design een interessant, representatief en historisch belangrijk deel uitmaken van de geschiedenis van de horlogerie! Dank daarvoor!
OK @Scudo? Zijn we weer vriendjes?
Gisteren aan deze Onsa begonnen. Had ik van een klant gekregen die bij mij een horloge had laten servicen en waar hij niets meer mee deed. Ik moest er maar wat moois van maken zei hij
Een schoonmaak spoelde het niet weg. Denk dat er in het chemische proces iets niet helemaal goed is gegaan met de hechting van de toplaag. Sommige schroeven zaten knettervast en zo ook de schroef van het arbre … linksom vast … dan maar een klik tikje rechtsom … ook geen beweging in de te krijgen. Grrrrr en nu? Spul met toch los. Misschien maar eens meer kracht. Dus linksom en jawel : los … dacht ik. Shit, kop van de schroef gebroken. Nog nooit gebeurd. Stukje rest materiaal kwam er vrij makkelijk uit, maar vond het vreemd dat het naar mijn idee de “verkeerde” kant om draaide. Gaat hier om een AS 1002 984 uurwerk en toen kreeg ik al vrij vlot via andere kanalen door dat dat linksom draad is. Shit, gesloopt dus. @basvg to the rescue Vandaag op de Rikketik een nieuw schroefje gekregen en vanmiddag af kunnen maken. Het uurwerk loopt mooi. De BE had nog iets lager gekund en had ik lager willen zien, maar ik heb aan dit uurwerk genoeg gesloopt. De amplitude is mooi hoog. Niets meer aan doen zeg ik.
Netjes weer! Ondanks de rare vlekken een erg mooie loop!
Ik heb -dacht ik- twee horlogetjes uit de grabbelton van Marnix (@Magni80 ) gevist met kaliber AS 984.
Dus voorlopig weer genoeg voorraad…
Met alle respect, Ferry, maar in jouw geval is het geen gokken meer, ik weet dan wel zeker dat dat fout gaat!!! En met een boze dochter van Lexaf wil je niet te maken hebben, geloof dat. Maar ja, dan zou ik zelf wel degene zijn die de volle laag krijgt.
Gisteren bij die Zweedse verkoper uit Skövde deze Fulton officer uit de bak gehaald en vandaag aangepakt, Acryl gepolijst en het AS 1686 kaliber beurtje gegeven. Kroon miste dus was een beetje een gok.
Die gok is meer dan goed uitgepakt. Loopt als nieuw en heel blij mee.
Heb het uurwerk uit elkaar gehaald, schoongemaakt en daarna weer terug in elkaar gezet. Toen begon “de ellende” van het afstellen. Er was geen land mee te bezeilen. Het prelde aan alle kanten en zelfs met half opgewonden veer deed hij dat. Ik had de veer terug gezet die er ook in zat. Maar goed, het was inmiddels zaterdagavond en vond het wel welletjes. Wilde wat op tijd naar bed omdat ik naar de Rikketik wilde. En aangezien het lijf wat strubbels had …
Vanmorgen een andere veer erin gezet conform de specificaties voor het FHF 70 uurwerk. Et voila … we hadden normaal beeld. Daar zat denk ik een compleet verkeerde veer in.
En het plaatje voor de deksel erop ging. Kijk een naar de stand van het kompas. Totaal anders. Je maakt mij niet wijs dat dat enkel vanwege een nieuwe veer is.
Goed, de wijzerplaat met wijzers konden erop en een nieuw glaasje in de kast gezet want die was defect.
Het enige wat ik me afvraag is of de wijzers wel bij elkaar horen. Lijken twee verschillende typen en vraag me af of het origineel is of dat er een keer een wijzer is vervangen. Het lumen is wel op dezelfde wijze verkleurd
Het uurwerk was enorm vervuild. Ik kreeg de deksel ook heel moeilijk los. De pakking die er tussen zat was compleet vergaan en leek wel op een zwarte teer/gom bende. Ben redelijk lang met het deksel en de kast bezig geweest om dat schoon te krijgen en leek zelf wel zwarte piet zo zwart waren mijn hand.
Het uurwerk is een FHF 96-4 en dat liep na de service prachtig. Zijn altijd fijne uurwerken om af te stellen.
Doordat het uurwerk zo vervuild was is er een soort groenige waas/patine op de wijzerplaat geslagen. Heb dat een keer eerder gezien/gehad. De wijzerplaat is namelijk origineel zilverkleurig (kun je aan de randjes zien die onder de kastrand vallen). Een groenige suède band erop gezet om het te maskeren.
Wonderlijk soort patina is dat. Ik heb het ook wel eens eerder gezien. Waarschijnlijk veroorzaakt door een soort neerslag van het koper oxide uit elders in het horloge geoxideerde koperen onderdelen. ‘Kopergroen’ oftewel koper(II)carbonaat of malachiet. Het kan ook doorgeslagen oxide zijn vanuit de koperen wijzerplaat. (Wijzerplaat - kopergroen - lak van de wijzerplaat). Is niet of zeer moeilijk te verwijderen zonder de plaat te vernielen. Lekker zo laten, ik vind het wel mooi!
Maar helaas, geen consul.
Een ’ gewone’ AS 1130
Deze Consul lijkt een beetje op een Unitas met het centrale rad in de veertonbrug.
Maar nog eens goed kijken: de balans lijkt er veel op…
De balansbrug ook. En zelfs de ankerbrug…
Ja hoor! De hele balans kloof past gewoon!
Het is gewoon een vermomde 1130!
Dus kunnen we verder! Alleen zat de tiretteschroef vastgeroest. Niet los te krijgen! Daarom heb ik alles vanuit de kast gedemonteerd. En ik kon uiteindelijk de wijzerplaat vanuit de zijkant losschroeven. Toen kon de kast met lege platine in de ultrasoon. Daarna kreeg ik de tirette over de stift getild. Vanaf de uiteindelijk losse platine kon ik met een tangetje de tiretteschroef eindelijk los krijgen.
Verder nog een gewone service en het verkleinen van de beat error . Nog op 1.2 maar dat vind ik voldoende.