Is goed te doen hoor, zolang het maar geen t-haak veer is
Dat zijn juist de exemplaren die ik het liefst wel met de hand doe, die haak is met een veerwinder niks mee te beginnen
Ja, klein is 't wel. Als iemand het eens wil proberenom dat ding te servicen, graag, want hij loopt slecht en dochterlief is er erg aan gehecht.
Dus liefhebbers van priegelwerk: kassa 1 graag ('t hoeft niet voor niks).
Tsja ik heb geen verenwinder, maar echt een dameskaliber met t-haak met de hand inzetten vind ik echt een uitdaging.
Mag ik daaruit concluderen dat ik het dingetje t.z.t. een keer aan je mag overhandigen?
(ik wil het niet opsturen, als ie kwijtraakt, gaat mijn dochter op tilt).
Ik hoor wel. Mooie gelegenheid om jou een keer in Helmond op te komen zoeken.
Ja eens, maar met een verenwinder is het ook een geklungel. Omdat je een verenwinder altijd een maatje kleiner kiest dan je veerton draait de veer altijd een stukje uit elkaar op het moment dat je hem vanuit de winder de veerton in drukt. Bij een normale veer niet zo’n probleem, maar bij een T-eind schiet hij bij het indrukken dus altijd voorbij het gaatje waar die T-haak in moet
Zo’n klein AS-je heeft geen T-eind veer, dus die uitdaging is hier niet van toepassing
Heb er wel eens een bij de kladden gehad, is een van de weinige AS-werkjes die Tissot ooit gebruikt heeft
Ja hoor, geen probleem
Ha, ik heb ook zo’n ieniemienie in de wachtlijst staan.
Ben ook benieuwd!
Als je je dan toch koest moet houden en je je lijf rust moet geven, dan pruts je gewoon lekker achter je bureau aan de horloges. Vandaag een Eiger weer netjes gemaakt. Weet even niet meer waar ik die op de kop heb getikt.
Zo kwam hij binnen.
Het uurwerk is een AS1802 en zat wat vliegroest op/in.
Na een schoonmaakronde in de Elma is het meeste allemaal verdwenen en na het in elkaar zetten loopt het weer netjes (schommelt een heel klein beetje).
Glaasje gepolijst, kast schoongemaakt en het uurwerk weer terug gestopt.
En dan is deze ook weer klaar.
Plaatje aan de pols.
Gisteren de nieuwe veer ontvangen voor de Indus. Vanmorgen even naar gekeken, maar die was in het midden iets te groot of het arbre te klein. Net hoe je het bekijkt. Met de pincet de veer iets geplooid dat het arbe de veer meename. Daarna was hij klaar en kon er een bandje op.
Lekker bezig geweest
Vandaag de Pontiac gedaan die gisteren binnenkwam.
Het blijkt- dankjewel Maurits- een stalen kast te zijn.
Dat was op de fotos niet helemaal duidelijk.
Maar het nauwelijks leesbare nummer begint wel degelijk met een 8.
Zo kwam hij binnen.
Hij liep beroerd ( Eta 2452) en deze heeft zo’ n sleep wieltje voor de wijzerklemming. Gelukkig doet die het gewoon, tenminste… Tot nu toe.
Een beetje polijsten, nieuw glaasje en een service en een nieuw bandje:
Met een fraaie gesigneerde kroon:
Pssst je achterdeksel zit niet goed dichtgeklikt
Maar mooi ding en +1 voor de kroon
Ja expres. Het is een hydraulica hè. Ben m nog aan het testen.
Mooie Eiger.
Hij komt waarschijnlijk van dhr Hagman op de rikketik.
Ik heb daar ook al 2 Eiger horloges van. Zo vaak kom je die hier niet tegen.
Ik wil het wel voor je proberen lex. Leuke uitdaging!
Zou goed kunnen. Kan ook via Tradera aangekocht zijn, maar is uit dezelfde hoek
Dat kan je wel zeggen Arie en dat in gehandicapte toestand! Hulde. De Eiger en zeker die Indus zijn weer mooi geworden. Grappig om te zien dat de horloges die jij aanpakt vaak helemaal in de focus zijn van het soort vintage horloges die ik ook mooi, leuk en/of interessant vind.
Als ie niet van Hr. Hagman komt, is ie hoogst waarschijnlijk via Tradera bij jou terecht gekomen. Eiger is een merk wat ik vrijwel alleen van Scandinavische aanbieders zie. Op Tradera en Etsy. Op Tradera soms/vaak betaalbaar, op Etsy, zoals de meeste horloges daar, vaak flink overpriced. En bij meneer Hagman soms, als je geluk hebt en op tijd bent, d.w.z. vóór Peter @Scudo of mijzelf, voor een prikkie.
Sorry @Lexaf. Nu doe jij net of ik alles wegkoop op de rikketik.
Dit vind ik een steek onder water.
Ik koop de horloges die niemand wil. Dat zijn vaak penankers waaronder nogal wat Ruhla’s.
Verder horloges wasr de chroom kasten op zijn zachtst gezegd nogal doorleefd zijn.
Laatste twee/drie keer viel er zelfs weinig te halen want hij had bijzonder weinig mee. Ook de prijzen zijn omhoog gegaan
Dat is helaas al een poosje zo. Zelfs dameshorloges. houdt de hobby wel een beetje in toom.
Was ik 10 jaar geleden maar losgegaan.
Nee Peter, zo bedoelt Lex dat niet. Hij zet zichzelf ook in het rijtje. Het is juist een bewijs dat er meer slimme koopjesjagers zijn die goed bezig zijn!