Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Goed gegaan? Beterschap iig :pray:

1 like

Ja, alles is tot nu toe goed gegaan. Moest er 12:45 zijn en was 19:00 weer thuis nadat ik in het ziekenhuis eerst nog ff lekker een bord kipkerrie heb gegeten. Was ik eerder naar huis gegaan kom je zo beroerd met etenstijd in de knoop. Dan moet je van de nood een deugd maken. Betalen genoeg premie :rofl:

9 likes

Is relatief in een ziekenhuis, maar ik heb ook wel eens goed gegeten daar :sweat_smile:

2 likes

:+1:

2 likes

Fijn man! Hoop dat je gauw weer helemaal op de been bent.
Mooi verhaal trouwens over je therapeutische horlogeklus. Horloge is mooi geworden en het werken er aan leed lekker af van het toch altijd wel zenuwen hebben voor de ingreep.

1 like

Hele mooie vind ik dat.

1 like

Belofte maakt schuld…
Wilko(@wbcoupe )was zo vriendelijk om een Atlantic aan te bieden waar hij niet aan toe kwam. Ik opperde om die voor Lex ( @Lexaf) te fixen, dus dat was snel beklonken.
Een stralende rakker uit Scandinavische contreien
, neem ik aan…
Gebroken opwindveer. AS 984, dus genoeg onderdelen van.
Deze is het…

Hij was een beetje(veel) vies

De onderdelen moesten in de ’ voorwas’

Er was schade ook aan het ’ keyless’ gedeelte.
Maar van AS984 aan onderdelen geen gebrek.

BE laat ik lekker zo. Vind Lex niet zo erg dacht ik.
Prima amplitude voor een oudje met een tweedehands veer.
Nieuw lentilleglaasjes en bandje dat nog in de buurt was:

Op tijd voor de Atlantic conferentie, hij kan naar Den Haag!

23 likes

Ja goed ingeschat, komt via Tradera. Zat in een lotje met een Tissot die ik wilde hebben :grin:

Mooi gefikst weer. Prima dat hij bij jou terecht gekomen is, AS onderdelen heb ik nauwelijks :sweat_smile:

3 likes

Heel goed :grin:

Mooi werk :+1:

3 likes

Is weer prachtig. Dat is snel gegaan :sunglasses:

1 like

Nog wat sfeerplaatjes…

Gebroken veer

Bijzondere kast

Was echt wel erg vuil

2,2 microsievert straling. Ik heb niet gekeken of het vooral de wijzers of vooral de cijfers zijn.

5 likes

Recentelijk via Vinted deze Aladin gekocht. Kwam lopend binnen dus opzich niet verkeerd. Enkel zag hij er aan de buitenkant niet bepaald fris uit.

Op het uurwerk trof ik aardig uitschietsporen aan van het verwijderen van een deksel. Over de gehele lengte :see_no_evil:

Het uurwerk liep wel, maar intern was het toch aardig vuil. De binnenzijde van de veerton bijvoorbeeld.

Alles uit elkaar gehaald en door de schoonmaak gehaald. Daarna weer begonnen met opbouwen.
Na het opbouwen was dit mijn eerste beeld op de timegrapher waar ik best tevreden mee was. Voor een EB1197 penanker uurwerkje niet verkeerd.

Ik dacht dus bijna klaar te zijn. Kast schoongemaakt in de ultrasoon, glaasje gepolijst en wilde het uurwerk in de kast fixeren en toen begon de ellende. Een van de kastschroeven deed vervelend en kreeg ik niet lekker op zijn plek. Of het nu kwam dat het wat later op de avond was … denk het niet. Maar ik maakte zelf een domme fout. In plaats van het uurwerk plat te houden pakte ik het in mijn linkerhand schuin beet om vervolgens met rechts de schroevendraaier te bedienen. Wilde de schroef wat beter op zijn plak draaien, maar schoot dus uit en gleed rechtstreeks de balansveer in :face_with_symbols_over_mouth: :see_no_evil: Dat was direct einde oefening. Horloge stond stil en de balansveer was naar zijn grootjes.

Ben daarna nog een tijd bezig geweest om hem te plooien. Meestal lukt het me wel, maar ik kreeg het uurwerk niet meer aan de praat. Via eBay een nieuwe balans besteld. Het type was wel goed, maar zag er anders uit. Was er eentje van Renata en ipv een 2 spaaks was dit een driespaaks. Toch maar besteld en kwam gistermiddag binnen. Het inregelen van deze balans viel me tegen. Kon merken dat hij toch op een of andere manier anders was. Ook de balansveer zag er anders uit. Dacht nog na om de veer over te zetten naar de originele balans, maar durfde dat eigenlijk niet aan omdat ik het idee had dat het op elkaar was afgestemd. Dus toch doorgezet en de inregeling voor elkaar gekregen. Niet te vreden over de positie van het kompas. Die staat helemaal aan de buitenste rand, maar het eindresultaat telde bij mij op dit moment meer. En dat is dan weer wel gelukt.

De BE laat ik maar voor wat het is. Geen zin om deze ook te verprutsen. Horloge is toch al zo gevoelig voor verstellingen.

Dan kon deze opnieuw de kast in. En opnieuw met dezelfde kastschroef een probleem. Het uurwerk (is een voorlader) kwam niet ver genoeg naar binnen toe waardoor de schroefdraad niet pakte. Uiteindelijk de wijzerplaat eraf gehaald, toen vanaf de voorzijde het uurwerkje wat extra naar binnen toe kunnen drukken. De passing is net niet helemaal lekker en dat zal het probleem zijn geweest. De kastschroef pakte nu namelijk wel. Vervolgens de wijzerplaat en de wijzers erop gezet en als laatste het glas.

Plaatje voor de deksel erop ging.

En klaar.

Met een plaatje om de pols. Met 35mm kastdiameter best een leuk ding :slight_smile:

Mikrolisk kent het merk ook:

Volgens @basvg met wat doorklikken een connectie met Borel wat geen verkeerd gezelschap is :sunglasses:

11 likes

Tijd geleden via Tradera deze Lejon over laten komen. Ook een kleintje … niet in de gaten gehad.
Maar even zo goed verdient deze ook een tweede leven. Liep wel, maar niet lekker. Bij het openmaken was wel duidelijk wat er aan de hand was.

Zo kwam hij binnen.

Dit trof ik onder de wijzerplaat aan.

Het arbre was wat aangedaan door roest en ook het keyless zat een klein beetje roest in.

Zat nog net tegen oppervlakkig aan… met name het arbre. Alles zo goed als mogelijk van roest ontdaan en daarna door de Elma gehaald. Vervolgens weer in elkaar gezet en het liep niet verkeerd.

De kast schoon gemaakt, wijzerplaat aan de achterzijde zoveel mogelijk roest verwijderd. De wijzers erop en toen in de kast gelegd waar ik inmiddels al een nieuw glaasje op had gezet.

Plaatje van het ST / AS 1686 uurwerk voor de deksel erop ging.

En toen was hij klaar. Nu oppassen voor meneer @Lexaf want die spaart ze :sunglasses:

Plaatje aan de pols.

12 likes

Netjes geworden! Die arbre was al ver heen!

Twijfelde wat, maar er zit ook wat vet in/bij. Ik ga hem in de gaten houden. Tot nu toe blijft hij netjes lopen.

1 like

Yuk!

Maar dan:

Yum Yum! Grrrr… Leeuwtjes! lion smiling_face_with_three_hearts smile_cat
Ik gun hem (of haar, misschien is het een Leeuwinnetje) je van harte! Veel plezier er van!
Keurig gedaan Arie! Weer een leeuwtje van de ondergang gered.

1 like

Oh oh, Bas, heb ik je toch weer met een klus opgescheept! Maar ik ben nu al blij! Die Atlantic komt in een warm nest. Ziet er goed uit. Gauw weer wat afspreken!

Ook nogmaals dank aan Wilko.

2 likes

En nou het slechte nieuws: ik heb- met mijn motorische stoornis - het bakje omver gegooid met jouw reparatie- patiënten. En nou weet ik niet meer of ik jou al dit Pontiacje cadeau had gedaan. Want: ’ te klein ’ naar mijn smaak.
Er zat een lelijke minuten wijzer op, Ik kreeg geen betere gevonden. Nu heb ik een minder lelijke gevonden, maar nog niet helemaal goed. Maar met een nieuw glaasje en het bandje dat ik onlangs van Jenneke kreeg vind ik hem erg leuk. Dus ik wil hem houden!
Dan heb ik wel weer andere kleintjes voor jou!
Is er al een topic ’ klein maar fijn’? Dat kun jij in je eentje behoorlijk goed vullen!:grin:

4 likes