Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Met recht een fraaie restauratie. Een her-creatie van deze Création.
Heerlijk hoor, de horlogehobby als recreatie!

En ook nog een keurig in de database van Mikrolisk vermelde registratie van dit (voor mij niet bekende) merk.

Goed gedaan en geniet er van, Bas

4 likes

Dankjewel! Ik had hem nog niet nagezocht. Maar dat is inderdaad het logo…

2 likes

Vandaag deze Tissot Antimagnetique jumbo binnengekregen. Hij liep wel, maar magertjes, en het zag er ook niet helemaal zuiver uit. Dan neem ik liever geen risico en ik heb dan ook het uurwerkje schoon gemaakt. Ziet er nu weer lekker zuiver uit, en loopt een heel stuk beter. Aan de kast hoefde ik niets te doen, die was schoon. Maar je kunt wel zien, dat deze kast ooit opnieuw verchroomd is. Is dat erg? Nee, want dan hoef ik het niet te doen…
Het glaasje nog wat meer gepolijst, de wijzerplaat was ook licht vuil, en de wijzers schoongemaakt, want die waren ook best smerig…
En dan ziet het er zo uit. Tissot Cal. 27. uit 1939

26 likes

Wat een prachtstuk. Geniet er van. Maar dat deed je al, anders had je dat werk er niet aan gedaan :slight_smile:

Zie ik hier een voorzichtige overstap naar een ander merk aankomen? :face_with_monocle: :thinking:

1 like

Nee, enkel specifieke modellen, die Seiko weer niet heeft.

1 like

Oef, wat een beauty. Mooi om in je collectie te hebben.

1 like

Lijkt op mijn Eterna uit vermoedelijk zelfde periode - design zonder al te veel opsmuk maar voorbij de middelmaat :nerd_face:

2 likes

Net als de Rado van gisteren een NA van eerder dit jaar.

De Rado Kapell met fraaie gradiënt verlopende bruine wp. Fraaie textuur ook :ok_hand: liep enigszins maar met veel herrie. Dat was niet voor niks:

Rotor van een ETA 2824 met hacking lag los in de kast, één schroef hing nog in het schroefgat, de ander kleefde aan de zijkant van de automaatmodule. Na een visuele inspectie op mogelijke schade, de module weer teruggeplaatst. Loopt snaarstrak dus voorlopig geen onderhoud. Zou de horlogemaker vergeten hebben de boel vast te zetten?

16 likes

Tijdje terug deze Duward gekocht. Zit een AS1130 uurwerk in en liep niet. Gisteren tezamen met een ander horloge aangepakt.
Zo kwam hij binnen.

Het glas was kapot, de opwindveer gebroken en het uurwerk was enorm vervuild. Ik weet niet wat ze voor de smering hebben gebruikt, maar alles zat vast. Er zat nog restspanning in het uurwerk, maar kreeg ik er niet uit. Pas nadat ik het ankerrad had verwijderd (zit onder een aparte brug) liep het uurwerk de restspanning eruit :scream:

En hoe vuil was het dan? Voorbeeldje van de veerton … en die bruine smurrie kwam ik overal tegen.

Alles uit elkaar gehaald en door de Elma heen gehaald. Daarna alles weer rustig opgebouwd en olie gegeven. Na wat afstellen liep het horloge naar het zin. De BE had nog iets lager gemogen, maar vind het voor een oud beestje prima.

Daarna de kast gereinigd, de wijzers erop gezet en een nieuw glaasje geplaatst. De wijzerplaat heeft net wat meer patina en een kleine beschadiging dan wat ik wilde. Maar met een 37mm kast toch een lekkere Jumbo.

Plaatje voor het deksel erop ging (kastschroefjes zijn er na de foto opgezet).

En klaar

Plaatje aan de pols. De afstand tussen de lugs is 18,5mm … 18mm te smal en 19mm te dik. Ook lekker.

Denk dat ik de stem nog een keer eruit haal want de kroon staat mij te ver van de kast af. Zo kwam hij binnen, maar zint me nog niet. FF kijken of ik er wat af haal of een andere kroon monteer die beter aansluit. Voor nu loopt hij prima.

19 likes

Erg mooi resultaat, hoor.
De patina/beschadiging op de wijzerplaat: jammer, maar nieuw is deze niet, en dat wordt hij ook nooit meer :slightly_smiling_face:. Ik zou het acceptabel vinden.
De kroon kan qua model best origineel zijn; zulke platte exemplaren waren n.m.m. toen veel voorkomend.
En 18.5mm banden bestaan, hoor, en ik denk dat een niet te dikke 19mm best acceptabel te monteren zal zijn.

5 likes

Ziet er prachtig uit Arie. Goeie klus! AS 1130 is een iconisch goed uurwerk. Een van mijn favorieten. En wat die patina betreft, die vind ik minimaal voor zo’n oud beestje en dat kan dus heel goed. Significante beschadigingen zie ik al helemaal niet.

Aan de kroon te zien, zo’n hele platte, hoort die er niet op. Een iets dikker, gewoon generiek kroontje gaat waarschijnlijk zonder problemen op het asje en sluit dan mooi aan.

Nog even een Mikroliskje erbij voor de documentatie:

5 likes

Vanmiddag deze Arsenal Geneve weer nieuw leven ingeblazen. Het liep wel, maar niet helemaal fris.
Had hem een keer op Tradera gekocht (dacht ik) en lag al een tijdje in de lade.

Kwam zo binnen

Niet zo heel veel spannend werk van gehad. De wijzerplaat kwam mooi fris onder het glas vandaan. Dat glaasje was overigens niet meer te redden. Zat wat craquelé in en bij het verwijderen sprong er een barst in. Daar is dus een nieuwe voor in de plaats gekomen.

Zit een AS 1802/03 uurwerk in en liep na de service in inregeling prachtig :sunglasses:

Plaatje voordat het deksel erop ging.

En klaar.

Met een plaatje om de pols.

Dit is ook zo’n horloge geweest waarbij je bij thuiskomst in de gaten hebt waar er weinig biedingen waren. De kast meet 30,6 mm … beetje klein aan mijn pols. Wel een leuke om te zien :sunglasses:

14 likes

Ook mooi geworden, Arie! En klein maar fijn. Prachtige horloges, die Arsenals!

1 like

Tussen de 4 en 5 uur is er lak van de plaat af (die dikke streep). Verder inderdaad minimaal.

2 likes

Ja, de tandjes des tijds kunnen af en toe stevig bijten! Alsnog geen deal breaker vind ik.
Maar als je er van af wil? Dealtje maken?

2 likes

Duward is best een mooi Spaans merk. Ik kom ze op Vinted geregeld tegen, ook bij Radiant horloges zie ik weleens met een Duward-scripted uurwerk aan boord. Hetgeen logisch is, omdat beide uurwerken dezelfde Zwitserse oorsprong hadden en Spaanse horlogemakers niet konden beschikken over Zwitserse uurwerken, maar wel over ‘Spaanse’. Ik heb mezelf beloofd die te laten liggen, maar er is niets mis mee in mijn optiek.

3 likes

Ben mijn projectenlade wat aan het leegmaken. Ik zit vanmorgen wat in de wachtstand omdat ik vanmiddag in het ziekenhuis onder het mes mag. Dan kun je maar beter lekker je hoofd leeg sleutel :slight_smile: Had vanwege het nuchter zijn vanmorgen om 06:30 mijn maaltje al gegeten dus heerlijk de hele morgen de tijd om te sleutelen. Deze Indus lag er al een tijdje in en had ik via MP voor een paar euro gekocht. De buitenkant zag er niet uit. Zat ook onder de verfspetters.

Het uurwerk begon te lopen zodra ik hem opwond dus dat was een goed teken. Alles uit elkaar gehaald, door de schoonmaak gehaald en weer gemonteerd. Tijdens het monteren viel ineens mijn oog op mijn werkblad en had ik zoiets van … wat ligt daar nu dan?

Tijdens de inspectie was het me niet opgevallen. Wellicht tijdens het erin draaien van de veer in de ton dat het eraf is gevallen. Tis het staartstukje van de veer. Heb helaas niet de juiste maat op voorraad. Dan zou ik nog kunnen proberen om hem heet te stoken en om te buigen. Meestal stop ik er een nieuwe in. Zal die moeten bestellen. Maar aangezien de veer en de veerton al in het uurwerk zaten ben ik maar verder gegaan en pluk ik als de nieuwe veer binnen is de veerton er wel weer uit. Heb ik een keer eerder gedaan en moet lukken.

Het is een Durowe 7420/2 uurwerk. Een lekker sneltikker van rond 1975. Ik kreeg de snelheid niet goed ingeregeld. Rondom de nul verspringt hij iedere keer van negatief naar positief. Supergevoelig, als je er naar kijkt verspringt hij bij wijze al. Deze cijfers laat ik het maar bij. Voor een ouwetje niet slecht.

Plaatje voor de deksel erop ging.

De kast gereinigd en een nieuw glas erop. Dat glas zat zo vol met diepe groeven dat dat met polijsten niet te redden was. En dan is hij voorlopig klaar (op de veer na). Nu nog even kijken naar een bandje, maar zit wat krap in de tijd. Kijk ik morgen nog wel naar.

21 likes

Ben je dan niet meer in het ziekenhuis?

2 likes

Dagopname. Kom hier net binnenlopen maar moet nog ff op mijn beurt wachten. Is een kleiner streekziekenhuis. Bij ons in Zwolle was de wachttijd voor een intakegesprek 2 maanden en daarna een wachtlijst van 13/14 maanden. Zit nu in Hoogeveen en is het binnen drie weken allemaal geregeld.
De bedoeling is dat ik vanavond gewoon weer thuis slaap. Vrouwlief is mee en chauffeurt me terug. Uit voorzorg wel spullen mee voor de nacht.

13 likes

We duimen voor je👍

2 likes