Ja Arie! Niet alleen het uurwerk is weer tiptop, ook zijn ‘smoel’ is weer gered! Knap werk!
Dit kwam ik gisteren tegen in de Omega Geneve, die ik onderhanden heb gehad. Cal. 601, maar ik had hier toch echt iets anders verwacht, omdat er op de balans wel een incabloc zat, en tegenover dit:
Het zal heus wel helpen, anders zou Omega dit niet hebben verbouwd. Ik had het er alleen niet verwacht…
https://www.horlogeforum.nl/t/vintage-rolex-only-i-deel-1/544598/323?u=guust
Even een crosspost, ben op zoek naar advies over een horlogemaker op max een uurtje vanuit regio west Brabant
Het enige wat ik voor je kan doen is je verwijzen naar de kaart met horlogemakers:
Afgelopen weekend aan een Indus compressor gewerkt. Het horloge heeft een redelijk zwaar leven gehad. Het liep niet lekker en ik weet niet wat de vorige eigenaar had gedronken tijdens zijn actie, maar ik kocht het horloge zo …
Is gemaakt in week 5 van 1975
Het uurwerk is een FHF 974
Alles uit elkaar gehaald en in de schoonmaak gestopt. Daarna alles weer opgebouwd had ik een horloge met een prellend uurwerk. Ik kijk te veel af van @Akrid
Iets minder spanning op de veer gaf direct een perfect beeld en na wat inregelen was dit het eindresultaat.
Ik zeg: Prima
Daarna de kast schoongemaakt en wat gefatsoeneerd. Denk dat ze een keer met een flex zijn uitgeschoten want zowel het glas als de kast bevatte een glup. Het glas heb ik op moeten wachten want had net niet de juiste maat op voorraad. Dus gisteravond uiteindelijk nog het glas erin geperst en was hij af.
Bij kunstlicht en een datum verdraaiende schijf in de overgang naar middernacht.
Bij daglicht
En nu even aan de pols op een suede bandje.
Jeetje. Wat mooi opgeknapt!
Halemeel mee eens Petra!
En… @ Betula: goed gedaan jochie!
En… Indus. Nederlands merk, altijd leuk. Prisma zie je nogal eens voorbij komen, Indus was in die tijd net zo bekend / populair, maar is wat meer in de vergetelheid geraakt. Mooi dat er hier weer eens een te zien is.
Ziet er weer strak uit, hulde
Na mijn tip om het uurwerk meermaals tegen de muur te gooien heeft er wel voor gezorgd dat die dat niet meer deed toch?
Mooi horloge!
flat line…. Piiiiieeeeeeep tiktiktiktik
Ja netjes Arie! Durf je hem al verder op te winden?
Ik heb deze een beetje opgeknapt. Was bijvangst bij een lotje met 1,5 x Pontiac Maillot Jaune. Eta automaat.
Vooral het schoonmaken en glaasje poetsen helpt wel
Nu kan ik ook mijn Edele delen…

Niet echt kl*te
Mooi resultaat !
Geen horloge, maar des al niet te plus post ik hem hier… Ik had laatst een vintage Coca Cola horloge gekocht, elektrisch. Grote teleurstelling toen hij eenmaal aankwam. De verkoper had hem in een pizzadoos verpakt.
Hoe dan? Behoorlijk naïef om er vanuit te gaan, dat de postbestellers hem met fluwelen handschoenen behandelen… Resultaat: De glazen plaat is kapot. Nu zijn daar wel oplossingen voor, en daar ben ik ook al aan het werken.
Maar toen ik het ding instak, vlogen hier de stoppen eruit. Er was dus kortsluiting. Grote teleurstelling natuurlijk en bij het meten kwam ik uit bij de motor, die kortsluiting maakte. Dat had ik dus fout gedaan.
Want de motor was nog heel, en doet het zelfs heel goed. Daar kwam ik later pas achter, toen ik wilde kijken of de neonverlichting het dan nog wel deed. Maar de kabel, die eraan zat, was smerig en ook oud. Ik had die doorgemeten, zou het gewoon moeten doen. Maar toen ik de neonverlichting wilde testen, kortsluiting. Dus de kabel vervangen en de neonverlichting deed het. Dat was al een opluchting, want dit zou moeilijk te vervangen zijn. Maar toch nog maar eens de motor geprobeerd, en waarempel: Die deed het dus nog gewoon! Snel alles weer gemonteerd, en maar even zonder glazen plaat in elkaar gezet…
En dit is hij dan: Een Coca cola klok met neonverlichting…
Met het originele glas erin geeft het nog een leuk effect als de secondewijzer draait, werkt een beetje hypnotiserend. Maar daar ga ik een kopie van (laten) maken om het geheel weer compleet te krijgen.
Echte neon? Holy cow, dat versturen is wel durven. Gruwelijk kwetsbaar die buisjes en ook stevig voltage dan wellicht. De neon in de huiskamer hier heeft 8000 volt nodig geloof ik.
Zo vond ik een tijdje terug deze Sector ADV 2500. Liep niet, rare schade of vlekken. Ik ben geen horlogemaker, maar deze leek me leuk om als beginner weer netjes te maken.
Vandaag eindelijk eens beetgepakt. Eerst het uurwerk. De deksel zat muurvast. Wat eronder zat oogde goed, dus dat was een meevaller. Geen oxidatie. De batterij (Seiko) had niet gelekt. Eindelijk kom ik het typenummer lezen met de loup: Ronda 706.B, en daar zijn alle manuals e.d. nog van te vinden.
Nieuwe batterij erin. AC - Reset. Daarna de kalender opnieuw ingesteld. Et voilá, een goedlopende Ronda, met maar liefst 1 jewel.
Het glas licht gepolijst. Die heeft nog een stevige sessie nodig. Daarna de kast. Alle vreemde vlekken zijn verdwenen en de 15 op de bezel is weer leesbaar.
Next, Het bandje
Tussendoor even een scheepslading pannenkoeken bakken.
Daarna nog de bracelet gereinigd. Die was goed smerig. Net als de kast en lugs.
Even een ander bandje geprobeerd, eentje die lijkt op de latere versie van de Sector ADV 2500, toen Sector de ‘No Limits’ toevoeging toepaste. De mijne is ouder.
Het Bulang & Sons bandje sprak me niet aan, te bruin? Maar dit bracht me op een idee. De lug-vorm komt beter tot zijn recht dan met de (fijne) bracelet. Ergens had ik nog mijn ‘Cowboylaars’ bandje.
Tadaa!
Strap monster in wording?
Voorlopig lekker dragen als beater. En dan in de toekomst een niveau erbij: glas diep polijsten, kroon vervangen. Nieuwe pakkingen. De kast en bracelet zal ik dan beter polijsten i.p.v. poetsen.
Grt,
De amateur
Maar dan toch wel ‘de Oprechte Amateur’ en in de oorspronkelijke betekenis van ‘De Ware Liefhebber’
Goed gedaan man!
Dat bandje is een gouden vondst, het mooi opgeknapte horloge heeft daardoor gelijk veel meer karakter.
En het was ook nog eens een leuk verslag om te lezen.