Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Heb ik ook gekocht. Inmiddels 2x gebruikt. Niet goedkoop, maar werkt wel fijn. Kon ze tweedehands nergens vinden. Je moet geluk hebben er eentje te vinden.

2 likes

Is dit het uurwerk waar we het op een rikketik editie samen over hadden? Ik kom hier weinig meer dus heb hem gemist…. heeft iemand dit al op gepakt?

1 like

Dat zou zomaar kunnen, Dirk, ik weet het ook niet meer precies. Maar het moet gewoon een beurtje hebben, er is niks stuk. Zou jij het aandurven?

Ik zie nu dat @TKH en @Deylano hier ook op gereageerd hadden. Sorry guys, jullie berichtjes gemist.

Met wie mag ik wat afspreken? (liefs na 8 aug, i.v.m. bezoek aan dochterlief in CH).

3 likes

Ik ben niet vies van mini uurwerkjes. Heb er inmiddels al veel gedaan voor mijn wederhelft. Wil je gerust helpen Lex! :ok_hand::+1::grin:

2 likes

Ik heb nog een projectenbak vol, dus ga je gang :+1:
Zijn leuke uurwerken om te doen!

1 like

Ik ga je nog een PBtje sturen, Dirk @Akrid, om iets af te spreken. Als het lukt, zal dochterlief dolblij zijn.

:pray:

1 like

Hier weer een episode van wat tot leven wekken. In dit geval een transplantatie, want er zat het verkeerde uurwerk in. Dwz. Het uurwerkje was in de basis wel correct, maar niet voor dit horloge. We praten hier over een Orient GrandPrix Almighty 64. Om duidelijk te zijn: Dit is niet mijn eigen horloge.
Hier hoort een uurwerkje met 64 jewels in te zitten, en deze had er maar 30. Op zich niet heel erg, maar dan is het niet meer origineel.
Maar nu had ik nog een volledig donoruurwerkje liggen, waar wel wat onderdelen ontbraken, maar waarmee ik met het 30 jewels uurwerkje een complete van kon maken. De balans kon ik helaas niet overzetten (ging wel, maar dit is een Triostat uurwerkje, en dat is een andere balans. Gelukkig had ik van de eigenaar nog een uurwerkje meegekregen, en daar zat wel de juiste balans in.

Zo zag het eruit, toen ik begon:

Het was ronduit smerig (en dat is het nog steeds…)

En hier beginnen we weer met de opbouw.

En het loopt weer. Hier nog met een andere balans, die is later vervangen door de juiste balans. Dat ziet er toch al beter uit, of niet dan?

De andere kant heeft maar weinig verrassingen

En dan de wijzerplaat erop, en de wijzers, en de montagering voor in de kast. Dan het uurwerk in de kast en dan kunnen de 2 halve ringen met juwels erop.

Helaas kwam ik er toen achter, dat het tandwiel van de automaat te ver afgesleten was, waardoor de automaat niet meer werkte. Hetzelfde tandwiel van het andere horloge paste niet, waar ik wel een verklaring voor heb: Hier zit de automaatbrug van de 100 jewels variant op, en die is net weer iets anders… Maar hetzelfde tandwiel van het 30 jewels uurwerk paste wel. Maar daar zitten dan weer geen jewels op. Maar als ik dan de keuze moet maken tussen een werkend of een origineel horloge, dat dan niet goed werkt, dan is het gemakkelijk… Liever een werkend horloge. We kunnen nog altijd een zoektocht starten naar het juiste onderdeel, al zal dat niet gemakkelijk worden.

En dit is het definitieve resultaat, een prachtig horloge, weer in originele staat hersteld (en hieronder met de juiste balans, met Triostat regeling):

18 likes

Man, man, wat een job. En weer een bijzonder horloge gered van de ondergang. En een steentje meer of minder mag hier dan ook niet meer uitmaken. Knap gedaan! Petje af!

1 like