Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Het Homer uurwerk :grin::ok_hand:t2:

2 likes

Ahh, leuke info, Abel. Dank hiervoor…
Ik wist niet dat dit Citizen werkje zo genoemd werd.

Even verder gezocht op ‘Homer uurwerk Citizen’
Nog veel meer info… o.a. een interessante site waar de relatie tussen dit Citizen kaliber en het ‘standaard’ Indiase HMT-uurwerk duidelijk wordt gemaakt.

afbeelding

10 likes

Haha nou dat is nog eens leuk.

Tof van je dat je dat nog eens gaat uit diepen. Echt leuk!!

Jij hebt deze sticker echt verdient

:cool:

En dat is zonder sarcasme voor iedereen die daar aan twijfelt. Ik vindt dat we elkaar af en toe echt wel kunnen waarderen. De :heavy_multiplication_x: wordt ook wel toegewezen :smile:

4 likes

Dank je wel! :pray:

1 like

Afgelopen dagen aan dit horloge gewerkt.

Waarom die niet liep…
Vuil een oppervlakkige corrosie.
Mogelijk wat zout wat in het horloge gekomen en de rotor wilde daarna in transitie naar koraalrif…
Normaal verwijder ik olieschade, maar dit keer heb ik toch dat rif verwijderd…
Ook 2 onderdelen vervangen vanuit een donor.

Kast aangepakt en opnieuw lume aangebracht. Iets “warmer” dan ik voor ogen had, maar het stoort me niet dus laat het mooi zitten.

26 likes

Leuke :+1:

Ik heb mijn Tissot Navigator gefixed. Groot woord maar de binnenring draaide niet. Nu moest ik eerst op zoek naar een geschikte sleutel die ik uiteindelijk hier op het forum heb kunnen scoren (dank @capice ).
Daarmee kon de operatie van start. Het bleek dat het rad los van de kroon was gekomen en een prutser had in het verleden deze met een lijm volgestort. Draad schoongemaakt, asje past weer en voilà: een werkende GMT ring :blush: Gelijk een ander bandje met wat meer taper. Vind het veel beter passen. Nu nog een servicebeurt, want dat is hard nodig.

20 likes

Niet dat ik er nog niet zo eentje had, maar ik kon het niet laten.
Na een tip van mijn horloge maatjes heb ik deze toch maar gekocht.
Een Elka Staatsmijnen jubileum horloge.
Deze heeft, zoals ook alle andere Staatsmijnen horloges , een zwaar leven gehad. Misschien zelfs wel ondergronds gedragen! De kast toont de lange geschiedenis, maar de binnenkant is perfect in orde. Ik kwam zes service tekens tegen.

De band in de prullenbak, kast in de ultrasoon, nieuw glaasje, , lug teruggebogen, afgesteld, wijzerplaat heel voorzichtig gereinigd( Radium!) , en een nieuw bandje.

23 likes

Een horloge dat werd gekoesterd door zijn eigenaar. Die verdient het om vertroeteld te worden. Mooi geworden :+1:t3:

3 likes

Ik denk zelfs 1 eigenaar in die 70 jaar. De verkoper kwam uit Zuid Limburg…

3 likes

Blij te horen dat je de set meteen in gebruik kon nemen @Plees :+1:

3 likes

Van niet werkend naar werkend. Tweede kans om weer jaren gebruikt te worden. Ben blij dat ik een stukje historie heb gered.

17 likes

Mooi gedaan, leuk om te zien hoe die is geworden!

3 likes

Vandaag draag ik deze Genfa
heb deze gekocht als ‘in goede staat’ dan ga je ervan uit dat hij toch minstens loopt.
Niks was minder waar. De balansveer was als zo vaak volledig vervormd , tiretteveer gebroken.
Het caliber zou een Buren 10 1/2 zijn maar er is alleen Genfa Grandpric terug te vinden op de brug

Enfin ih heb lang gezocht naar een donor met goeie balans of naar andere balansveer maar er geen gevonden. Ook en vooral omdat ik dus niet zeker ben van het Caliber.
Dus eindelijk ben ik toch zelf maar beginnen plooien aan de balansveer en eureka hij loopt weer.
Geen waarden waar je meteen euforisch van wordt maar al bij al ga mag ik nu ook weer geen wonder verwachten van mijn skills
Dit toonde hij tenslotte na veel try and error op de timegrapher

Kan me er iemand verklaren waarom de BE trouwens hoger is face up dan face down? Ik leer graag bij nl
En hier om de pols.
Het is echt wel een kleintje, waarschijnlijk omdat het tijds en mode gebonden kleinere uurwerkjes waren, maar kan het wel hebben met m’n kippepolsjes.
Hij heeft geblauwde wijzers btw.

Hier om de pols

15 likes

Wauw, erg knap gedaan.

WP boven of ander kan er geloof ik aan liggen dat er iets speling in de positie van de balans is zit, of vieze jewel. Of een gare haarveer die niet helemaal recht schommelt door buigingen.

Terugplooien is vrij lastig begrijp ik van de mensen die het wel kunnen (ik nog niet) dus netjes gedaan.

Buren 10 1/2 slaat waarschijnlijk op de maat,.10 1/2.ligne. Je kunt kijken of het een Buren caliber is in ranfft. Zoeken naar Buren, diameter 10 1/2

2 likes

Dat de balans niet helemaal recht schommelt wil ik graag aannemen. De balansveer was dan ook echt in een hoefijzervorm vervormd en was dan ook flink vernachelt. Ben al meer dan tevreden dat ik hem tot hier kreeg.

2 likes

Netjes hoor! Zeker voor zo’n oudje!
Kan het zijn dat het kompas pinnetje teveel ruimte heeft? Dat zou de BE wisseling kunnen verklaren?

2 likes

Mooi oudje, deze Genfa.
Knap gedaan met de balansveer. Resultaat helemaal niet slecht.

.
Heb zelf deze, maar met totaal ander kaliber (AS11230)

Even bij Ranfft / Buren gekeken, en ik denk dat het deze is:

Die 1910 op de Ranfft pagina slaat natuurlijk helemaal nergens op, ik denk eerder1950 of iets later.
afbeeldingafbeelding
Links Yoeri, rechts Ranfft.

11 likes

Goed speurwerk Lex!

1 like

1950 of later lijkt me sterk zonder schockprotectie od niet?

1 like

afbeelding

Zou kunnen. In 1950 werd nog niet altijd een (moderne) shockprotectie zoals incabloc toegepast. Maar het zou ook 1940 kunnen zijn inderdaad. Maar zeker geen 1910!