Hier enkele van mij jaren '50 ‘Bullseye’ horloges. In de loop der jaren verzameld van beurzen en marktjes. Het zijn helaas niet altijd erfstukken, maar ik troost me maar met de gedachte dat ze ooit van iemands dierbare Opa zijn geweest.
Ze waren eigenlijk allemaal nog wel (een beetje) levend, maar moesten bijna allemaal ook stevig worden schoongemaakt, opgepoetst en soms van een nieuw glas voorzien worden. Recentelijk heb ik ze (Corona!) maar weer eens extra opgepoetst. In een vitrine staan ze toch wel stof te vangen en worden na enige tijd wat doffer. Dankzij het initiatief van @pmannaert maar eens hier op het forum. Het zijn er 7, ik kon niet kiezen, maar omdat dit een plaatjes topic is denk ik dat dat wel mag.
Ze lopen alle 7 nog, zouden eigenlijk eens geserviced mogen / moeten worden, maar omdat ik ze niet draag (te kwetsbaar en te klein) vind ik de uitgave van zeg eens zo’n 50 tot honderd Euro per stuk een te hoge en geen verantwoorde investering. Ze staan in de vitrine puur voor de schoonheid, want mooi zijn ze, althans dat vind ik zelf. Het zijn geen grote merken en min of meer toevallig zijn de meeste van Duits fabrikaat, daar heb ik ze niet op uitgezocht.
De Duitse Laco Sport met een Caliber Durowe 430 onder de motorkap.
Een eveneens Duitse Dugena Festa met een mij onbekend uurwerk, want ik kan 'm onmogelijk open krijgen

Nog een Laco Sport met een automatisch Durowe 552 uurwerk aan boord.
Vervolgens een Zwitser: Blita met een handgewonden AS1187 aandrijving.
Dan een horloge waar vrijwel niets over terug te vinden is. Een Feny. Duits fabrikaat, afgaande op het binnenwerk, een caliber GUBA 1050.
Als een na laatste weer een Zwitsers horloge, althans afgaande op wat er op het uurwerk vermeld staat: Unic. De wijzerplaat is merkloos en ik geloof dat er ook nooit een merk op heeft gestaan anders zouden daar sporen van te zien moeten zijn De plaat is echter helemaal gaaf. Het uurwerk als zodanig is een Unitas 148.
Tenslotte nog een Duitser. Een merk van goede reputatie, dat je maar weinig tegenkomt, een Mars. De ‘beweging’ zoals onze Vlaamse HF leden dat vaak zo mooi noemen is een Dugena 685 / PUW 60.
Dat was het dan. Enkele van mijn uit de vergetelheid ‘geredde’ horloges waar ik erg van kan genieten. Niet zo zeer om ze dagelijks om de pols te hebben maar om naar te kijken en me te verbazen dat deze machientjes van zo’n 60 tot 70 jaar oud er nog zijn en daarenboven nog functioneren ook.
Als altijd, dank voor het lezen en kijken,
Lex