Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Hoi,

De maat van de binnenzijde is ongeveer 30mm en inderdaad schroefdraad.

2 likes

Zojuist het 9e (!) serviceteken erin gezet!

28 likes

Het blijkt een ‘in house’ uurwerk te zijn! August Hohl heeft in 1930 en in 1953 het merk geregistreerd evenals de kaliber benaming AHO.
Leuk toch!?

7 likes

Aber es funktioniert noch immer?

Ja, loopt goed!

2 likes

Erg mooie, zeldzaam uurwerk schijnt het.

Vanavond iets uit 1976 weer gefixt :+1:t2:

17 likes

Ha, ik had hem al gepost, was ik alweer vergeten :woozy_face:

1 like

Deze ouwe lelijkerd uit 1973 heb ik ook nog gefixt :sweat_smile: loopt ook weer normaal.
Zaten 2 verkeerde schroefjes in balans.

11 likes

Zal proberen het facet glaasje wat op te poetsen. Fase 1: krassen eruit schuren

9 likes

…komt in orde :+1:

1 like

Ik heb nog een Seiko Vanac liggen met verrot facetglas, ben benieuwd naar de stappen die je neemt en materialen die je gebruikt! Kan je iets uitgebreiders posten?

2 likes

Ik gebruik GRAPHITE schuurpapier.
Had voor deze iets van 15 minuten (nat) geschuurd met korrel 1000
Wordt strakker als je het erna nog met korrel 1500 of 2500 schuurt.
Je krijgt dan een soort melkwit resultaat

Na het schuren moet je het dan nog met een dremel spiegel glad poetsen met Cerium Oxide polijstpoeder (mengen met water)

Gewoon stuk schuurpapier op een vlakke ondergrond leggen, beetje water erop en dan het vlak wat je wilt schuren er vlak op schuren.

Als je het glaasje uit je horloge hebt dan zal het wat makkelijker werken. Ik heb het uurwerk erin gelaten omdat de kast het schuurpapier net niet raakt bij schuren.

:point_down:
Dit blijft er op schuurpapier liggen en is het glas wat eraf is geschuurd.

:point_down:
Dit is het schuurpapier wat ik gebruik.
Verkopen ze niet bij de Gamma. Moet je even zoeken bij een speciaalzaak of online.

Dit kun je bestellen in Giethoorn en wordt ook gebruikt om edelstenen te polijsten
:point_down:

p.s. dit kan eigenlijk met vrijwel elk horloge glas wat krassen bevat.

Heb momenteel geen Cerium Oxide in huis. Zal dan nog wel het eindresultaat posten.

Hier nog een glaasje die wacht op de Cerium Oxide behandeling :point_down:

10 likes

Dat bied perspectief, werkt dit ook met de facetglaasjes van Seiko uit de jaren 70? Ik weet eigenlijk niet of dat vergelijkbaar materiaal is.

Dat denk ik wel. Beide glaasjes in voorbeeld zijn uit de jaren 70

Het nat schuren met Graphite schuurpapier gaat makkelijker en sneller dan je denkt.

Met korrel 1200 vd Gamma lukt het niet, of erg slecht.

Bij het schoonpoetsen met dremel ervoor zorgen dat het glas niet te heet wordt. Het zou dan kunnen breken.
Met pauzes en voorzichtig

2 likes

Thanks, eerst het horloge lopend krijgen, dan ga ik dit eens uitproberen :+1:

Je zou kunnen oefenen op een donor.

De Cosmotron is ook een ‘test case’ :sweat_smile:

1 like

Het merk Eklora is mij onbekend, maar gok Scandinavisch plakmerk. Op rikketik bij de Zweedse grabbelton meegepakt. En als ik Google zie ik exemplaren op Tradera.

Heeft een FHF 97 uurwerk. Had een service nodig….
afbeelding
De balans was gemagnetiseerd en was eerst ook nog koppig. Alleen heeft de FHF 97 een palletje om de ruimte tussen de regulator pinnen aan te passen. Die zat te strak. Daar mee prutsen en warempel de amplitude schoot omhoog en de lijnen werden recht. Weer iets dichter gezet omdat de kroon omlaag te veel ruimte had.

Zo geeft deze ervaring weer een les voor andere uurwerken om alerter te zijn op de pinnen van de regulator.

En dat voor een 5 euro grabbelaar! Leuk!

12 likes

Hier ook weer eentje onder de levenden:

Deze kwam enige tijd geleden binnen in een lotje vanuit Zwitserland en dit was de meest toegankelijke (ook in letterlijke zin: er zit er eentje bij die ik vooralsnog niet open krijg) dus daarom met deze begonnen.
Wijzerplaatsing moet nog eens overnieuw, is nog niet perfect.
Loopt verder aardig, zeker aangezien er een lager steen uit de kloof viel toen ik oude olie aan het uitpennen was :scream:. Ik heb geen stenenpers, daarom maar met de triebniet vlak “level” gedrukt en de hoogte speling lijkt redelijk te kloppen. Beetje grote beat error (3.3) maar met een vaste piton laat ik het maar zo.

Ik had gezien het merk een manufactuur uurwerk verwacht maar er zat een AS1220 in (wel met gesigneerde brug). Vooralsnog kan ik niets terug vinden of Piaget vroeger AS gebruikte.

10 likes

Knap gedaan. Benieuwd wat het was voor iemand er Piaget op zette.

3 likes