Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Deze was zo simpel, dat het me verbaasde. Dus vakwerk valt wel mee, al begin ik er wel behoorlijk in geoefend te worden, dat dan weer wel…

4 likes

Netjes geworden. Weer een mooie aanwinst met eigen inbreng.

1 like

Bij dit resultaat is ook een quartz horloge leuk. Leuk om te hebben, leuk om te servicen, niet alleen door cracks zoals jij, Patrick, maar misschien ook voor de wat meer beginnende horlogeamateur. Jouw super aanwinst, die prachtige Vibrograf timer laat hier gelijk zijn kunsten zien.
Een leuke Seiko ook, van een niet alledaags modelletje en 0,02 sec… wow!

image image Tadaaa

Mooi voorbeeld, leuk verhaal en een gaaf draagbaar horloge als resultaat. Dank voor het delen van je verslag.

3 likes

Klasse :+1:t2:

En weer eentje van de Rikketik. Deze keer een leuke Bullseye. Een Iaxa. Het horloge liep wel, maar zeer zwakjes. Dus even helemaal uit elkaar gehaald. De originele blauwe veer heb ik laten zitten, levert nog net genoeg kracht. Wellicht dat ik die nog eens vervang, maar voorlopig is het nog goed genoeg (250° amplitude). Geen idee hoe oud deze is, maar hij heeft al Incablock. En zit in een “waterdicht” kastje. Helaas geen staal, maar het is wel goed gebouwd. Een binnendeksel voor meer waterdichtheid (de caseback drukt de binnendeksel op het rubber).
Het uurwerkje is een Felsa 465. Erg leuk uurwerkje, alleen de balans was wat lastig terug te plaatsen.
Wel vergeten even foto’s te maken van het uurwerkje, dus maar even een foto van internet:

En dan de foto’s van het horloge. Ik moet nog wel even een ander bandje zoeken, zit wat strak om de pols. Maar ik vind het een erg leuk horloge, en zal het nog wel vaker dragen…

27 likes

@VmaxNL
Mooie klassieke bullseye, Patrick. Een fraaie wijzerplaat met een 2-4-6-8-10-12 indeling (mijn favoriete cijferconfiguratie); de open 4 is apart.

image image

Mooi uurwerk ook, die Felsa 465. Lekker leesbaar ook dat kaliber nummer, zo op de rand van de platine en nu eens niet verstopt onder de balans.

Een echt duideleijk stukje over de geschiedenis van het merk heb ik niet kunnen vinden maar er zijn diverse links waar Iaxa vermeldt wordt en uit alle referenties blijkt dat het wel om kwaliteitshorloges gaat. Dat blijkt ook uit het gebruik van het Felsa uurwerk.
Op een Catawiki aanbieding vind ik:
“Iaxa, een Belgisch merk van Zwitserse horloges gemaakt door de zonen van Jacques Meyer in Brussel.”
Op Mikrolisk vind ik dit:

Een leuke vintage vondst van Belgische herkomst, veel plezier er mee!

9 likes

11 likes

Volgens mij ook een Belg,

13 likes

oeps, verkeerde topic. Leeft hier al twintig jaar :nerd_face:

9 likes

Ik had afgelopen zondag op de rikketik van @basvg een paar penanker horloges gekregen. Er waren 2 Kienzle horloges bij en 1 van die horloges heb ik vandaag onderhande genomen.

Het uurwerk is een Kienzle 051e/53 en die zag er nog heel redelijk uit. Er bleek echter een astapje gebroken te zijn.

Dus uitgesleuteld dacht ik. Maar er was nog een Kienzle, maar dat was een ander uurwerk namelijk een 051n/53. Op Ranfft even aan het vergelijken geweest en deze uurwerkjes horen bij dezelfde familie, maar met enige wijzigingen, met name aan de basisplatine.

Ik heb ze eens naast elkaar gelegd en dacht, misschien zijn de tandwielen wel hetzelfde, dus de 051n/53 gedemonteerd en het bewuste tandwiel vergeleken met die uit het andere uurwerk. Op het oog exact hetzelfde, met het verschil dat hier wel een goed astapje aan zit.
Dus het uurwerk weer opgebouwd en het kwam me allemaal zo bekend voor…
Het lijkt allemaal als 2 druppels water op een Ruhla UMF 24 uurwerk.

Ruhla

Kienzle

De werkwijze van beide uurwerkjes is precies hetzelfde. Ook bij de Kienzle kan de veerton er later in geschoven worden en ook de hoogtelucht van de balans kan afgesteld worden en de balans loopt met 2 conische uiteinden in stalen putjes.

Enfin, na alles netjes gemonteerd te hebben loopt het uurwerkje weer dapper door.
Nu nog een 20 mm bandje vinden en dan is ie helemaal weer klaar voor zijn 2e leven.

Bas, nogmaals bedankt en we hebben weer wat geleerd over Kienzle uurwerken.

31 likes

Vakwerk :+1::ok_hand:

1 like

Na aankoop een week of 4 liep die niet meer…

Na reparatie door @basvg:heartbeat:

Doet deze schone uit GB het weer very very good :+1: :+1:

Thanks Bas !! en @Lexaf voor het nieuwe plexietje :+1: :star_struck:
En de juwelier voor het nieuwe bandje…
En ik bedank mezelf dat ik hem vaak en veel mag dragen en hiernaar mag kijken :face_with_monocle: :nerd_face:

21 likes

Geweldig Peter!
Die Duitse dingen hebben geen geheimen meer voor jou!
Ik heb laatst een grote lot gekocht met allemaal Duits spul.
Nog een paar andere Kienzles ook.
Daar komt nog wel eens wat van voorbij!

5 likes

Ik heb vandaag weer een oudje ’ gered’
Zilveren kast, al wel een anker- uurwerk AS 554 .
Toen ik na de schoonmaak alles weer in elkaar had , bleek de opwindveer gebroken. Dus kon alles weer open.
Ook déze vroege AS heeft, net als de 984 een linkse schroefdraad op de veerton. Typisch!

23 likes

Je he, zeker als je het niet verwacht. Heb ooit een schroef stuk gedraaid. :joy: Dus nu extra alert bij dit soort uurwerkjes of als het niet lukt. :sweat_smile:

7 likes

Nog eens vlijtig bezig geweest, maar nu onder het motto: Soms heb je pech en soms heb je geluk…

Dit Nedýs horloge heb ik ook van de Rikketik vandaan. Ik vond de wijzerplaat erg mooi en ik wilde gewoon nog eens een horloge met subseconde hebben. Het liep heel erg slecht, en toen ik het open maakte, was al meteen duidelijk waarom: Smerig! Maar er was ook nog iets anders loos. Dat bleek, toen ik het uurwerkje demonteerde om in de Elma te doen. Het secondenrad van het Cupillard 233 uurwerkje was krom, duidelijk te zien met het blote oog. Geen wonder, dat die het niet meer goed deed… Maar… Ik had nog een horloge gekocht met subseconde. Lang niet zo mooi, maar wel met eenzelfde uurwerkje erin. Toeval, dus daar het secondenrad uit gepeuterd en in dit uurwerkje gezet.
En nu loopt het weer! Ik zal er nog eens een nieuw glaasje op zetten, want dat is kapot, en ik moet op zoek naar een 17mm bandje in XL maat voor mijn polsen…

Over het merk Ned’ys kan ik maar weinig vinden. Wel een paar vermeldingen over wat horloges van het merk, maar niets over de historie. Het zal wel een van de vele plakmerken zijn geweest. Maar dat doet niets af aan de zeer leuke wijzerplaat, en dat het verder een erg leuk horloge is.

21 likes

Mooi geworden, respect :+1:

Super leuk horloge @VmaxNL . Eigenwijze wijzerplaat met dat bloemetje. en nog mooi schoon ook (de wijzerplaat dan). Het 233 werkpaardje is inmiddels ook weer schoon, begrijp ik. Er zwerven er gelukkig nogal wat van rond, dus reserveonderdelen of donoren zijn meestal geen probleem. Aan de opbouw te zien en naar de geschatte leeftijd (ca 1950?) is dit nog een originele Cupillard. (een 233 ‘new’ als ik bij Ranfft kijk), de nog oudere van 1935 heeft een andere brug).

image Cupillard 233 - 1935

image Cupillard 233 ‘New’- ca. 1950

image Cupillard / FE 60/70 familie van na 1960

De latere FE versies hebben vaak die lelijke gestanste bruggetjes met zo’n wafelpatroontje. Zijn de onderdelen van de oude Cupillards goed uitwisselbaar met die nieuwere FE 233-6x calibers?

Een 17 mm bandje kan ik wel voor je maken. Had je er al een glaasje voor? Dat heb ik ook nog wel liggen denk ik. Stuur bij interesse maar even een PBtje.

image

Het kastje lijkt mij (ooit) 20 mu verguld (te zijn geweest, maar misschien valt daar nog wel met succes wat aan op te poetsen. Vaak zit er nog meer (rest) goud plating op dan je denkt en dan ziet zo’n kastje er ineens spectaculair beter uit als alles weer glimt. Messing glimt ook mooi dus voor af en toe een dagje dragen even napoetsen en hij ziet er weer een poosje als een echt gouden horloge uit!
Aan het verguld merkje te zien is het een Frans horloge. Klopt ook met de Cupillad die er in zit.

Wat ‘NED YS’ betreft:

op NED vind ik dit:

op YS vind ik dit:

Maar dat is allemaal Zwitsers, niet Frans, en op NEDYS, NED-YS en NED YS vind ik:
NIKS! :slight_smile: Frans plakmerkje denk ik.

En zo is het!

6 likes

Laat je de veer altijd zitten bij een service?

@VmaxNL, ik heb ook nog wel een Cupillard 233 voor onderdelen liggen, moet ik het seconderad er even uitpeuteren voor je?

1 like

Ja soms wel. Als het niet erg vuil is, laat ik ze soms in de open veerton erin zitten. Arbre er wel uit.

1 like