Fenomenaal
Echt een heel gaaf horloge en een schitterende techniek. Ik had het toevallig al eens langs zien komen bij Wristwatch Revival en ik was toen al gefascineerd en hij is meteen op mijn lijstje gekomen.
Ik ben benieuwd als hij helemaal klaar is of als de tweede helemaal netjes is geworden.
Ik heb ooit daarvan een verslag gekeken op wristswatch revival. Geniaal!
O, ik was niet de enige😂
Hahahaha, nope, ik herkende hem meteen
In Juli kocht ik een zak horloges waar wel wat grappig spul tussen zat, deze keer ga ik het hebben over de Prisma:
Op het eerste gezicht niet zo mijn stijl, maar toch leuk genoeg om op te knappen!
Eerste diagnose was, kapot glas, gebroken veer, opwinden via de kroon ging soms wel soms niet en verder gewoon een ranzig ding.
Maar wel een leuk FHF ST 97 werkpaardje erin.
Dus eerst maar eens uit elkaar gehaald en een rondje door de Elma gemaakt:
Vervolgens wilde bij de montage de nieuwe veer niet in de ton (diameter net te groot) dus de veer er uitgehaald en met de hand teruggezet, bij de laatste winding floepte hij uit mijn hand en werd de veerton door de zolder geslingerd, zo midden in de “moet nog naar de kringloop” stapel
Na 45 minuten zoeken toch weer gevonden en de montage ging weer verder. Vervolgens haakte de arbre niet helemaal mooi in dus moest de veer iets bijgebogen worden. Bij verdere montage bleek de geïntegreerde tirette(veer) met bascule(veer) niet strak genoeg om het wisselrad goed in het transmissierad gedrukt, dus iets verbogen en toen liep alles weer lekker, het probleem van het wel/niet opwinden was dus ook opgelost
Daarna zag in bij de montage van de incablocs dat er een harpveertje kapot was, die ben ik dus vergeten dicht te doen en is denk ik in het mandje van de Elma blijven haken…… SUKKEL!!!
Wel, gelukkig had ik laatst op aanraden van @Vintagewatchstuff al een assortimentje gekocht waar ik een nieuw harpveertje uit kon halen:
Alleen krijg je deze niet gewisseld met het systeem ingebouwd, dus bij gebrek aan een stenenpers heb ik dit met de triebniet uitgeperst en weer ingeperst, goed visueel controlerend hoe diep deze er weer in moet, niet ideaal, maar de leerervaring vind ik belangrijker:
Nieuw veertje weer op zijn plek:
Eerst de balans teruggeplaatst en de speling gecontroleerd, dit leek goed.
Daarna ankertje en brug erin en de volledige balans weer gemonteerd, het uurwerkje begint direct vrolijk te tikken
Dagje laten inlopen en vanavond in de kast met nieuw glas geplaatst, op de timegrapher en zie daar!!
Beetje afregelen en super strak, niet meer dan 3 seconde verschil tussen verschillende posities
Leuk struisvogel (aka kippenpoot) bandje gemonteerd die ik van @BG1 gekocht had vorige week en morgen maar eens lekker dragen, ik ben weer helemaal blij en heb weer wat geleerd
Nu maar weer opzoek naar een stenenpers
Fijne avond allemaal!
Knap! Veel draagplezier ermee!
Respect Tim, dat is weer een pareltje
Thanks mannen!
Mooi resultaat, veel zweten en pielen, wat onzichtbaar is nadat het klaar is.
Goed resultaat…
Eer van je werk!
Prachtig hoor Tim, mooi gedaan, en van die zak horloges daar zit best leuk spul tussen, en zo niet dan goed voor onderdelen.
Klopt! Heb alle penankers gedoneerd, een paar quartzen ook, de Lasita en Livarno moeten nog opgeknapt worden en de rest gaat de onderdelenbak in of terug op MP.
Mooi resultaat Tim. Het mag dan misschien niet jouw stijl van horloge zijn, maar het is toch een erg leuke Prisma hoor.
Deze week in de avonduren ook nog 2 dameshorloges gedaan, wat een gepriegel is dat toch, om eerlijk te zijn doe ik deze helemaal met de hand omdat me de Elma wat te grof lijkt.
De eerste is een Foresta met een Förster 300 erin, helaas een gebroken balansas en opwindas:
Gezien de schade besloten om het uurwerk te vervangen door een Felsa 4062 (exact hetzelfde), die dus ook nog een beurtje gegeven:
En een Technos die ik een tijdje geleden gekocht had, liep helemaal niet, maar was gewoon vies.
Tevens een nieuw glaasje en mijn vriendin is weer blij
Grappig zo die raderen op een rijtje:
Gelukkig heb ik nog maar iets van 4-5 damesmodelletjes in de bak liggen, is toch wel gepruts hoor…
Knap priegelwerk. Wat heeft die Foresta een grote balans!
Ja omdat het uurwerk zo klein is neemt hij zowat de helft van de ruimte in!
Wel irritant bij die FHF 69-21 van de Technos, de tappen van 2 raderen moeten “door” het ankerrad gesmeerd worden omdat de stenen onder het ankerrad liggen, dat was een klusje voor onder de microscoop
Respect van mij( en ook van m’n echtgenote) . Welke diameters hebben deze?
Vandaag mijn 2e Seikomatic-R gedaan. Ik had onlangs hetzelfde model al voorzien van nieuwe lumen en meteen het uurwerkje een beurtje gegeven. Vandaag was de andere aan de beurt. Ging lekker vlot, omdat ik nu wel wist, wat ik kon verwachten. Ook de lumen aanbrengen was een fluitje van een cent, ware het niet, dat de urenwijzer me flink wat tijd kostte, door kwijt te raken…
Maar het 8305 uurwerkje loopt nu weer als een trein (280° amplitude), wat voor een uurwerkje van 57 jaar oud zeker niet slecht is, en zeker niet voor een Seiko, die toch altijd al een wat lagere amplitude heeft.
Maar de lumen zijn weer fantastisch gelukt, vooral omdat je ze overdag gewoon niet ziet. Deze heb ik wel in de originele groene kleur gedaan, is zeker zo mooi als de andere. Maar ik vind de wijzerplaat van deze mooier (oliegrijs).
En nu de lumen hersteld zijn, mag de zilveren waarschijnlijk wel weg.
Thanks! Ongeveer dezelfde maat als die Pontiac van je vrouw.