Nog niet 'spring’levend, maar wel al een aardig passend wijzerplaatje gevonden. Het zoeken is toch het leukst, nu zien dat er leven in komt
Pie pan. Zat een fout kaliber in. Verkeerde wijzers en een niet kloppend glaasje.
Op ebay een kaliber gevonden uit Duitsland.
Wijzers uit Griekenland .
En de horloge maker had nog een correct glaasje.
Schitterend !
Deze heeft dus wat we noemen een multinationaal DNA
De zeer vage beschrijvingen van horloges uit Japan:
Nu bleek met het horloge rechts helemaal niks mis te zijn en liep goed. Maar met het horloge links, de reden waarvoor ik ze kocht bleek een boel mis. De kroon was afgebroken van de stift. Ik kwam er ook achter waarom waarschijnlijk, de stift zat muurvast en was met geen moeite er uit te trekken. Daarnaast schroefde de kroon niet goed in.
Een gokje gewaagd op een mogelijke donor voor een nieuwe kroon + stift. Gelukkig bleek de stift en kroon combo universeel tussen verschillende Seiko modellen met schroefkroon uit deze periode. Kroon + stift donor voor deze JDM automaat was een Europese quartz
Bovenkant van het uurwerk uit elkaar gehaald om de afgebroken stift te verwijderen die muurvast zat. Na een hoop geruzie met het uurwerk en een weggesprongen onderdeel weer in elkaar gezet. Alles werkt goed en de kroon schroeft weer goed terug na het schoonmaken van de kast.
…Heb je er een pracht van een horloge bij en surplus uiteindelijk twee voor de prijs van één
Allereerst even een klein verhaaltje wat vooraf ging…ik kocht op ebay 3 maanden geleden een Urika horloge om op te knappen. Ik denk, Coronatijd, nergens is iets te doen dus kan ik mooi wat prullen met horloges. Het horloge werd vlot opgestuurd en het wachten kon beginnen. Maar het duurde en duurde.
Ik had contact met de Spaanse verkoper, die zeer behulpzaam was en volgens zijn informatie zou het horloge zich reeds in Nederland bevinden en dus besloot ik nog af te wachten. Na nog eens 3 weken heb ik contact gezocht met PostNL (SpotNL).
Dat gaat ook niet zomaar trouwens. Je moet online een aantal vragen invullen en je krijgt een code. Dan na een tijdje wachten krijg je eindelijk een telefoonnummer dat je kunt bellen.
Ik kreeg een medelander aan de lijn die bijna niet te verstaan was en die vertelde mij dat het pakketje retour afzender gegaan was omdat mijn postcode niet te lezen zou zijn.
Dat zou een plausibele verklaring kunnen zijn, ware het niet dat de naam en adresgegevens netjes uitgeprint waren in een duidelijk lettertype.
De verkoper verzekerde mij dat ik mijn geld terug zou krijgen en we waren bijna zover om alles af te ronden, toen gisteren ineens het horloge in de bus lag. De man aan de telefoon bij PostNL heeft dus glashard zitten liegen en het pakje is dus gewoon kwijt geweest, maar het is nu gearriveerd en we kunnen aan de slag.
Zo kwam ie aan. Te vies om aan te pakken zeg maar.
Het uurwerk zou nauwelijks lopen en na een paar seconden stilstaan.
Oh, nog even zeggen dat het uurwerk een vrij onbekende Hamazawa 5026A automatic is.
De geschiedenis van dit kaliber is een beetje in nevelen gehuld. Maar een samenwerking met Seiko is overduidelijk. Er wordt namelijk gebruikt gemaakt van de zgn. “magic lever” om de veer op te winden.
Hier is de rotor al verwijderd en zie je de magic lever
Na inspectie blijkt er een astapje van de balans gebroken te zijn en loopt het horloge maar in één positie. Jammer natuurlijk, maar ik had hem gekocht omdat ik toch wat onderdelen van zo’n uurwerk heb liggen. Of eigenlijk heb ik twee complete uurwerkjes die allebei lopen en die ik al ooit eerder heb geserviced. Dat is trouwens geen fijn werkje omdat alle asjes inclusief balans in één keer onder de bovenplatine gemonteerd zijn. Er bestaat ook een type 5026 B waarbij ze de platine gedeeld hebben waardoor montage heel veel makkelijker wordt.
Enfin, door de kapotte balans heb ik besloten om één van de goede uurwerkjes te gebruiken en dus hoefde ik alleen de wijzerplaat met wijzers over te zetten.
De kast heeft een tijdje in de ultrasoonreiniger liggen spartelen en ziet er nu redelijk goed uit.
De plexi (met facetten) heeft helaas een grote scheur. Omdat ik geen andere heb laat ik hem even zitten. Ter zijner tijd zal er toch een andere plexi in moeten en al is dat een gewone plexi, dan is het ook goed. Een plexi met facetten zoals deze zal moeilijk worden vrees ik.
Hij is toch wel mooi opgeknapt vind ik en de wijzerplaat heeft een mooi zomers kleurtje.
Vlug een bandje er aan en om de pols.
Mooie reportage Scudo
De post is dus niet alleen in Belgie een ramp
Ikzelf had nog nooit gehoord van dit wel Speciaal merk Proficiat met je nieuwe aanwinst
Wat is de afmeting van het glas, en aan de onderkant geslepen?
Ongeveer 31,2 mm. Maar het is niet geslepen. Het is geperst want het is plexiglas en inderdaad zitten de facetten aan de binnenkant
Ik had recent iets soortgelijks met een aankoop uit Spanje. Het pakketje stond volgens de Ebay track and trace al bijna 3 weken op “aankomst/ontvangst in land bestemming”. Via PostNL kon ik het niet tracken.
Ik stuurde de verkoper via Ebay een bericht om te vragen of hij de status wilde opvragen, omdat er geen beweging in leek te zitten. 's Middags ging de bel en werd het pakket alsnog afgeleverd.
Heeft dus gewoon ergens een aantal weken gelegen…
Inderdaad exact hetzelfde als bij mijn pakketje. Het staat nu nog dat hij bij de post ligt .
Deze duurde gewoon 3 maanden.
Door de inspirerende posts van @Tonosama én het slechte weer de moed bijeengeraapt om deze leuke Yema Yachtmaster nog eens wat beter te bekijken. Batterij erin, LCD display aarzelend 7777 weergeven en dus een beetje hoop.
Vervolgens ontdekte ik een ontbrekend kontaktje bij één van de pushers… Ach, gezien het gemak waarmee Edgar modules uitneemt en de ervaring dat ze er vaak ook ongewenst al soepel uitvallen gewoon nog eens verder kijken -
Helaas blijkt hier het wijzerplaatje dus van de glaskant uit gemonteerd, dus ja hoor wijzertjes eraf. En nog erger - van dat kontaktje bleek zelfs niets te vinden.
Al met al deze reanimatie na wat verder gezucht en gesteun maar weer even opgegeven.
Met natuurlijk de hoop dat er weer snel een positieve post in dit interessante topic voorbij komt
Ja Don soms valt het mee,soms valt het tegen …maar met
Johan Cruijff’s gezegde in gedachten "elk nadeel heb zijn voordeel "
('n mooie Yema )
Perfecte aankoop staat ook nog op mijn lijstje
Dit horloge was een wrak toen ik hem toegestuurd kreeg. Nieuw plexi glaasje, wijzerplaat beetje gepoets en uurwerk beurtje gehad. Best leuk horloge! Helaas beetje klein op mijn pols.
Zijn er ook before foto’s? Dat is juist interessant.
In Japan een Seiko Silverwave gekocht. Helaas werkte hij met een nieuwe batterij niet Met quartz is dat altijd een gok en de gok pakte bij deze niet goed uit. Omdat hij wel in mooie staat was wilde ik er wel wat moeite in stoppen hem weer aan het werk te krijgen.
Ik kon twee dingen doen, het laten repareren bij de horlogemaker of wellicht opzoek naar een donor horloge. Die tweede optie was de snelste en goedkoopste route En wie weet had een donor alsnog nodig geweest als bepaalde onderdelen defect bleken bij de service. Deze 8229 donor gekocht in Japan die wel liep. Geen slecht horloge maar wel een bekrast glaasje en hij was niet duur.
Uurwerk verwisseld met de blauwe. Werkt weer goed en zat vandaag om de pols.