Hahaha grapjas
Ik heb nog een stuk of 3-4 gelijksoortige in de opknapbak liggen, ben benieuwd wat ik bij deze tegen ga komen…
Hahaha grapjas
Ik heb nog een stuk of 3-4 gelijksoortige in de opknapbak liggen, ben benieuwd wat ik bij deze tegen ga komen…
alvast wat tapjes bestellen/regelen??
grappentapper…
Nee gewoon een jaartje wachten met die ouwe zut en eerst oefenen op de nieuwerwetse spullen
Ik geloof je. Voor een dame uit 1942 bleek een nieuwe opwindstift (makkie) niet genoeg. Anker leek ok maar… werd gewoon vastgehouden door oude olie. Geen tap. Setting lever spring gebroken. Kunstzinnige veer met roestpuntje.
En ongeveer al mijn horloges zijn van voor 1950… uhh 1930. Beloofd nog wat.
Hahaha exact, jij kan je lol op
Sja… en ze lag al zo’n 10 jaar in een laatje te wachten totdat ik het aandurfde.
Het uurwerk is namelijk best klein…
En ze verdiend het best want met veel liefde gedragen. Vol met horlogemaker krabbels. En er zijn ooit aftermarket robijntjes opgezet.
Linksom of rechtsom, ooit gaat ze weer leven!
Hele charmante kast! Die verdient inderdaad een werkend uurwerk!
Veel succes met de rescue!
Ja, die snap ik! Want dat gaat bij mijzelf ook zo!
Zo lang kan ik niet wachten, dan doet bij mij niks het meer ben ik bang.
Geweldig om te lezen, pet af!
Mooi horloge, toch zijn die damesuurwerkjes ook leuk om te servicen vind ik
Inderdaad! Veel trubbels met die oudjes!
vandaag was de rado spacewing aan de beurt. Bij aankomst werkt ie niet, de kroon kan ook niet bediend worden en het rado logo is van de plaat af gedonderd, verders ziet ie er echt wel smerig uit.
Het ding gedemonteerd: de tige was een en al opgedroogd vet, net als bij de diastar 2 en het ankerrad had een kromme tap. de tige is gepoetst en het ankerrad vervangen
Terwijl ie in de kuismachine zat even het glas en de kast aangepakt
Dan ook ineens de wijzerplaat terug van zijn logo voorzien
alles terug gemonteerd en de kast in gezwierd
eindtiming
en dan het eindresultaat
en nog een paar prentjes om de pols, draag lekker groot met zijn 41 bij 40 mm kast.
Toen ie binnen viel vonden we het een oerlelijk horloge, we vroegen ons af waarom we dat in godsnaam gekocht hadden - de prijs zal er wel voor iets tussen zitten lekker goedkoop en betaalbaar - maar nu ie klaar is, is het toch een erg coole leuke aparte verschijning om de pols en vinden we hem zowaar mooi. en hij zit ook nog lekker ook ondanks de forse kast. Een toppertje dat voor zekers draagtijd zal krijgen in de toekomst.
Rado we love rado
Van wrak naar (bijna) nieuwstaat, knap werk weer, een mooie Rado toch wel
En weer een mooie Rado in de collectie! Gefeliciteerd!
Terecht dat jullie van Rado houden. Sinds ik jullie restauraties ervan volg kijk ik er met heel andere ogen naar. Top weer van jullie!!
Heel knap geworden weer!
En nogal aanwezig op de pols. Ook wel eens leuk. Geniet ervan!
Vandaag heb ik weer een beetje een zeldzaam uurwerkje een 2e leven gegeven.
Het uurwerk is namelijk een Arogno 120 en die zijn al in 1945 uitgekomen. Je komt ze niet zo vaak tegen.
Het uurwerkje liep wel, maar daar was dan ook alles mee gezegd.
Eigenlijk een vrij simpel uurwerk al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen als je ziet dat alle asjes onder 1 platine zitten. De veertrommel kan er (net als bij Ruhla) tussenuit geschoven worden en dus ook als laatste er tussen geschoven worden.
De asjes bleven netjes staan en ik hoefde er de bovenplatine maar op te leggen en alles zat meteen goed. Dat zal overigens wel toeval geweest zijn, maar omdat de veertrommel er nog niet in zat zou je ook langs alle kanten de asjes wat kunnen manipuleren.
Eigenlijk was het uurwerk zoals zo vaak voornamelijk erg vuil en na een goede cleaning loopt ie weer voortreffelijk al is de beat error aan de hoge kant. Helaas is deze niet zo gemakkelijk te corrigeren en met zo’n zeldzaam uurwerk blijf ik er dan ook liever vanaf.
Arogno 120 uit 1945
Hij zit gemonteerd in een NOTS horloge.
Ik ben wat blij met de microscoop. Velen voor mij hebben het al gezegd, maar ik zeg het nogmaals…een microscoop is echt een gamechanger als je aan horloges werkt.