Vorige week arriveerde het verjaardagspakketje met wel 10 radootjes in. Doordat het nogal druk is en de interesses zich ook ietwat verlegd hebben, is vandaag pas nummer 1 aan de beurt gekomen: de rado Elegance, nummer 1 van 10 en stiekem hopen we toch ze alle 10 nog aan de praat te krijgen. Dit is ie bij aankomst, hij loopt niet:
het probleem zat bij de achterkant, 1 van de schroeven was helemaal vastgeroest en je kan ze niet uitboren want dan krijg je nooit nog iets deftigs van achterdeksel en bezel gemaakt. de schroef rechts boven was de boosdoener, een en al roest toen het eindelijk eruit was na veel gepruts.

zo zag het er dan uit toen alles los was. De verroeste schroef en de bijhorende roest op het achter deksel zijn denk ik wel goed zichtbaar
Dan alles gedemonteerd en in de pot klaar voor naar de kuismachine te verhuizen
Tijdens het kuisen hebben we de schroef en de kast even aangepakt en een nieuwe joint gestoken
En dan de montage, die we beginnen met de veer en de incablocs
We gaan verder met het raderwerk en het anker
Nu gaan we naar de voorkant voor wijzerwerk en opwindwerk. de wijzerspanning was te laag, dus die is gecorrigeerd met het daartoe bestemde gereedschap. je steek altijd een vijfkantruimer in de minuutpijp voor je gaat tikken. Niet iets rond dan keep je in op het ronde en krijg je het ronde ding er niet meer uit, niet iets vierkants dan is de spacing voor vernauwen te groot. Dit was een gesloten minuutpijp, daar hebben we een setje of 2 - 3 kleine vijfkantruimertjes voor afgebroken zodat we verschillende diktes vijfkant hebben om eendert welke minuutpijp mee te kunnen tackelen 
dan gaan we de balansmontage en de tussentijdse timing met halfopgewonden veer doen. Tussentijdse timing in 3 posities: DU - DD - VCD
Ziet er netjes uit en dus kunnen de wijzerplaat en de wijzers gemonteerd worden
Alles de kast in. de schroeven zijn met een beetje olie ingedraaid zodat het inroesten van een schroef niet meer voor zal vallen in de toekomst
Eindtiming met vol opgewonden veer, wederom in 3 posities
En dan het eindresultaat om de pols. Nondepie toch wel een heel mooike. er zit wel een kleine beschadiging op het glas, die zat er al en dat gaat zo blijven, we leren er wel overheen te kijken. Vooral omdat we geen glas vinden voor dit horloge, dus het is van de moetes 
Zo 1 down, 9 to go en bij die resterende 9 daar zit een franken bij die helemaal terug origineel gemaakt gaat worden en er zitten er ook nog 2 bij die laten we zeggen uitdagend zullen zijn om ze terug te doen lopen. Als we zo ver zijn, zetten we die op foto 
En nu genieten van de rado elegance. That’s all folks, tot een volgende keer maar weer.