…en nummer 2 is ook weer tot leven gekomen.
Blijft voldoening geven deze hobby.

Smeden, smeren…ik draai er m’n hand niet voor om…
Knappe restauratie!
En zo leren we dan ook weer een nieuw (vintage) horloge archetype kennen.
Behalve de ‘Omega Pie Pan’
en de Panda Watch van diverse merken,
(foto internet)Kunnen we nu ook de ‘Kroonkurk Seiko’ van Patrick @VmaxNL in de annalen van de horlogerie bijschrijven.
Wat een prachtige plaat! Geweldig dat deze nu voor het nageslacht bewaard blijft!
Draag 'm met trots en plezier!
heerlijke restauratie
Dank voor het compliment
Binnekort heb ik vakantie dan ga ik beginnen aan wat nieuws uit de projecten bak
Een paar weken geleden kocht ik dit lelijke eendje, een Luzerne chronograaf met Landeron 47 “triple button”. Met deze constructie start je de chrono met de bovenste knop, pauzeert hem met de onderste en reset hem met de knop op de kroon:
Dit was de verkoopfoto, de vergulde zakhorloge kroon valt enigszins uit de toon…
Het glas was aardig bekrast en vergeeld:
Die heb ik dezelfde avond nog vervangen en daar knapte hij al aardig van op!
Maar voordat ik er een service aan ga doen wilde ik eerst die lelijke kroon vervangen, dat was gelukkig ook zo gevonden, niet perfect, maar toch veel beter… heb ook de opwindas moeten vervangen omdat de nieuwe kroon een kleinere schroefdraad nodig had:
Ik heb hem toen direct willen dragen, maar hij stond zo enorm droog dat ik het gewoon niet aandurfde… tevens leek het einde van de veer kapot te zijn want hij was oneindig op te draaien.
En als klap op de vuurpijl liep de minutenteller ook niet mee.
Vandaag had ik eindelijk tijd om eraan te beginnen, dus here we go!
Eerst de wijzers verwijderd en het uurwerk uit de kast gehaald:
Ik moet zeggen dat zo’n chrono uurwerk er wel altijd erg indrukwekkend uitziet…
Aangezien het een uurwerk zonder schokbeveiliging is ga ik eerst de balans verwijderen en losnemen van de brug:
Vervolgens moet de deksteen eraf via de 2 schroefjes onder de brug:
Hier is te zien dat het seconderad niet het tussenrad meeneemt voor de minutenteller, hier zal ik naar kijken als ik wat meer onderdelen verwijderd heb…
Na de balans ook het anker eruit en het uurwerk gecontroleerd laten uitdraaien, normaal laat ik eerst de veerspanning eraf, maar dat gaat hij deze niet
Dan het demonteren van verschillende chrono onderdelen:
En het verwijderen van het opliggende vierde wiel met de Presto 5:
Dan is hij alweer redelijk kaal en is het verder een “normaal” uurwerk:
De bruggen eraf:
Onder de veertonbrug zit nog het kroonrad en de pal verstopt:
En dan door naar de wijzerplaat kant:
Het bakkie is weer vol:
Ter lering en vermaak nog even de nieuwe veer naast de oude gelegd
En dan de Elma in, heerlijk die schone onderdelen:
Eerst de deksteen van de balans terug op de platine gezet en dan de veer weer in de ton:
Omdat ik de veer er met de hand inzet doe ik dit zonder “vinger condooms”, dus aansluitend de veerton door de rodico rollen om vervuiling uit de tandjes te halen
Montage in omgekeerde volgorde:
En dan de chrono onderdelen erop:
Wijzerplaat en wijzers erop en terug in de kast
Nog even wat spelen met het excenterschroefje voor de minutenteller (de pincet wijst hem hier aan op het “kale” uurwerk)
En een mooi alligatorbandje erop wat ik van @BG1 over hem genomen:
Zal morgen nog even de eindtiming posten, voor nu eerst even genieten
En terecht! Mooie prestatie, mooi horloge, mooi verhaal.
Draag 'm met genoegen in goede gezondheid.
Felicitaties zijn hier op zijn plaats!
Knap gedaan Tim!
super, dat je aan een chrono durft te beginnen en dat het dan ook nog zo goed lukt
Diepe buiging!!
Mooi om te zien hoe je het geheel weer tot een goed einde brengt.
…met als resultaat een beauty van een Chrono
Toppertje weer Tim, gaaf horloge en stoere band
Bedankt mannen! Het was een leuk klusje
Mooie reportage Tim, respect voor je kundigheid, ik ben wel benieuwd waarom het seconderad niet het tussenrad meeneemt voor de minutenteller.
Dat waren 2 redenen, het tussenrad zit gemonteerd op een bewegende plaat, deze zorgt ervoor dat het rad weggetrokken wordt als de chronograaf gereset wordt zodat de meenemer niet tegen het rad tikt. Deze plaat kwam niet goed terug in de actieve stand, daarbij stond de excenterschroef voor de fijnafstelling van de ingrijpingsdiepte niet helemaal goed.
Geweldig, Tim, ik sluit me in mijn bewondering bij de vorige sprekers aan.
Hartelijk dank voor je antwoord.
Die kan er weer even tegen, top gedaan👍
Maarre, horlogeonderdelen beetpakken met blote handen? Dat probeer ik altijd koste wat het kost te vermijden, geeft risico op corrosie. Ik heb al iets teveel uurwerken gezien waar vingerafdrukken voor altijd in gecorrodeerd staan