Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Wow, die is prachtig geworden, Ik ben geen Rado man, maar deze zou ik zo dragen! Heel mooi, op die gestikte leren band!

5 likes

De HF reddingsbrigade :muscle:

2 likes

Ja goed bekeken… Maar als je het zelf niet kunt maken ben je toch superblij dat deze mensen het wel kunnen en bereid zijn om je te helpen. :+1:
Anders had ze toch wel onder mijn vrachtwagen beland en zeg nou zelf dat zou toch zonde zijn…

2 likes

Helemaal eens - ben zelf al veertig jaar afhankelijk van reparateurs voor mijn horloges en niets is vervelender dan een leuk horloge dat ’ niet gerepareerd kan worden’ :slightly_smiling_face:

4 likes

Toch nog een slopertje kunnen vinden voor dit horloge. Eens kijken of deze het benodigd onderdeel kan leveren…

4 likes

Ik heb deze prachtige Baume et Mercier chronograaf al een tijdje, het uurwerk ligt nu bij @Serge2 en hij heeft deze geserviced en het loopt prachtig.

Wijzerplaat alleen schoongemaakt heeft prachtig patina.

Vandaag de kast, bezel en pushers terug van Haveman en ik ben heel tevreden met hun werk.

Nu alles nog bij elkaar brengen en dan ben ik zo benieuwd naar het resultaat.

To be continued…

10 likes

Wat goed is heeft tijd nodig :slightly_smiling_face:, mooi project zo te lezen! #volgend

2 likes

Hoe vaker je sleutelt hoe vaker je bepaalde dingen tegenkomt.
Deze Olma Sport was blijkbaar gebruikt tijdens de verkeerde sport en al een tijdje gezonken :stuck_out_tongue_winking_eye:

Lopen deed hij ook niet meer.
Het betreft een ST 96-4 werkje
Je gaat dan proberen demonteren en wat gebeurd er dan, door het roest breekt natuurlijk de kop van een schroefje af

Lossen we dit weer op? Las ik ooit eens niets over aluinpoeder oplossen in water en op de verwarming leggen om het staal van het schroefje op te lossen?
We gaan dat maar eens proberen dan.
Ik had nog een blok aluin liggen van in de tijd dat ik nog militair was en ik wel es opplaatsen zat waar geen electriciteit voor handen was en dus nat schoor.
Hiervan een deel afgebroken en in de vijzel tot poeder vemaald.
Klein confituur potje een weinig water en het aluinpoeder en wachten maar.
Na dag één zag het schroefje al behoorlijk zwart maar geweging was er niet in te krijgen.
Na dag 2 idem en ik begon al wat te twijfelen aan deze ‘beproefde’ methode.
Na Dag drie kreeg ik de indruk dat het schroefje langs de andere kant bewoog en prielde ik er wat met een naald in. Er kwam idd wat materiaal los van het schroefje.
Op dag 4 duwde ik nogmaals met de naald op de schroef en eureka, et leek alsof hij verpulverde.

Met geduld aluin en een klein beetje water kan je zo’n schroefje dus idd weghalen.
De verroeste stukjes heb ik gepolijst en waren weer bruikbaar maar toch heb ik ze vervangen door onderdelen uit een donoruurwerk, kwestie van het oog wil ook wat.
Daarna alles gereinigd en geservide en :

Helaas is er wat lak van de wijzerplaat (rond het centrumgat) en een Lumedot verdwenen op 4.
Mijn volgende 'proef" zal het aanbrengen van Lume worden. Dat lijkt me heel leuk om te gaan doen.
Verder loopt hij prima.

21 likes

Mooi werk Ron!

1 like

Deze dresser trok mijn aandacht. Eerst dacht ik: goedkoop Quartz dingetje, stomme naam’ lord Buckingham ’
Maar er stond een foto bij van de binnenkant:
Louis Erard. En een goudkleurig, zeer plat uurwerk.(Peseux 7001)
Toch maar mee laten komen met een ander, ook al erg goedkoop horloge.
Dit horloge heeft een flinke optater gehad. Veer gebroken en een tandje van de veerton afgebroken. Van het centrumrad heb ik een tandje terug gebogen.
Nieuwe Veerton( 3x zo duur als de aanschaf ) en veer, en het glaasje gepolijst( vormglas)
Loopt weer prima! ( Had ook 5 onderhoudstekens in de deksel staan…)

15 likes

Het water met aluin verhitten versnelt het proces.

2 likes

Ja dat is wel belangrijk als je met aluin dingen probeert op te lossen; snel gaat het niet :sweat_smile:

Mooi opgeknapt :+1:

1 like

Maar ook maar beperkt. Heb ook wel eens dagenlang een potje laten pruttelen om een stuk stift uit een kroon te krijgen. Mogelijk dat er nog andere factoren zijn, zoals de exacte legering van het staal dat je wilt oplossen. Soms gaat het redelijk, maar soms duurt het echt eindeloos.

1 like

tja de verwarming staat hier uit-)

1 like

Ah, da’s een aardige nieuwe stap! Succes :four_leaf_clover:

1 like

Vandaag aan het poetsen en schoonmaken geweest. De wijzerplaat en het glaasje zijn goed gelukt. Wijzerplaat was vies en vlekkerig en op het glaasje zaten wat krasjes. De kast is niet veel eer meer aan te behalen aangezien het chroom is aangetast. Toch nog een leuk horloge geworden vind ik. Oohja dit is voor mij het eerste horloge wat ik schoonmaak dus was voor mij ook ff wat uitproberen. Hierbij wat foto’s van ervoor en erna. Op de wijzerplaat is het verschil het beste te zien.

13 likes

Prima resultaat. Was je wel voorzichtig met de Radiumverf?

2 likes

Zit hier radium in dan?
Toch eens een metertje bestellen bij Ali.
Ik ben wel voorzichtig geweest, ik wist het niet zeker.
Er zat alleen nog lumen in de urenwijzer, de minutenwijzer is al bijna leeg.
Ik heb de wijzerplaat schoongemaakt met een wattenstaafje gedrenkt in remmenreiniger dus goed nat gehouden om verstuiven te voorkomen.

1 like

Ja, ook al is het misschien niet veel Radium, stuiven van kleine deeltjes is het gevaar. Het directe stralen is nog niet zo erg, maar inademen wel! Als je vaker aan vintage gaat klussen is een apparaatje echt een aanrader. Iets van 45 euro, meen ik.
Ik denk het wel zo’ n beetje te weten, maar wordt een enkele keer toch verrast. Opgepast dus!

2 likes

que!? Wijzerplaat? Hoe dan?

1 like