Klinkt niet hoopgevend
Met de juiste documentatie valt het best mee, maar zonder…
Maar ik heb hier nog een EL-370 liggen, daar kan ik dus binnenkort mee aan de slag…
En dan nog een EL-330, dat is weer een heel ander uurwerkje, maar gelukkig heb ik daar ook aan handboek van.
Haha, dan vind ik mijn soms haperende 370 toch makkelijker dragen
Mooi mooi mooi
Hypolyte Parrenin! Ach ja, natuurlijk! Ik zocht op ‘HP 40’ in de Ranfft data m.b.v. de Way-back machine. Kon 'm dus niet vinden, maar als je bij Parrenin zoekt vind je 'm wèl.
Hier nog eens op een originele 'Pink page van de wijze Dr. Ranfft R.I.P.

Parrenin? Wat me ook niks zegt.
Ja toch wel, Jenneke?
Hier staat wat over Parrenin. Je moet 't gelezen hebben want er staat een like-je van jou onder…

In een recent eerder postje over het Duitse postorder bedrijf Quelle en het horlogemerk Meister-Anker kwam er al een stukje over de geschiedenis van de Franse horloge-industrie ter sprake. In dit artikel was ik op zoek naar wat historische gegevens over de invloedrijke Franse horlogemaker Hypolyte Parrenin. Zo kwam ik terecht op de Franstalige website van de ‘Patrimoine en Bourgogne-Franche-Comté’, alwaar ik een schatkamer aan historische gegevens en artikelen over de Franse horloge industri…
Ik had, toen ik de bijdrage hierboven van @Vintagewatchstuff las, ook alsmaar het gevoel dat ik het uurwerkje eerder had gezien en dat klopte. Ik heb nota bene zelf een zakhorloge waar dit uurwerk in zit. Aardig merk ook: Ancre. Echt HEMA!
Qua horloge off-topic in dit draadje, want het behoefde absoluut niet tot leven gewekt te worden.
Ik vond het jaren geleden een keer op de Rikketik, in vrijwel nieuwstaat. Loopt als een trein!

Ja toch wel, Jenneke?
Touche! Niet beklijft. Leuk om die plaatjes in het verhaaltje weer even te bekijken.
Prachtig
Ik was al een tijdje op zoek naar een universal Geneve polerouter. De originele zijn nl reteduur.
Deze ryland kruiste een tijdje geleden mijn pad en ik deed er dan ook een bod op. Hij zag er op het eerste zicht best aardig uit en hij zou ‘lopen’.
Ik ging er van uit dat het glas behoorlijk gekrast was en de wijzerplaat daardoor zo dof leek.
Bij aankomst liep hij idd een paar minuten en daarna viel hij stil.
Gelogen had de verkoper niet en ik had gelukkig nog een ETA 2452 als donor liggen. Moest er wat kapot zijn dan had ik alvast wisselstukken voorradig.
Toen het werkje uit de kast was zag ik meteen dan de wijzerplaat behoorlijk was aangetast door wat op schimmel leek.
Ik heb die dan met rodico zo goed en kwaad als het ging verwijderd maar de blanke lak kwam er in plakjes mee af zodanig dat het erger werd dan het was.
Enfin, eerst maar es het uurwerk gedemonteerd, gereinigd en gesmeerd
Na het wegnemen van het automaat gedeelte zie je vuil en smerig het werkje was.
Tot slot maar eens getest op de timegrapher en dit waren de resulaten.
DU
DF
DD
Kan iemand me uitleggen hoe het zou komen dat de BE verschilt in de verschillende posities?
Daarna ging ik aan de slag met de wijzerplaat en heb deze opgeschuurd en zoveel mogelijk van de oude vernislaag weggenomen.
Daarna een gokje gewaagd met een spuitbuis blanke matte acryl vernis en de wijzerplaat 4 nieuwe laagjes gegeven met de nodige tussentijd.
Dit is het resultaat waar ik meer dan tevreden over ben tegenover het begin.
Petje af, Ron!
heeft weinig met kunde maar alles met geluk te maken volgens mij -)`

Kan iemand me uitleggen hoe het zou komen dat de BE verschilt in de verschillende posities?
Misschien staat je regelsleutelpinnetje wat te ruim?
Groeten van mijn “Polerouter”
Ik zou voor het vervolg trouwens na het wegnemen van de balans eerst het anker verwijderen en niet eerst de radertreinbrug. Mogelijk staat er nog enige veerspanning op en die kan je gecontroleerder aflaten als je het anker wegneemt.

aan de slag met de wijzerplaat en heb deze opgeschuurd en zoveel mogelijk van de oude vernislaag weggenomen.
Daarna een gokje gewaagd met een spuitbuis blanke matte acryl vernis en de wijzerplaat 4 nieuwe laagjes gegeven met de nodige tussentijd.
Dit is het resultaat waar ik meer dan tevreden over ben tegenover het begin.
Dat was een fors risico, maar je hebt het goed voor elkaar gekregen, Yoeri! Resultaat mag er zijn!
De veerspanning eraf, voordat je begint te sleutelen. Dat is het eerste wat je doet. Als er nog enige veerspanning opzit, dan verniel je je anker, op het moment dat je deze losdraait.
Dat is natuurlijk stap 1
Maar ik heb ooit bij echt hele smerige uurwerken dat er nog iets wat restspanning opstaat terwijl ik de veer wel had afgelaten.
Eigenlijk zie je dat altijd wel een klein beetje, als je het anker weghaalt gaat de radertrein toch een beetje draaien, hoe goed je de veer ook ontspannen hebt.
Fijn om al die technische antwoorden en tips te lezen. Heerlijk hoe iedereen elkaar bijstaat met de horlogeproblemen. Ondanks het feit dat ik zelf niet ingrijpend aan uurwerken (kan) sleutel(en), vind ik het toch mooi en leerzaam om te te weten hoe het wel of juist niet werkt en wat je moet doen als je een horloge repareert. Theorie is (soms) ook leuk, ook al kun je het fysiek niet zelf.
Ga vooral door makkers en maksters!
Grappig… daar staan weer andere steden op dan op mijn Raketa World Timer… 'k vind ze wel leuk, en praktisch met die draaibare Tijdzone ring… en… je leert er ook Cyrillisch mee lezen…
Gorki en Sverdlovsk staan er bij mij niet op… en… die zone tusen Magadan en Honolulu… die kan ik even niet thuisbrengen…