De Seiko Grand Quartz weer tot leven gewekt. Er waren wat onderdelen defect, en middels een donor weer gerepareerd. Tevens het goede glaasje van de donor overgenomen…
Een tijdje terug kocht ik deze:
Daarbij kreeg ik dit als extraatje (na een paar gezellige uurtjes met de verkoper die ook nogal een liefhebber is):
Een legpuzzel die al 30 jaar niet gewerkt heeft…
Wel met een prachtige z.g.a.n. kast en band.
Er was iets mis met het uurwerk… Nou had ik nog 3 donorwerkjes liggen, dus dat durfde ik wel aan.
Die donorwerkjes waren nodig… Er bleek een aantal onderdelen in de stappenmotor te moeten worden gecombineerd uit de donortjes.
Ook zat het glas los, de lijm blijkt niet eeuwig goed te blijven, maar dat was volgens de horlogemaker een eitje om te verhelpen.
Leuk detail was, dat ik nog een losse NL dagschijf (!!) voor een Omega 1310 had liggen. Vrij zeldzaam…
Van de week kreeg ik een filmpje van het lopende uurwerkje, van de horlogemaker. Hierbij een screenshot daaruit (I know, gefilmd met een aardappel).
Een dezer dagen zou ik dus een gereanimeerde Mariner I moeten hebben. Mijn 3e…
Wow we zijn benieuwd
Links mijn grootvaders beater uit juli 1976 (aanschaf).
Rechts is een oudere, een prototype. Dat blijkt o.a. uit de “megaquartz 32 khz” plaat en uit de kastbodem waarin afwijkende markeringen af fabriek zijn aangebracht.
Heel, heel lang geleden, toen ik vooral Pontiacs verzamelde, kocht ik een Pontiac Hydraulica 3. Die bleek bij aankomst in een veel slechtere staat dan verwacht. En lopen deed ie ook niet. Dus die ging in een doosje, in de kast en uit het zicht, voor een lange tijd.
Tot vorige week. Toen kwam ik een zelfde Hydraulica tegen, voor een nette prijs. Nou ja, niet helemaal hetzelfde, want het glas, de kroon en achterkant van de kast ontbraken. Grappig was wel dat het originele prijslabeltje nog aan het bandje zat.
Mijn miskoop van toen schoot door mij hoofd. Die was compleet, alleen de wijzerplaat was in een veel slechtere staat. De deal was vlot gemaakt en snel onderweg.
De oude heb ik gedemonteerd, uurwerkje geserviced en het glaasje wat opgepoetst. Bleek nog het originele plexi te zijn, met een kleine “P” in het glaasje.
Het ETA 2391 uurwerkje is een eenvoudig handwinder uurwerk, zonder dag en datum.
De kast van het “nieuwe” horloge was in een hele nette staat. De wijzerplaat had wat patina langs de randen, maar dat viel voor een deel weg achter de rand van de kast. Dat leverde dus ook een verbetering op.
Nooit gedacht dat ik deze vierkanten Pontiac weer in een redelijke staat zou krijgen. Hij is leuk genoeg om aan de verzameling toe te voegen.
Heerlijk leesvoer. Klassiek en stijlvol horloge…
Mooi werk weer.
Weer mooi van twee kansloze exemplaren een mooie gemaakt. Top gedaan
Hoi Hary,
Fantastisch weer gedaan. Daar hou ik ook zo van. Top
Serge
Mooi gedaan. Leuk he, als je zo’n wrakje vind waar je dan weer een ander horloge weer mooi mee kan maken. En vierkant! Daar houden wij van!
Ik had het setje gezien.
Leuk dat het bij jou terecht gekomen is.
Mooi werk.
Kers op de taart - er ligt hier ook zo’n leuke vierkante Pontiac met verlopen dial in een hoekje weg te kwijnen, maar zo’n stukje geduld en vakmanschap te lezen geeft toch weer wat ‘veerkracht’ - dank voor de inspiratie
Een Citizen die ik graag aan de pols wou dus een nieuw celletje errin niet dus 🫣
Open maken … reinigen,…
Helaas enkel het lichtje deed het
Pfft …en dan kwam @Beavis met een donor die hij mij gratis aanbod

… gemonteerd et voilà eentje die weer aan de pols kan
Met dank aan Edgar natuurlijk

Fantastisch dat je hem zo weer hebt gered Pierre, en nog een heel leuk model ook
Het originele Citizen Crystron doosje waar ik het in verstuurd heb tegen vervoer beschadiging, daar zat een ongebruikt jaren 70 paneeltje in trouwens.
Als je een werkende hebt met kapot scherm van dit type dan zeg je het maar…
Hoop dat jullie de oude duikertjes niet beu worden (ik niet alleszins )
pakketje pret voor 31 EUR excl. verz
Was smerig (wat je onder die duikbezels tegenkomt ) en uurwerk was
- geen leven in te krijgen
gelukkig bleek enkel de veer gebroken in de ton te zitten, verder alles ok. Is een FE 4611 en deze keer slipte de rotor niet door wat je wel eens kan voorhebben met die FE binnenwerkjes
Een beurtje later loopt hij terug mooi.
de indices op 6, 9 en 12 zijn heel leuk
lekker scherpe kast
en uiteraard vandaag om de pols
op naar de volgende
Netjes gedaan hoor. Oude duikertjes zijn altijd leuk.
Mocht je deze verkopen
Leuk ding
Het loopt niet altijd zoals je zou willen, maar daar leer je van bij.
Deze post is niet voor gevoelige zielen.
Bij een lotje met een Longines zat als bonus een 38 mm oversize handopwinder uit de jaren '50 Duward 21 rubies Super shock resist
zie n°2 - de advertentie is uit 1954
Het uurwerk was om van te smullen: een joekel van een 14 lignes Unitas 600
Een nieuwe veer en een onderhoudje later loopt die heel mooi
De wijzerplaat daarentegen was een vies vlekkerig mosterdgeel geworden - gecraqueleerde vernis. Ondraagbaar imo
Eigelijk heb ik lang getwijfeld het uurwerk niet gewoon bij de reserveonderdelen te leggen.
100 mensen zeggen afblijven van die plaat en dan lees je 1 post waarbij iemand een JLC plaat door ze te deppen met een sopje van warm water en een druppeltje dreft, terug mooi heeft gekregen zonder één verloren letter tekst.
Je kan al raden wat er met die van mij is voorgevallen
Maar ik draag hem vandaag toch
Als iemand een plaat heeft (33,5 mm) voor een Unitas 600, stuur mij dan een berichtje
Na een tijdje toch weer een kleine bijdrage.
Van deze:
Naar deze:
Pontiac gesigneerd Tissot 2451 uurwerk. Compleet geserviced en ook de band in de ultrasoon en een mattering gegeven op de sluiting.
Originele kroon en glaasje… minuutwijzer had een serieuze kreukel, weer gebogen (dit is het beste tot nu toe) en lume die miste gevuld met witte verf.
Lumepoeder staat nog op de wishlist… en witte nagellak draagt “misses” niet.
Wat vinden jullie: top of flop?