Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Weer vergeten een foto te maken van vóór de beurt.
Deze Zentra was ‘bijvangst’ in een lotje. Aardige kast, goed mechaniek(ST1996) maar een lelijke wijzerplaat vanwege onregelmatig verweerde vernis. Enkele lettertjes waren verdwenen. Het glaasje kon ik deze keer niet vervangen, mijn voorraad begint uitgeput te raken en het moest een high dome zijn. Deze is nog beter te polijsten, maar echt mooi wordt het toch niet. O ja, de tiretteveer was gebroken. Maar deze schakelt ook best zonder…
Het resultaat is echt niet heel geweldig, maar het is wel weer een bruikbaar horloge!

14 likes

rado 6/10, de gorner, is klaar en om eerlijk te zijn het was weer een eta en wederom een grote teleurstelling. Die komt echt niet op de mooie rado-standaard. Bij aankomst ziet ie er zo uit

het regelbeeld doet me vermoeden dat er een pallet losstaat en dat bleek ook zo te zijn, ook zat er een afgebroken schroef in de ankerbrug. Het anker vergaten we te fotograferen, de schroef niet. Uit de in de onderdelenbak belande balboa, ook met eta 2824-2 hebben we een nieuw anker en schroef genomen

tijdens het kuisen hebben we kast en glas even aangepakt

dan gaan we naar de montage. Het is een eta 2824-2, dezelfde als ze tegenwoordig in de dure merken kwakken. Wij zijn geen fan van eta: cliquetwielen waarvan je weet dat ze vroeg of laat vervangen meoten worden, die in deze mechaniek zijn op het randje. Schroeven die wiebelen en met een ietsiepietsie speling, een wijzerverzet systeem dat op zijn minst raar is, wijzerplaten die niet zo geweldig kwalitatief afgewerkt zijn, etc. … Maar goed we gaan voort. Bij de montage vooral niet het balansstop veertje vergeten, anders kan alles weer uit mekaar

Dan de voorkant en weer naar achteren voor de balans

Tussentijdse timing met halfopgewonden veer

We monteren de automaat module

En joh wat waren we blij, we zien dat horloge graag, blauw en staal. Maar toen kwam het. Van eta zijn we gewend dat winstmaximalisatie met stip op nummer 1 staat ten nadele van kwaliteit. mechanieken zijn minder kwalitatief opgebouwd dan sommige andere mechanieken in massaproductie, zoals bv AS mechanieken, maar ook de afwerking laat vaak te wensen over en ja hoor we plaatsten de wijzerplaat. We weten dat we daar voorzichtig mee moeten zijn als t van eta afkomt want om een optimale winstmaximalisatie te bekomen deden ze geen blanke lak over de verf zetten. Dus mega mega voorzichtig met de plaat en toen viel er verdorie een stukje verf af net onder de r van rado, ik stond klaar met de bus blanke lak, maar was dus te laat. Zo kwaad dat ik geen foto nam van de plaat met een stukje-weg-is-de-verf en het wijzers plaatsen. We hebben dan maar opgevuld met blauwe verf, maar ja dat zie je en dat zal altijd irriteren, allez bij ons toch. Dus verder afgewerkt, maar die komt echt niet op de mooie rado standaard. Bah geen eta meer, nu is het genoeg geweest. Dus uit colère geen foto’s genomen van wijzers plaatsen en dan gaan we ineens naar de eindtiming en het eindresultaat

en met een pijltje het stukje-weg-is-de-verf aangeduid, is nu opgevuld met blauwe verf. Dat gaat hier blijven storen en irriteren, dus nee hoe mooi we hem dan ook vonden, die gaat amper draagtijd krijgen na vandaag. mag mooi gaan wezen op de standaard beneden die we niet heel de tijd zien

6 klaar, nog 4 te gaan en dan wachten op het volgende pakje :slight_smile: Nu gaan we wel uitkijken dat als we nog radootjes in huis halen dat het er met AS mechaniek zijn.

Op naar nummer 7, de blauwe rado ratis met peseux handopgewonden mechaniekje :slight_smile:

22 likes

Was dat stukje verf niet meer terug te plakken? Of is dat zo teer dat dat in ontelbare stukjes uit elkaar valt?

1 like

Het viel helaas in 100000 stukjes uit mekaar toen ik het wilde terugleggen. An sich is het maar een kleine beschadiging, het maakt me gewoon boos dat er op blanke lak bespaard werd, terwijl dit toch redelijk prijzige horloges waren in de jaren 70

2 likes

Ik heb ook zoiets maar zit me sf te vragen hoe je stukjes verf terug kan plakken :thinking:

als het stukje heel had gebleven, dan had ik het terug gelegd en dan overspoten met blanke lak. Een hele plaat kan je zo niet bij mekaar houden maar een klein stukje houdt wel onder een laag blanke lak.

1 like

Ik weet niet of je ETA de schuld kan geven van de wijzerplaat, maar jammer is het wel :neutral_face:
Het is toch een mooi horloge geworden, misschien dat als de emoties wat bedaard zijn dat hij toch op het RADO-plankje mag :wink:

4 likes

Deze Rea heb ik vandaag onderhande genomen. Uiteraard heb ik het Otero 46 uurwerk een service gegeven en deze loopt weer prachtig. Een beetje een apart uurwerkje trouwens met een zgn “rockerbar” opwindmechanisme dat je normaal wel bij oude penankers tegenkomt. Daardoor ook de palveer aan de wijzerplaatkant.
Een nieuwe kroon was geen overbodige luxe en hij heeft ook nog een nieuw glaasje gekregen.
De kast is ultrasoon gereinigd evenals de band.

21 likes

Bedoel je zoiets met rockerbar?

Wat ben jij actief man! Weer een mooi oudje gered!
Mooi gepatineerde wijzerplaat ook, mat al die spikkeltjes.
Wat stond daar nou, bij de pijltjes?

Misschien het zelfde figuurtje als op het - hier sterk uitvergrote - vignet van REA in de Mikrolisk vermelding?

image

1 like

Ja dat is ook een rockerbar.

1 like

Daar stond niks. Dat is een beschadiging op de wijzerplaat

2 likes

Ohh, Iets te rijke fantasie dus. :face_with_monocle: :penguin: :crazy_face:

5 likes

na de gorner was het even balen en om dat gevoel snel doorgespoeld te krijgen hebben we de blauw blauw blauw we love blauw rado ratis nog even onder handen genomen.

Dit is ie bij aankomst

dit is ie nu

timing is ook wat veranderd :wink:

en de mooie ratis rond de pols

nog een laatste prentje van de blauwe ratis naast zijn zwarte ratis broertje.

Geweldig mooi horloge

31 likes

Wat een bijzondere kastvorm. Funky! Wanneer is hij geproduceeerd?

1 like

rond 1979, laten we zeggen tussen 1977 en 1981. Ik ga er nog een leuke stalen band voor zoeken zoals op de zwarte zit of iets anders leuks.

wat bijzonder is aan het horloge is de WP, dat is blauwe email op koper plaat. In het echt is ie mooi diepblauw, kreeg het niet goed op foto. En hoewel de voorkeur uitgaat naar een automaat met minstens de datumaanduiding erbij, is deze toch heel erg leuk. de zwarte dragen we ook regelmatig, zal met deze niet anders zijn.

4 likes

Maakte ETA ook de wijzerplaten dan?
Ik dacht dat ETA enkel en alleen uurwerkjes maakte maar geen wijzerplaten. Bovendien, is het niet aan RADO haar specs te definiëren bij het laten maken van platen? De besparing lag eerder bij RADO dan bij de fabrikant van de platen gelijk wie ze ook produceerde.
Als bij al is het resultaat mooi, spijtig van de plaat maar er zijn wel meer mooie vintage met aangetaste wijzerplaten. Deze hebben jullie toch maar mooi weer herstelt.

2 likes

idd eta maakt geen wp’s maar het lijkt alsof telkens bij een vintage met een eta in er bij een “goedkopere” fabriek de WP besteld werd, telkens ik een eta heb, is t er altijd iets met de WP. Ik zie aan hoe de WP afgewerkt is, dat er op bespaard is en ze minderwaardig is. Ik heb het ook niet voor eta mechanieken zelf: de eta 2824 vergeleken met de AS 1858 die zijn gelijksoortig, ik weet het wel welke ik dan wil, de AS voor de duidelijkheid. Van meet af aan, 15 jaar geleden, heb ik het al niet op eta. Ik vind het vreselijke mechanieken vergeleken bij sommige andere generische massaproductie mechanieken. Nog liever een FE 233 dan een eta. Dus als ik nu nog rado’s zou nodig hebben na het volgende pakketje - t zullen er wel niet veel zijn - dan allemaal rado’s van voor 1971, na 1971 zit er hoofdzakelijk eta in, ervoor hoofdzakelijk AS

5 likes

Niks teveel gezegd! Ik zag de schoonheid er pas van toen het bandje erop zat! Perfecte match!:+1:

Ruilen? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like