Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Dat was de reden waarom ik wat “onderzoek” deed :smile:

2 likes

IMG_9537

Vandaag deze Raketa. Had een gefrituurde balans zoals oude Sovjet uurwerken vaker hebben.

De plaats en kast zijn in top conditie wat dan weer zeldzaam is.

IMG_9528

IMG_9529
IMG_9530

Hier spugen we niet op! Zou de opening van het kompas iets kunnen vernauwen, maar het is een Raketa 2609.HA geen chronometer.

19 likes

Mooi strakke kast en loopt weer uitermate netjes!

1 like

Vandaag deze Sekonda geserviced en gruwelijk zitten te sodemieteren met de datumverstelling. Er zit een veer in en die zit vast. Op zich is dat fijn want dan kun je hem niet verkeerd er in zetten, maar aan welke kant van de pal hij moest komen was nogal een gepuzzel. Bovendien kon je er niet bij. Maar uiteindelijk is het toch gelukt.
Deze verzet de datum ineens met een klik. Er zit dus een mechanisme in dat langzaam een veer spant die ineens ( om 24.00 uur) een pal laat verspringen die de datumschijf moet meenemen. Na een dik half uur stoeien had ik hem eindelijk zover dat ie weer werkt.

Verder wel een leuk uurwerk om aan te werken met een paar minder gangbare constructies. Loopt nu ook weer goed. Volgens mij is het een oud Raketa uurwerk, maar dat weet ik niet zeker. Kan ook een Poljot zijn. Er staat verder niks op.
Glaasje gepolijst en om de pols.

Edit…
Het is dus een Poljot uurwerk.(foto van internet)
$_1

18 likes

Goed bezig weer Peter :ok_hand:

1 like

Vandaag de stoute schoenen maar eens aangetrokken - die Rotary ligt al heel lang in het doosje, en leek me prima object om eens een ‘nieuwe’ reparateur mee te checken (de vorige is met pensioen :four_leaf_clover:)
Niks vooraf afgesproken en ja hoor, na een lekker fietstochtje bleek die gewoon met vakantie :woozy_face:.
Terug in de doos, wordt vervolgd :sunglasses:

11 likes

Het zijn allemaal projectjes die ik uit diverse grabbelbakken heb gehaald op de rikketik.
Er is er nog eentje bij die ik niet open krijg. En eentje waar iemand aan bezig geweest is en die heeft een afgebroken schroef waardoor ik de opwindstift niet kan verwijderen en daarmee het uurwerk niet uit de kast krijg, maar dat horloge loopt eigenlijk op zich goed.

2 likes

Heb jij dat weer… :crazy_face: :grimacing: :exploding_head:

Sorry, ben in een melige bui vandaag…
Maar toch: Succes gewenst allebei!

6 likes

Ah, eindelijk het geheime wapen van Lex waarmee hij al die glaasjes en bandjes op :100:% krijgt!!

4 likes

En gezien je trammelant die je hebt gehad met dit uurwerk, lekker even dragen…

Werkt altijd

3 likes

Beste lezer :slight_smile:

Ik had recent een leuk project gekocht. Sterker nog dit is een echt icoon op het gebied van vintage duikers :sunglasses:.

Ik was op het internet aan het struinen naar leuke vintage duikers om mijn collectie aan te vullen. Ik kon weinig vinden totdat ik op marktplaats een advertentie zag van een Favre Leuba Bathy 50.

Dit horloge is speciaal omdat er bovenop het uurwerk een dieptemeter module zit. Hoe werkt dit nou?

De kast deksel bestaat uit twee delen. De buitendeksel en binnen deksel. In de buitendeksel zitten gaten waardoor het water naar binnen kan stromen. Hoe dieper je duikt hoe meer druk het water geeft op de binnen deksel.

Door de druk zet de binnendeksel uit wat vervolgens tegen de module aandrukt. Door de druk op de dieptemeter module gaat de rode wijzer verplaatsen. Jajajaja toen maakte ze al speciale dingen :sunglasses:.

Hier wat oude advertentie foto’s van het horloge:



1184439-29bb5d6ba38b323e1833fb4ab65af095

De persoon die het horloge te koop had staan was inboedel ruimer (haalt huizen leeg wanneer mensen gingen verhuizen of tijdens overlijden).

Bij het leeghalen van een woning van een oude man vonden ze dit horloge en hadden ze het op marktplaats tekoop gezet. Na flink wat onderhandelen heb ik het horloge gekocht.

Het was wel een spannende dure gok want ik wist niet of het uurwerk compleet was. De rode dieptemeter wijzer ontbrak namelijk. Wat ik wel gaaf vond was dat de originele band er nog aanzat welke je ook terugziet in de advertenties hierboven.

Dit riep veel vraagtekens op, wat is er met het horloge gebeurt? Waarom mist de dieptewijzer? Is het uurwerk compleet? Was er een defect?

Na lang twijfelen en goed bekijken van de foto’s heb ik besloten de gok te nemen, dit had twee redenen:

  1. Mijn redenatie was dat de oude man door zijn leeftijd misschien de wijzerplaat niet goed kon aflezen. De rode stilstaande dieptemeter wijzer is namelijk nogal aanwezig.

  2. Ik zag dat de as van de dieptemeter wijzer nog aanwezig was.

Natuurlijk was dit een wilde gok maar toch probeerde ik alles zo goed mogelijk te bestuderen. En uit te zoeken voor ik overging tot koop :smiley:

De advertentie foto’s:



Zo ontving ik het horloge (dit was al na een schoonmaak🤣)

Toen het horloge aankwam ben ik direct aan de slag gegaan om te kijken wat er ontbrak aan het uurwerk. Toen ik de deksel verwijderde werd ik enorm blij want ik zag een compleet uurwerk :sunglasses:.

Kast demonteren:

Na het reinigen van de kast heb ik ook het glas en bezel insert gepolijst :slight_smile: . Hij werd steeds mooier en mooier.

Uiteindelijk miste alleen de rode dieptemeter wijzer welke ik bij mijn vaste onderdelen leverancier kon krijgen. Het wijzertje kostte 220chf maarja iets met vraag en aanbod.

Hier wat foto’s tijdens het opbouwen van het horloge :sunglasses:.

De bezel na polijsten:


De kast onderdelen: (let goed op de speciale ringen van de binnenkastdeksel)

Bezel monteren op de kast:


De prachtige als nieuwe wijzerplaat met de nieuwe originele nos dieptemeter wijzer:

Uurwerk + dieptemeter module:


Terug plaatsen uurwerk met schroefring en afmonteren horloge:



De oude originele band heb ik maar vervangen voor een tropic :rofl:.

Eindresultaat:




Bedankt voor het lezen :slight_smile: hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen :sunglasses:

55 likes

Heel gaaf horloge en mooi werk :sunglasses: :ok_hand:

1 like

Mensenlief, wat een schoonheid. En die dieptemodule :smile: super gedaan!

1 like

Is een uniek exemplaar :+1::heart_eyes:

1 like

Prachtig exemplaar :star_struck: Gefeliciteerd met de aanwinst.
Edit: lijkt me trouwens een forse jongen. Is dat dat zo @Martijn ?

1 like

Wat een prachtig horloge!! Vast een hele uitdaging geweest om deze te herstellen?

1 like

Prachtig!

1 like

Ik ben niet van de duikerts, maar dit vind ik echt een fantastich goed geslaagd project! Wat een mooi en bijzonder horloge.
Bizar mooi! Kan wat mij beterft dus ook zo als cross post naar:

Geniet van je prachtig gerestaureerde Favre Leuba Duiker!

2 likes

Tjonge tjonge wat een prachtig project is dit, wist niet dat ze die techniek toen al beheersten. Past zeker in het themaweek bizarre horloges of moet ik kunst zeggen. Alleen blijft 1 vraag bij mij hangen, het water gaat door de buitendeksel heen om druk te geven. Maar blijft er tussen de deksels dan toch niet vocht hangen en tast het de deksels op termijn aan. Mag ook naar het domme vragen topic hoor, ben maar een leek he :grin:. Maar heel knap gedaan allemaal :+1:

2 likes