Touche! Niet beklijft. Leuk om die plaatjes in het verhaaltje weer even te bekijken.
Prachtig
Ik was al een tijdje op zoek naar een universal Geneve polerouter. De originele zijn nl reteduur.
Deze ryland kruiste een tijdje geleden mijn pad en ik deed er dan ook een bod op. Hij zag er op het eerste zicht best aardig uit en hij zou ‘lopen’.
Ik ging er van uit dat het glas behoorlijk gekrast was en de wijzerplaat daardoor zo dof leek.
Bij aankomst liep hij idd een paar minuten en daarna viel hij stil.
Gelogen had de verkoper niet en ik had gelukkig nog een ETA 2452 als donor liggen. Moest er wat kapot zijn dan had ik alvast wisselstukken voorradig.
Toen het werkje uit de kast was zag ik meteen dan de wijzerplaat behoorlijk was aangetast door wat op schimmel leek.
Ik heb die dan met rodico zo goed en kwaad als het ging verwijderd maar de blanke lak kwam er in plakjes mee af zodanig dat het erger werd dan het was.
Enfin, eerst maar es het uurwerk gedemonteerd, gereinigd en gesmeerd
Na het wegnemen van het automaat gedeelte zie je vuil en smerig het werkje was.
Tot slot maar eens getest op de timegrapher en dit waren de resulaten.
DU
DF
DD
Kan iemand me uitleggen hoe het zou komen dat de BE verschilt in de verschillende posities?
Daarna ging ik aan de slag met de wijzerplaat en heb deze opgeschuurd en zoveel mogelijk van de oude vernislaag weggenomen.
Daarna een gokje gewaagd met een spuitbuis blanke matte acryl vernis en de wijzerplaat 4 nieuwe laagjes gegeven met de nodige tussentijd.
Dit is het resultaat waar ik meer dan tevreden over ben tegenover het begin.
Petje af, Ron!
heeft weinig met kunde maar alles met geluk te maken volgens mij -)`
Misschien staat je regelsleutelpinnetje wat te ruim?
Groeten van mijn “Polerouter”
Ik zou voor het vervolg trouwens na het wegnemen van de balans eerst het anker verwijderen en niet eerst de radertreinbrug. Mogelijk staat er nog enige veerspanning op en die kan je gecontroleerder aflaten als je het anker wegneemt.
Dat was een fors risico, maar je hebt het goed voor elkaar gekregen, Yoeri! Resultaat mag er zijn!
De veerspanning eraf, voordat je begint te sleutelen. Dat is het eerste wat je doet. Als er nog enige veerspanning opzit, dan verniel je je anker, op het moment dat je deze losdraait.
Dat is natuurlijk stap 1
Maar ik heb ooit bij echt hele smerige uurwerken dat er nog iets wat restspanning opstaat terwijl ik de veer wel had afgelaten.
Eigenlijk zie je dat altijd wel een klein beetje, als je het anker weghaalt gaat de radertrein toch een beetje draaien, hoe goed je de veer ook ontspannen hebt.
Fijn om al die technische antwoorden en tips te lezen. Heerlijk hoe iedereen elkaar bijstaat met de horlogeproblemen. Ondanks het feit dat ik zelf niet ingrijpend aan uurwerken (kan) sleutel(en), vind ik het toch mooi en leerzaam om te te weten hoe het wel of juist niet werkt en wat je moet doen als je een horloge repareert. Theorie is (soms) ook leuk, ook al kun je het fysiek niet zelf.
Ga vooral door makkers en maksters!
Inderdaad! Pet af!
Grappig… daar staan weer andere steden op dan op mijn Raketa World Timer… 'k vind ze wel leuk, en praktisch met die draaibare Tijdzone ring… en… je leert er ook Cyrillisch mee lezen…
Gorki en Sverdlovsk staan er bij mij niet op… en… die zone tusen Magadan en Honolulu… die kan ik even niet thuisbrengen…
Deze blijkbaar kende ik ook niet.
Anadyr is the easternmost town in Russia; more easterly settlements, such as Provideniya and Uelen, do not have town status.
ah… ja… natuurlijk!.. Anadyr… eh?.. Nooit van gehoord… als ze nou Oimjakon erop gezet hadden… dat weet ik wel te vinden… (de koudste bewoonde plaats op deze aardkloot… ooit een docu over gezien… een cameraploeg zou logeren bij een boer, ze liepen allemaal in poolpakken, 't vroor een graad of 40… de boer kwam ze verwelkomen in zijn overhemd, met de mouwen opgestroopt… -40°C… 't was een warme dag in Oimjakon…
vandaag weer een oud ding genomen: een longines 17.89 ABC uit 1917
de wijzerplaat is een beetje aangetast. De uurwijzer, hetzij de minutenwijzer klopt niet en de secondenwijzer is te kort. Hij loopt maar niet consistent.
Enkele bijzonderheden:
de wijzerplaat is zilver, kom je bij longines niet zo vaak tegen i.t.t. sommige andere merken. We dachten nog om net zoals @Jenneke de wijzerplaat in silverdip te dopen, maar gezien onze beperkte - lees: nul - ervaring daarmee, dierven we niet goed. WP is gepoetst met rodico en chinese stokjes.
de veerton is zonder deksel en de veertonas zit vast in de ton, je kan ze niet verwijderen. Er zal wel een manier zijn om ze wel te verwijderen, maar dat risico neem ik niet, kans is groot dat je ze dan niet meer terug gestoken krijgt, gezien het geheel met een plaatje afgeklemd is. De plaats waar de veerton komt te zitten op de basisplatine is flink dik en vol uitgefreesd, wss om te voorkomen dat die veer eruit schiet
Het grootste probleem in de mechaniek is het laarsje op de regelsleutel. iemand heeft de tip er af gevijld waardoor de regelsleutel niet meer helemaal afsluit. Op de foto’s staat het laarsje in gesloten toestand, de spleet die je ziet mag er niet zijn, daarlangs kan de spiraal “ontsnappen”
Oplossingen
1 regelsleutel vervangen - helaas we hebben hem niet liggen
2 laarsje in de regelsleutel vervangen - euhm nee dat gaat echt pas gebeuren als laatste wanneer oplossing drie niet zou werken
3 je steekt de pitonblok iets dieper in de brug dan de benodigde stand zodat de spiraal iets hoger in de regelsleutel komt te liggen en dan geef je een duwtje tegen het pinnetje zodat dit iets dichter tegen het laarsje komt te staan
!!! denk eraan pitonblok iets dieper steken kan maar minimaal !!! want je creëert er een schuinte mee op de spiraal in zijn geheel. En die schuinte heeft invloed op de beat error en de amplitude en kan in het slechtste geval alles doen blokkeren. Dus oplossing 3 is voor mij het simpelste, maar is an sich niet zo simpel, maar wel simpeler dan een nieuw laarsje steken
Verders van de montage geen foto’s genomen.
De wijzers corrigeren: we hebben er een kathedraal uurwijzer opgezet overeenkomend met de minuutwijzer. Die uurwijzer had niet de juiste busmaat, bus was te groot. dus eerst de maat van wat er op zat afgelezen op het tooltje en dan gekeken wat de gekozen uurwijzer van maat had. De gekozen uurwijzer was 0.15 te groot, an sich veel maar kan nog net.
Bus verkleinen = uurwijzer op klinkblok leggen, conische pons over de bus zetten, flinke tik met de hamer geven en dan meten en passen. Na tikken was ie net te klein, maar echt maar net te klein, dan ga je er een keertje met een gladaal door om alles terug mooi rond te zetten en dan is die “net te klein” meestal opgelost. Bij “net te klein” niet met de vijfkantruimer erdoor gaan want dan is ie onmiddellijk weer te groot en die bussen zijn flinterdun dus verschillende keren tikken gaat niet
Secondenwijzer is gewoon uit een zakje met NOS wijzertjes gekomen. En dan kregen we dit:
Hup dat ding de kast in jassen en timen - toen wisten we al wel dat oplossing 3 voor de regelsleutel werkte doordat we natuurlijk ook tussentijds getimed hebben en gekeken wat de verhoogde plaatsing van pitonblok en dichter gezet pinnetje tegen laarsje voor effect haddden
Het eindresultaat
Klaar om een tijdje de broekzak in te gaan
@domega Belofte maakte schuld… Hier mijn 2e EL370, en wederom een 3703-8010 uit 1971
Deze had nog heel wat voeten in de aarde. Wilde zich niet zo snel gewonnen geven om weer aan de slag te gaan. Maar gelukkig heb ik hier nog wat donorwerkjes liggen, en dat was erg handig. Een paar onderdelen vervangen, een hoop nameten, en dan ben je zo 6 uurtjes verder…
Maar hij doet het, en dat is waar het om gaat. Nog wel een bandje zoeken, maar dat doe ik nu niet meer.
Wederom een prachtige restauratie\renovatie. Voor en na is een immens verschil dus al je moeite is niet voor niets geweest.
Fantastische wederopstanding - Gefeliciteerd, wat een prachtig duo zeg!! Of zitten er nog andere kleurvarianten in je pijplijn?