Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Moet er niet aan denken! Schoenmaker hou je bij je leest…

Leuk toch! Dat gaan we doen, ik stuur je wel een PBtje voor een afspraak, dat komt wel goed. Koffie is ook altijd goed.

1 like

Bedankt voor je leuke antwoord! Horloge ligt inmiddels bij @PeterLC. Ben heel benieuwd hoe die uit de renovatie komt. Maar dat zit goed bij Peter! :slight_smile:

Als hij klaar is een leuk bandje er op en ik zal alles hier posten!

Goed om mee te krijgen dat er wel eens
batterijen met de min boven moeten :+1:t2: Toch ook ongelofelijk dat je precies het juiste contactklemmetje opgraaft :hugs:
Zou ik niet geweten hebben overigens zonder de Citizen link van @MartijnV

2 likes

Veel onderdelen in bakjes en doosjes of in nog te slopen horloges.

Dat is mede het gevolg van:

  • De meeste quartzhorloges die het niet meer doen zijn zonder hoge niet te verantwoorden kosten tóch niet te repareren: sloop en onderdelen.
  • jarenlang allerlei horloges (ook vintage en mechanisch) eerst verkl… en ze dan maar als sloop bewaren omdat je dan misschien toch nog wat aan de onderdelen hebt.
  • regelmatig miskleunen met verkeerde aankopen op veilingsites en er dan na ontvangst achter komen dat het tóch een niet te herstellen wrak was. Dus: sloop en onderdelen.
  • de nooit voorziene situatie dat ik ooit een keer thuiskwam na een bezoek aan @fredpanarai1 met een boodschappentas vol met horlogejunk, waaronder een flinke doos vol met al door een vorige eigenaar helemaal of half uit elkaar gehaalde defecte quartz horloge uurwerkjes.

Nou, en daar zit dan nog wel eens wat tussen…

7 likes

Baby Monaco.
Niet lopend, rotor schroef bleek losgelopen te zijn.
Verder wat geduldig polijsten en matteren en een nieuwe band van ome Ali

27 likes

Ziet er supergaaf uit. Complimenten. Die meshband staat m heel mooi. Hoe heb je dat matte polijst werk zo mooi gekregen?

1 like

Wat vinden jullie? Weer levend maken of… :wink:

5 likes

Hmm, wijzerplaat is wel erg ver heen :thinking:

2 likes

Hangt een beetje van het uurwerk af. In die oude Junghans horloges zitten nogal eens heel eenvoudige penanker uurwerkjes en die zijn nauwelijks de moeite van het weer tot leven brengen waard. In combinatie met deze wijzerplat én de ontbrekende wijzers en het gebarsten glas lijkt dit horloge mij dus een total loss.

1 like

Ik zeg, lekker in de donorbak mikken. Gezien de vrij nette staat van de kast heb ik sterk het vermoeden dat die kast niet origineel Junghans is maar later een keer geswapt. Zou ik geen tijd in steken :grin:

1 like

Mattering doe ik met waterproof P600 (droog) op kurken schuurblokje.
Rechte streken maken en daarna nog eens met Garryflex 60 (coarse) er overheen.

Hoogglans delen van de kast met P2000 , P3000 op houten koffie roerstokje ( om de scherpe lijnen te bewaren) en dan diamantpasta voor de shine.

2 likes

Weet jij dat zeker. Penanker uurwerken in een Junghans.
Wel in een Kienzle, maar in een Junghans heb ik ze nog nooit gezien.

2 likes

Jawel, heb ik ook wel eens gezien; hier een paar op Dr. Ranfft:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Junghans_J96
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Junghans_J69

1 like

@Scudo & @wbcoupe
Dank beiden voor de reactie. Inderdaad Peter. Ik beb vier oude Junghans-jes waarvan ik dacht dat de J93/1 en de J98 penankers waren, maar bij nader inzien en inspectie met de loupe blijken ze toch gesteende ankers te hebben, maar ik had me laten misleiden door de grotendeels ongesteende (7 juwels) uurwerkjes en de wat blikkerige bouw.
Zoals bij deze:


J98 Toch een gesteend anker

En deze:


Je zou het niet zeggen, maar toch ook een gesteend anker in deze J93/1

Maar Wilko redt mijn opmerking want de J96, waar ik er geen een van heb, is inderdaad wel een penanker.
image
Mijn bewering toch onderbouwd ondanks mijn ondeskundigheid… :scream: :thinking:

5 likes

Blauwe leren band?

4 likes

Ik moet zeggen dat ik er op dr. Ranfft ook minder kon vinden dan ik had gedacht op basis van de bouwwijze :grin:

2 likes

Mooie keuze Bram. Wellicht iets voor in de toekomst inderdaad. Weer eens wat anders dan bruin.

Haha dat trok me juist als eerste - sorry mijn smaak wordt soms sterk beïnvloed door alom modieus geflirt met beautifully patinated dials en de inspiratie die daarvan uitgaat naar sommige onbetaalbare ‘kunststukjes’ van design :face_with_thermometer:

Tja, maar dit vóór aankoop al onbeschermde J82 uurwerk trok juist mijn aandacht - ik vermoedde dat het geen rommel kon zijn, en dat bleek me ook later uit de verwantschap met J82 Meister/chronometer uitvoeringen :nerd_face:

Sorry, ik denk eigenlijk van wel, hoewel dat zonder deksel beetje lastig aantoonbaar is…:wink:
Gezien mijn lage tempo van restauraties (zelf geen vaardigheden zoals diverse meesters hier) zal er nog wel wat tijd overheen gaan, maar hij is op mijn hitlijst!! Net zoals deze Aero - misschien ook de servicekosten niet waard - maar voor mij nu al één van mijn grote favorieten

14 likes

Soms is het gewoon schade :rofl: Hé, maar jouw ding hè :blush: leef je uit. Ik kijk uit naar het resultaat. Maar niet huilen als het niet het gewenste resultaat geeft :wink:

1 like

Juist dat, ik vond bijvoorbeeld vroeger gebruikte Dinky toys ook leuker verzamelen. Jammer dat het al een tijdje over de grenzen heen lijkt te gaan :nerd_face:
Interessant stuk hier over, met prima eindconclusie imho vind je op https://www.gearpatrol.com/watches/a590374/vintage-watches-patina/

4 likes