Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Formule 1 toch ook :nerd_face:

3 likes

Klopt; daarom heb ik ook geen collectie Formule 1 auto’s in de garage staan :grin:

2 likes

Deze Seiko Quartz 3803-7010 uit maart 1973 is vandaag binnengekomen. Eigenlijk als donor bedoeld, maar het zag er nog zo goed uit, dus eerst eens gekeken of er nog leven in zat. Een nieuwe batterij bracht inderdaad leven, maar na een paar slagen stopte het dan. Dus het horloge open getrokken, een smeerbeurtje en de boel loopt weer op 0,1 s/d.
Het glas had flinke krassen. Nu is het zo, dat het merendeel van de 3803-serie hardlex glaasjes heeft, maar dit model net weer niet. Dus deze kon ik bijwerken tot een acceptabel resultaat. Er zitten nog wel krasjes in, maar je moet echt goed kijken. De kast ook netjes opgepoetst en dan is het opeens weer een heel leuk horloge!
Morgen maar eens een hele dag dragen, of ook alles goed is gegaan.

En dit is het nu:


Leuke aanwinst voor de collectie!

29 likes

En een andere dagen schijf!
Petje af hoor!

Heeft gewoon een Kanji/English dagschijf, kan dus zelf kiezen. Daar heb ik niets aan veranderd…

Ah zo! Maar toch Petje af! De kast is weer netjes en ik dacht dat het glaasje nieuw was!

Met de juiste middelen is zo’n plexiglas glaasje zo weer in zo’n staat te brengen, hoor!

Eerst schuurpapier om de ergste krassen weg te werken. Ik gebruik daar watervast schuurpapier korrel 1000 voor. Duurt wel wat langer voordat je de krassen weg hebt, maar de krassen, die je maakt, krijg je tenminste wel goed weggepoetst.

Dan heb ik nog een polijststaaf, is eigenlijk ook niet veel meer dan schuurpapier op een stukje foam. Maar dat is al flink gebruikt, waardoor het veel fijner is geworden. Er zitten 3 korrels op (600/1200/3000), dus die kanten gebruik ik dus allemaal. Dan ziet het geheel er al beter uit.

En dan nog een keer Flitz-polijstpasta met een klein beetje ceriumpoeder, dan verdwijnen de krasjes als sneeuw voor de zon! Totaal kost me zoiets een twintig minuten tijd, en het glimt harder dan nieuw…

5 likes

Respect! Ik wil dat ook gaan leren. Maar ik heb een voorraad glaasjes en daar word je lui van. Maar bij tank modellen en dergelijke zal ik er toch aan moeten geloven!

Nice :smiley:

Een Passat met Otero 844 uurwerkje onder handen gehad.

Het blinkende ding dat je ziet liggen is één van de uurmarkers. De tweede die mist is helaas nergens te vinden

Otero 844 uurwerk. Je komt deze niet zo vaak tegen. Eén van de vele verdwenen merken uit het Duitse Pforzheim

Alles uit elkaar, onderdelen schoonmaken en weer monteren.

Heel bijzonder zijn ook de twee datejumpers. Je moet ze allebei onder veerspanning zetten en dan voorzichtig een plaatje er op schroeven dat er voor zorgt dat de datumschijf netjes blijft zitten.

De timegrapher laat mooie waarden zien voor zo’n oud uurwerkje.

Vandaag had ik de Passat om naar het werk. Zoals verwacht loopt ie erg goed.
Nu nog een nieuw plexiglaasje met spanring zien te scoren en iets verzinnen voor die ene missende uurmarker. Oh ja, en een fatsoenlijk bandje.

26 likes

Hij lijkt wel wat op mijn project van vandaag. Roamer Searock.
Met een splitbare stift. Die kwam ik al eerder tegen bij een Pontiac Gulfstream. Maar dat was een ETA binnenwerk. Deze Roamer heeft een eigen MST 430. Lijkt overigens op de ETA 2390…


De kast heeft een zwaar leven gehad. Glaasje vervang ik zeker.
De vreemde kastvorm zal best redelijk waterdicht geweest zijn.
Hier uit de kast met de stift in 2 delen

Deze heeft een tussen-brug of- kloof met een verend steentje
Alles door de Elma


Bij de rechterpook van het pincet zit een 3e incabloc.
Klein en afwijkend, voor het ankerrad.
Het onderste gewone incabloc liet het harpveertje los.
Gewoon weer terug gezet…Anderhalf uur!!!
Enfin…
Hij loopt weer prima!
En het eindresultaat:

33 likes

Zeer knap gedaan Bas :+1:

1 like

Nou, hij liep al best goed, maar omdat ik niet wist of hij onderhoud had gehad( niet dus) heb ik hem toch maar onder handen genomen.
Gelukkig had ik pas geleden nog een paar van die ‘harpjes’ op voorraad gekocht. Was nodig, want de oude brak in tweeën.
Gelukkig zit er bij de foto’s geen geluid… :wink:

2 likes

Mooi merk, mooi horloge en mooi gedaan. :+1:t3:

2 likes

Mooi resultaat hoor! Erg leuk die diep donker blauwe wijzerplaat.

1 like

Hoe kan het dat deze harpjes loskomen? En hoe heb je dit in hemelsnaam weer terug geplaatst?

Bij mij sprong er laatst ook een los, een van de pootjes waarmee hij scharniert leek afgesleten te zijn. Heb een vervangende uit een donor gehaald en deze erin gekregen door hem volledig de andere kant op te scharnieren en vervolgens in zijn zitting te schuiven. Daarna werkt hij weer als vanouds

1 like

Tja, daar zit je niet op te wachten… Inmiddels kan ik redelijk werken met de loupe in het oog. Maar dan nog…
Hij sprong wel een keer of twaalf weg. Het is toch ook een veertje. Dat andere veertje werkte ook anders. Die moest je in zijn geheel schuiven…
Het was weer leerzaam, zullen we maar zeggen…

2 likes

Het is een leuke hobby. Ik ben ook al supervoorzichtig met het smeren van de dekstenen van de balans. Die kunnen ook wegspringen. Ik gebruik een wat bonkiger pincet om ee deksteen vast te houden als ik er een druppeltje olie op leg.

Die harpjes zouden vaster mogen zitten. Het is wel beter dan die ik met een Oris werk heb, dat is een cirkel die je op drie punten tegelijk moet indrukken en dan in de inkeping schuiven met een draaiende beweging. En die springen ook een end weg…

3 likes

Mijn ervaring is, dat met een grovere pincet het gemakkelijker gaat dan met een fijnere.

Vanmiddag een Seiko Elnix mogen doen. Lagers van de balans eraf en in de one dip. Vervolgens olie op het onderste deel aanbrengen en dat dan op de deksteen drukken zodat het samen als 1 pakketje opgepakt en geplaatst kan worden. Dan dat Seiko driehoekige schokprotectie-veertje (leuke voor scrabble) weer op de plek aanbrengen en met penhout heel rustig draaien tot het vastzit. Zenuwenklus.

8 likes