Toon je "weer levend gemaakte" youngtimer horloges

Dit topic bestaat al maar alleen voor vintage horloges (naar mijn weten). Daarom nu ook één voor de youngtimers want geloof mij er lopen beesten rond die de jongtimers ook behoorlijk weten toe te takelen.

Ik begin uiteraard zelf maar met een sneak preview.

De G-shock horloges van Casio vind ik echt wel leuke horloges. Toch heb ik er nooit een gekocht omdat ik ze een beetje 13 in één dozijn vindt. Ik zal waarschijnlijk veel eigenaren tegen de schenen schoppen met deze opmerking maar voor je reageert, lees eerst nog eens de zin daarvoor. Casio heeft al sinds de jaren 80 (voor zover ik weet, misschien al wel langer) spraakmakende horloges gemaakt en modellen die echt iedereen kent. Sommige jaren 90 modellen worden nogsteeds (na)gemaakt. De ontwikkeling van deze jaren 90 modellen naar de huidige Gshock zijn echt geweldig om te zien en in bepaalde modellen zie je nogsteeds die F-91W in terug (die heb ik overigens wel en nog een paar modellen die daar dan weer op lijken uit diezelfde tijd). Een aantal jaar geleden liep ik een Gshock “tegen het lijf”. Bij een kringloopwinkel nog wel. En man wat zag dat ding eruit! Maar door al haar kleerscheuren heen zag ik wel potentie en een Gshock die niet uit dat dozijn gekomen is wat we gewend zijn van Casio. Die moest mee! En dat heb ik gedaan, thuis kwam ik er wel heel snel achter dat het horloge al dusdanig verouderd was dat er geen aftersale onderdelen meet te krijgen waren, nog bij Casio geïnformeerd maar inderdaad niks meer in de magazijnen te verkrijgen (zoals Casio dit meldt). Toen ik het horloge kocht was het pak en beet zo’n 15 jaar oud. De release datum die ik kon vinden in maart 2005 en rond februari/maart 2019 kocht ik het horloge. Met die gedachte heb ik het weggelegd om over een aantal jaar naar een donor te gaan zoeken om het horloge weer proberen in ere te herstellen.
Hier een foto van hoe ik het gekocht heb:

En zo hoort het te zijn:

Afgelopen week moest ik ineens aan dit horloge denken door een post op het forum (vraag me niet welke). Ik ben gaan zoeken en kwam meteen al een goede donor tegen. Een paar dagen getwijfeld maar toen de verkoper de prijs ook nog eens met 20% liet zakken was ik om. Door de afstand gaat het een aantal weken duren voor ik deze donor binnen krijg dus binnenkort meer over deze G-Shock G-350 die mijn hart net wat sneller liet kloppen dat de G-shock horloges die we allemaal kennen.

Dit is mijn project, welke youngtimer heb jij weer tot leven gewekt? Of heb je misschien nog een project liggen? Laat het hier zien!

8 likes

Geen youngtimer die ik weer tot leven ga wekken, helaas. Ben ik niet handig en geduldig genoeg voor. Maar jouw G-Shock is niet gespaard, door de vorige eigena(a)r(en)! Benieuwd wat je ervan gaat maken. Succes en veel plezier, in ieder geval!

1 like

Zij is echt niet gespaard gebleven inderdaad en normaal neem ik een horloge die zo ver heen is ook niet mee. Maar wat ik in de topic starter al zei, vond ik dit een “andere” G-shock dan welke ik al kende.

1 like

Toch nait bie wedeka??

Ik volg het topic met belangstelling, leuk project. Redelijk ingetogen G-shock heb je gevonden.

1 like

Nee, deze komt bij een kringloopwinkel in Hoogeveen vandaan :rofl:. Ik hoop snel een aantal pakketjes te mogen ontvangen met de donor maar zoals het nu lijkt wordt het pas ergens tussen 24 september en 22 oktober bezorgd :see_no_evil:
Klopt ik ben dit type G-shock zelf nog niet tegengekomen, ook nog niet op het forum maar misschien kan iemand het tegendeel bewijzen.

Heb een SNZG Seiko die weer levend gemaakt is doormiddel van een hart transplantatie. Een werkhorloge waar ik ook aan pruts, zo heeft het al een nieuw glas gekregen, meteen saffier uiteraard, hier te lezen.

Nadat de rotor herhaaldelijk los liep door waarschijnlijk het fietsen op klinker weggetjes, dacht ik dat 't wel een goed idee was om drup seconde lijm op 't schroefdraad aan te brengen. Jup, zat vast, tevens het hele uurwerk… Kortom, overdaad schaadt zeg maar. Horloge was in een la terecht gekomen en raakte in vergetelheid. Tot ik pas geleden een NH36 uurwerk op Amazon in de aanbieding tegen kwam.
Wel met witte day/date ring, maar soit; beggars can’t be choosers!

Dat ga ik proberen dacht ik! Voortvarend kwam het uurwerk los, wijzers eraf gehaald, pen van de kroon afgeschroefd, eh, Oh nee; afgebroken…en voor ik het wist had ik weer een lopende SNZG die om 10 voor 12 naar de volgende datum springt en zonder kroon en pen… Niet heel precies, maar vindt 't ongeveer genoeg.

Hup, weer in de la. Ondertussen gekeken of ik het afgebroken stukje stem/pen/stift uit de kroon kreeg; nou, niet vanzelf. Dan maar proberen met Aluim/Alum potassium, schijnt tenminste 48uur te duren voordat er iets gaat gebeuren. Nah, na een week nog niks, en ondertussen begon de zomervakantie.
Aangezien het proces sneller gaat als het warm gehouden wordt, stond het potje met kroon en aluim op het koffiezetapparaat/kopjes warmer.

Enfin, terugkomende van vakantie was het maar 's tijd om het zooitje op te ruimen en de Seiko voor de resterende tijd in de la te laten liggen, maar niet voordat ik toch nog even keek of de stem al uit de kroon was opgegeten … Eureka! Yes, het was gelukt! De stem/pen was weggerot. Nieuwe stem/stift op maat gemaakt, nieuwe seal om de kroon en hij is weer werkende! Toch leuk, toch?!

4 likes

Goedemorgen, mijn eerste post want dit verhaal sprak me enorm aan. 5 jaar geleden deze witte Casio duiker gekocht bij ons in de buurt (Utrecht) en bleek een in perfecte staat verkerende 1997 MTD-1001 te zijn.
Heb 2x het batterijtje verwisseld maar seeefs liep hij ongeveer 3-4 uur en hield er daarna helaas mee op. 2 weken geleden zag ik hem weer liggen, gegoogled en las als tip een beetje contactspray in het uurwerk te sluiten. En warempel hij loopt weer! Er zat dus wat aanslag vuil in dat nu “opgelost” is. De date loopt soms nog een beetje moeizaam maar verder helemaal top. Nieuwe bandjes besteld via CNS en is nu echt een zomerknaller :slight_smile:
Fijn weekend, -Boris-

5 likes

Leuk projectje en fijn dat de contactspray goed geholpen heeft voor jou uurwerk! Mooi zomers horloge idd, veel plezier met dit horloge! Bedankt voor jou eerste (ook leuke) post.

Contactspray in het uurwerk spuiten klinkt mij eng in de oren, zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

1 like

Ik wilde een nieuw topic openen, maar plaats het hier en blaas het topic nieuw leven in. Ik had van @Dao 4 quartz horloges overgenomen waarvan hij niet wist of ze het nog deden. Ik heb ze alle vier open gemaakt, schoon gemaakt en voorzien van nieuwe batterijen, ze doen het alle 4 weer. Het Tommy Hilfiger horloges is reeds onderweg naar de zoon van @Jesus. Ik heb genoten van het prutsen aan de horloges, had ik nooit eerder gedaan, hier de foto’s met hier en daar wat tekst.

Ik heb overal Maxell batterijen ingedaan. Het Diesel horloge was voorzien van een Ronda uurwerk.

Deze Fossil en het Tommy horloge waren voorzien van een Epson quartz, wist niet dat deze bestonden.

In deze Fossil zat een Miyota uurwerk.

Allemaal klaar.

Bandjes zijn onderweg.

6 likes

Leuk!! Goed om te zien dat ze goed terecht zijn gekomen! :+1:t2:

2 likes

Lekker bezig hoor!

Ben benieuwd hoe het zoontje van @jesus het Tommy horloge vindt.

Dank je, niet alleen het verzamelen is leuk het klussen eraan ook.

1 like

Lekker productief bezig geweest en lekker de bandjes erop en dragen maar.
Heel veel plezier van deze prachtige horloges en ga ze maar vaak en veel dragen. :+1:

Dank je, ik had eerst 5 horloges en nu met deze 3 erbij kom ik op 8, gaat snel. Hoop dat de bandjes snel komen, als de bandjes bevallen bestel ik nog wat andere kleuren. Als je zo met de horloges bezig bent bouw je er echt een band mee op.

2 likes

Waar ga je het groene bandje opzetten ?

Hij past op beide horloges, staat volgens mij op beide?

1 like

Helemaal met je eens… :+1:

Het grijs met oranje kan volgens mij ook wel bij het meest rechtse horloge. Het oranje bandje vind ik ook gaaf en die met de vele kleuren ook, of die bij 1 van de 3 passen?

1 like

De vele kleuren op de linker Fossil.
Groene op de Diesel.
En de grijs met zwart op de rechtse Fossil.
Blijft moeilijk misschien zien als ze binnen zijn .

De laatste 2 had ik ook zo in gedachte, ik heb ze ook zo besteld. Alleen voor de linker Fossil heb ik ook de zwart-grijze band.

1 like