Ik denk dat deze hier ook thuis hoort, longines lindbergh l2.678.4
Die binnenste schijf doet me aan de Memovox denkenâŠ
Love it!
Hey, dat is deze:
Zat? Nu niet meer?
Dit is de hour angle uitvoering om te navigeren
1ste mechanische horloge met chronograaf die 1/100ste seconde meet, oftewel 360.000 vph met bijbehorende power reserve indicator van 90 min:
De enige echte Moonwatch! En wel die van Helbros, helaas niet van mij, maar @tjvreeken heeft er wel eentje hier. Geloof alleen dat hij niet superactief meer is, vandaar dat ik hem maar deel. Staat hoog op mijn verlanglijst met mijn Helbros collectie.
Quote van Tom over de werking: Het horloge heeft een 24 âuursâ wijzerplaat zoals we wel kennen, echter het geeft geen uren aan, maar z.g. âlunoursâ. Dat werkt alsvolgt: Er wordt uitgegaan van de gemiddelde tijd die een maancyclus duurt: tussen twee opeenvolgende nieuwe manen, zeg maar één dag op de maan, dat duurt ongeveer 29.530589 aardse dagen (29 d 12 h 44 min 2.9 s). Dit wordt verdeelt in 30 Lunes, waarbij één Lune dan overeenkomt met ongeveer 24 uur (23,6244712 uren). Dit wordt op het datum (LUNES) venster aangegeven. ĂĂ©n Lune wordt dan verdeeld in 24 Lunours (de blauwe cijferring), waarbij dan 1 Lunour dus overeenkomt met ongeveer één uur op aarde (59,061178 minuten). Dit wordt door de 24"uurs" wijzer aangegeven.
Leerzaam! Bedankt voor het delen van dit fraai stukje geschiedenis. Zulke pioniers als Lindbergh blijven tot de verbeelding spreken( Maar ik vind de Google maps wel gebruiksvriendelijkerđ«ą)
Gecompliceerd, die complicatie! Wel tof!
Grappig, deze heeft echt pushers om alles te verzetten. Die van mij zijn gelijk met de kast en heb daarvoor een tool nodig.
Misschien praten we over 5 jaar wel Russisch en Musks Starlink gesaboteerd dan kan ik altijd nog dit horloge gebruiken om naar Canada te vliegen met een 1 propeller vliegtuigje
Misschien niet super zeldzaam maar ik vind het wel een post waard hier vanwege de specifieke reden achter deze compicatie: De Classic Chronostop!
Werkt deze nog op moderne tvâs / apparatuur?
Wat een leuk topic dit. Ben benieuwd wat er nog meer gepost wordt.
Deze heeft n learning function, dus in principe zou ie op moderne tvâs moeten kunnen werken.
Wat is dat?
Wat is hiervan de interessante complicatie? Iets met 15 maar deze is, zoals een paar anderen, nieuw voor mij.
hier even kijken: